CW kravet nu borta !

Följande brev gick till ordförande i SSA i dag:

1) PTS sa för mer än ett år sedan att cw-kravet ska bort.
2) I början av Juli beslutades att varje land fick själva bestämma över detta.
3) PTS svarade i höstas att ärendet ska på remiss och konsekvensutredas.
4) PTS styrelsesammanträder ca 4ggr/år.
5) PTS säger att ärendet bör vara genomfört senast sista december -03.
6) Nu meddelar du att:
a) Ärendet inte varit på remiss ännu.
b) Konsekvensutredningen inte blivit gjord ännu.

Då återstår remissförfarandet vilket tar tid.
Då återstår konsekvensutredningen vilket tar ofantligt mer tid.

och eftersom PTS sammanträder enligt ovan så kan CEPT2 amatörerna inte förvänta sig någon "klubbning" förrän nästa sammanträde vilket torde ske i slutet av Mars månad -04.

Varför går ni då ut med information "snart", "julklapp", "senast nyår" när Ni borde ha den kännedomen om PTS handlingsstid?

Varför har SSA inte insisterat på en tillfällig uppgradering av CEPT2 till CEPT1 som andra länder lyckades få till bara veckor efter beslutet i somras?

SSA är endock en fackförening för oss amatörer och så ljuger Ni oss rätt upp i ansiktet?

Vill SSA inte att CEPT2-amatörer ska få köra på kortvågsbanden?

Jag anser att Ni i styrelsen inte sköter eran syssla som det ska enligt intentionerna i texterna!
 
Hej Gunnar,
Jaså, bara någon månad till. Det går ju betydligt snabbare än man kunde förväntar sig.
Trotsallt skulle det vara mycket intressant varför den plötsliga fördröjningen kom till.
Iom att PTS själv meddelade att man till årsskifte skulle vara klart med ärendet, kan fördröjningen inte bortförklaras med "tjänstevägar, remiss till..., måste föja lagen osv ".
Nej, det skulle aldrig hålla i privata näringslivet. Dessutom är det jag som avlönar PTS, det är mig dom skall serva.
En hemskt tanke for genom huvudet på mig, .....nej, en kollektiv bestraffning kan det väl aldrig vara frågan om.

Nöjer ni er med den korta och torra info'n, eller kan vi räknar med kommentarer och upplysningar om hur ni har tänkt att agera och hur ni har slagits för våra intressen?
Jag har dessutom ingen uppfattning om vilken status ärendet har hos SSA.

Med vänliga hälsningar Axel, SM4XIO
 
En undran, sm7wcz, om det var en annan styrelse - skulle du vara medlem då? Eller har du bestämt dig en gång för alltid att stå utanför och rida på de få positiva vågor föreningen alstrar (med slutsatser dragna av sittande styrelse) utan att ge något igen och bara klaga på det negativa?

Trots allt, det är många som är trötta på detta slöseri av pengar. Så det skulle inte vara svårt att klubba igenom en motion. Men för det krävs medlemsskap. Sen skall det ju vara spridning på styrelsen - en "Borlängestyrelse" eller "Skånestyrelse" är lika illa som en Stockholmsstyrelse - så viss ersättning för bensintapp eller billigaste resan måste ju utgå. Sen finns det alternativ till att sitta ner kring ett bord 12 ggr om året.

Nåväl, en undran kring alla inläggen Otto.

73´s de Jonny
 
Skrevs ursprungligen av sm6wya

Trots allt, det är många som är trötta på detta slöseri av pengar. Så det skulle inte vara svårt att klubba igenom en motion. Men för det krävs medlemsskap. Sen skall det ju vara spridning på styrelsen - en "Borlängestyrelse" eller "Skånestyrelse" är lika illa som en Stockholmsstyrelse - så viss ersättning för bensintapp eller billigaste resan måste ju utgå. Sen finns det alternativ till att sitta ner kring ett bord 12 ggr om året.

Nåväl, en undran kring alla inläggen Otto.

73´s de Jonny [/B]

Riktigt att man rent formellt måste vara medlem i en förening för att kunna agera själv på ett årsmöte.

Motioner måste skrivas MEN är det inte så att styrelsen kan neka en motion att tas upp på årsmötet! Sedan kan styrelsen sekretessbelägga ärendet, vilket tydligen har hänt ett flertal gånger om man får tro på tidigare inlägg att vissa "pärmar med info" inte visas upp. Kan vara rent formella skäl att detta sker. Så om Du inte är väl bevandrad i föreningsteknik så kan det skita sig rejält med din s.k motion. Fördelen ligger hela tiden på styrelsen.

Men jag tycker det är skit att en styrelse inte tar åt sig av kritik!

Angående denna förlustelse i styrelsemöten så finns ju nedan alternativ att ta till om man menar allvar med att "cut the cost", men man kanske inte menar detta.

Telefon-konferenser
Video-konferenser
E-mailkonferenser

Jan
 
Last edited:
Tack Otto, bara för kännedom.

