CW kravet nu borta !

Citat

"Hej alla,

eftersom jag inte är hemma så vet jag inte om någon vaken medlem på denna lista redan vidarebefordrat följande nyhet:

Från och med imorgon lördag har brittiska RLC (vårt PTS) beslutat att alla Class B licensinnehavare har samma tillgång till HF-banden som Class A.

Schweiz alla amatörer fick tillgång till HF redan den 15 juli enligt samma källa (RSGB).

Man har även satt upp en FAQ som jag bifogar länken till.

Gå till http://www.rsgb.org/ och därefter klickar ni på raden Class B Amateurs Gain HF Privileges This Week

Sedan går ni tillbaka till huvudsidan och klickar på
FAQ's on the End of the Morse Requirement

Trevlig helg!

73 Eric SM0JSM"
 
Vill minnas att PTS (Rolf någonting) för ca 1 år sedan, i QTC, gick ut med informationen att PTS skulle ta bort CW-kravet. Tycker väl att dom borde ha haft tillräcklig tid på sig att förbereda det hela så att så fort konferensen bestämt sig göra som England och avskaffa det hela.

Men, men, men långbänken regerar fortfarande och våran egen organisation sysslar mest med att dela ut hedersnålar till sig själva och informerar INGET om något av betydelse, detta århundradets mest viktiga fråga för amatörer, på sin embarmeliga hemsida.

Jo förresten, den s.k webmastern jobbar visst ett halvt år i Irak. Mycket viktig information till oss amatörer :-(

Jan
 
CW-kravet borta i flera länder! :)

Från den 26 juli behöver sändaramatörerna med B-licens i Storbritannien inte
längre CW-kunskaper för att köra kortvåg! Det meddelar nu RSGB. Övergången
går automatiskt, det är bara för dem att börja köra HF. Ändringen gäller ej
dem med den nya begränsade "Foundation License".

Samma sak har skett i Schweiz där Federal Office for Communications har gett
tillstånd till landets klass 2-amatörer att köra kortvåg från den 15 juli.

Nu väntar vi på besked från Svenska PTS när det händer i Sverige.

Kolla här på www.svessa.se för besked!
 
Detta betyder att intensiv lobbing mot tjänstgörande webmaster på SSA har gett resultat :)

Jan
 
Har dom någon ambition alls då? Det tog ett antal "lobbyistiska" email till vice webmastern för att han skulle lägga in Eriks gamla "nyhet" att England hade slopat klass 2.

Jan
 
Var hittar du info'n? Har varit på DARC men inte hittat något. Verkar som om den engelska delen är lite dåligt uppdateat.

Jan
 
Jahapp, våran egen förening har det kommit =nul. Inte ens ett ljud om varför hemsidan inte fungerar fast att Teknik mötet fungerar.

SVAGT! är väl det minsta man kan säga.
 
Ingen hos SSA har tidigare vågat gå i polemik här för dessa frågor och ingen lär väl besvara denna.

Bara att konstatera att SSA har åtminstone förlorat mig som medlem och antar att detta bara är en början.

Denna totala tystnad från ett fackförbund betyder ju bara att SSA högaktningsfullt skiter i oss klass 2'or.

Jan
 
Ingenting förvånar mig längre. Undras hur lång den armen är som kommer från cw-folket. Tycker att den borde ha gått av för länge sedan.
 
var hittar du den "logiska förklaringen" nägonstans? Inte ett pip på PTS site om någon förändring/dröjsmål i ärendet och SSA har ju uttryckligt sagt ifrån att vi inte får störa makthavarna i ärendet. De flesta radioreglementen som harmoniserats är ju lika, alltså har jag mycket svårt att förstå dröjsmålet när rigidare länder införde det hela i princip på en gång. Tycker det luktar påtryckning av anti-SSB folk att "visserligen måste vi införa det hela men vänta så länge det går" :-(

Snart skiter jag i SSA's "förbud" och skickar en officiell skrivelse till PTS som dom får diareföra så kanske man äntligen kan få något besked i frågan.

Jan
 
Hallå där!

Inte har väl SSA infört något förbud för någon enskild medlem att kontakta PTS. Däremot har PTS sagt "tjata inte" eftersom de blev nedringda första tiden av folk som ville veta när kraven kan ändras.

Faktum är ju att PTS jobbar på det, sen att det tar tid det kan man ju ha synpunkter på. Men det är ju utlovat att det skall hända senast till årsskiftet och då kan man väl se det som en fin julklapp.

73 de SM7MMJ
 
Back
Top