7VVG, om din motion s.a.s. trollas bort av styrelsen så har du alltid möjlighet att ventilera den under övriga punkter. Inga beslut kan dock tas, men motionen kan ju läsas upp och svar avkrävas varför den inte kom med om inget yppas - vilket det måste göras.

Du skrev:
"vilket tydligen har hänt ett flertal gånger om man får tro på tidigare inlägg att vissa "pärmar med info" inte visas upp."

Spekulationer? Denna typ av påståenden kan i de fall det är rykten vara sånt som lätt anammas som sanning.

Jag är en person som gillar fakta och information. En styrelse som är nästan tyst och styrande över såpass många medlemmar, det är inte bra. Det finns många saker utöver agerandet inom telegrafikunnandets avskaffande som kan sättas under lupp.

En samlande föreing måste det finnas. Det fungerar inte om 10000 radioamatörer varje dag ringer PTS och frågar om det hänt något. Sen att den styrelsen är av tidens anda (Skandia) eller en öppen och informationsgivande, det är tämligen avgörande.

Jag är "livstidsmedlem" i SSA, inget jag skäms för. Styrelser är något som kan avsättas strax efter de tillsats - bara man är tillräckligt många som anser likadant. Just nu har vi haft en dålig rorsman ett tag. Inget fel på honom som privatperson (tror jag), säkert en kunnig och trevlig kille. Men som ordföranden i en förening bör man kunna le och skaka hand med alla.

Mycket skrivet och lite om CW-bortskaffandet. Men det är nog inte mycket att be om, nu tar vi nya tag och funderar över hur man enklast bygger om en midsommarstång till en dipol för 14 MHz. Det är nog där nästa tidsgräns löper - om nu inte SSA's styrelse har något i bakfickan innan den 31:e. :)
 
Varför inte skita i PTS/SSA och bara sätta igång från nyår!
Sedan kan vi låta bli att betala avgiften till PTS. Varför betala för något som vi inte får!

Leffe
 
Ojdå, nu börjar diskussionen bli het.
Som sagt, vad händer om en massa cept-2'are börjar köra efter 12-slaget på nyårsafton?
Kommer cept-1 amatörer att åka runt och bryta tummarna på en massa folk?
Kommer PTS att damma av sin gamla pejlutrustning och åka runt och beslagta en massa radiostationer?

Vad händer efter 12-slaget?

Gott nytt år.... eller?
 
Bäva månne makthavarna inom SSA för folkets vrede

"Vi gör allt vi kan för att "öppna kortvågen"


SSA beklagar djupt att många klass 2 amatörer, som kanske till och med investerat i utrustning, nu tvingas vänta ytterligare en tid på det formella beslutet från PTS att släppa det s k "CW-kravet" och uppgradera dagens klass 2 amatörer till klass 1 - som redan skett i ett antal länder.
Vi har sedan ett antal månader hoppats att detta skulle bli verklighet till årsskiftet eller_redan_till jul eftersom vi i augusti fick följande formulering från PTS (ordagrant hämtat ur ett email från PTS_till SSA):

"PTS har som en följd av bl.a.den nya lagstiftningen, Lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juni 2003 påbörjat en översyn av regelverket för amatörradio. I översynen ingår borttagandet av CW kravet. Arbetet har påbörjats med målsättning att ett ändrat regelverk skall kunna träda i kraft så snart som möjligt men senast vid utgången av 2003."

Innebörden i detta kan var och en själv utläsa.

SSA har haft mycket täta kontakter med PTS i denna fråga, den senaste månaden till exempel, i snitt fyra gånger per vecka!

SSA har arbetat aktivt för att CW-kravet skall släppas. Detta har dock inte skett utan debatt eftersom det fortfarande finns enskilda som anser att CW-kravet skall finns kvar. SSA:s ståndpunkt har dock varit att arbeta för att CW-kravet skall bort samt att detta bör ske snarast möjligt och vi har även arbetat aktivt på en rad olika sätt för att genomföra detta.




2003-12-18 15:23:00 - Hans Sundström (sm4atj)

Kontenta:

"Snälla slå oss inte, vi har minsann försökt..." :-(
 
Skulle det vara så svårt att fixa specialtillstånd till det blir klart med alla möten????

Även till oss som inte är SSA-medlemmar..

Anders
 
Ja nu får verkligen SSAs styrelse kräla fram till korset, i enlighet med det som senast publicerats på svessa.
Vi gör allt vi kan

för att "öppna kortvågen"

SSA beklagar djupt att många klass 2 amatörer, som kanske till och med investerat i utrustning, nu tvingas vänta ytterligare en tid på det formella beslutet från PTS att släppa det s k "CW-kravet" och uppgradera dagens klass 2 amatörer till klass 1 - som redan skett i ett antal länder.
Vi har sedan ett antal månader hoppats att detta skulle bli verklighet till årsskiftet eller redan till jul eftersom vi i augusti fick följande formulering från PTS (ordagrant hämtat ur ett email från PTS till SSA):

"PTS har som en följd av bl.a.den nya lagstiftningen, Lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juni 2003 påbörjat en översyn av regelverket för amatörradio. I översynen ingår borttagandet av CW kravet. Arbetet har påbörjats med målsättning att ett ändrat regelverk skall kunna träda i kraft så snart som möjligt men senast vid utgången av 2003."

Innebörden i detta kan var och en själv utläsa.

SSA har haft mycket täta kontakter med PTS i denna fråga, den senaste månaden till exempel, i snitt fyra gånger per vecka!

SSA har arbetat aktivt för att CW-kravet skall släppas. Detta har dock inte skett utan debatt eftersom det fortfarande finns enskilda som anser att CW-kravet skall finns kvar. SSA:s ståndpunkt har dock varit att arbeta för att CW-kravet skall bort samt att detta bör ske snarast möjligt och vi har även arbetat aktivt på en rad olika sätt för att genomföra detta.

Jag påstår att allt som står ovan är skitsnack, jag jobbar själv på myndighet och såhär lång tid finns inget som tar. SSA som är radioamatörernas Lobbyorganisation ska fanemej ringa varenda dag och tjata, JA myndigheter ska man tjata ihjäl för att få klara, tydliga och snabba svar. SSAs styrelse har säkerligen suttit på sina hemliga möten och varit passivare än en död fisk i ett lika dött akvarium. Ja det är otroligt att SSA fått 50 nya medlemmar genom sin nya fula hemsida, jag tippar på att efter dethär trillar 500 medlemmar bort efter årsskiftet, SSAs passivitet kommer återigen visa sig !

Hejja alla CEPT2 hams, KRÄV av SSA, KRÄV av PtS att handlägga ärendet snabbare, det ligger i erat intresse. SSA är bara en knähund till PtS som lyder minsta vink, SSA borde vara aggresiv, och framåt. Men tyvärr, fler än jag har försökt och lyckats konstatera att SSAs styrelse är som en bergvägg av hårdaste granit.

73 de Teemu SM0WKA
 
Last edited:
"Folkets vrede"?
Nja, det är väl en överdrift? Det är väl en tre-fyra pers på den här listan som ondgör sig över att det går för sakta (och misstänkliggör både det ena och andra). Jämfört med de tusentals amatörer som finns i landet är det ju inte så mycket. Samtidigt är jag förstås övertygad om att många fler som har hoppats komma igång på kortvåg som är besvikna över att behöva vänta ytterligare en tid. Samtidigt är nog också många glada att det är på gång.

Specialtillstånd och tillfälliga beslut?
Man kan ju inte veta i förväg vad beslutet ska bli. När myndigheten nu går ut med föreskriften på remiss villl de få in olika intressenters synpunkter på förslaget. Vi ska alltså nu lägga krut på att komma med goda argument för det beslut vi önskar se. Även om privatpersoner kan lämna remissvar, väger det tyngre om t.ex. föreningar lämnar remissvar.
Tillfälliga beslut kan man ju inte ta. Däremot skulle man kunna undersöka möjligheten att under en period bedriva försöksverksamhet utan CW-krav på kortvåg. Detta skulle då kunna bidra till att förbättra beslutsunderlaget. Kanske något för SSA att undersöka om det kan vara möjligt att få igenom utan styrelsebeslut i PTS. Om däremot vi får se en massa olaglig kortvägskörning efter årsskiftet finns risken att chanserna försämras.
mvh SM5DXV Sture
 
Skrevs ursprungligen av sm5dxv
"Folkets vrede"?
Nja, det är väl en överdrift? Det är väl en tre-fyra pers på den här listan som ondgör sig över att det går för sakta (och misstänkliggör både det ena och andra)."

CEPT2-ornas vrede då. Du är ju CEPT1 så du kanske inte förstår vad det betyder när ens moderorganisation lovar och lockar, som den lede, och sedan är tvungen att krypa till korset. Här har SSA sagt "Tjata inte", "kommer snart", "en julklapp", "Senast nyår". Och sedan skiter det sig.
Vad CEPT2-orna känner, om du inte vet det, är BESVIKELSE.

"Jämfört med de tusentals amatörer som finns i landet är det ju inte så mycket."

Vill minnas att vi CEPT2-or är en hel del jämfört med CEPT1-orna.

"Samtidigt är jag förstås övertygad om att många fler som har hoppats komma igång på kortvåg som är besvikna över att behöva vänta ytterligare en tid. Samtidigt är nog också många glada att det är på gång.

Specialtillstånd och tillfälliga beslut?
Man kan ju inte veta i förväg vad beslutet ska bli. När myndigheten nu går ut med föreskriften på remiss villl de få in olika intressenters synpunkter på förslaget. Vi"

Beslutet är redan fattat. Enligt PTS SKA cw-kravet bort. Det beslutet tog dom redan 1 år innan konferensen i somras och t.om uttalade detta i QTC.

"ska alltså nu lägga krut på att komma med goda argument för det beslut vi önskar se. Även om privatpersoner kan lämna remissvar, väger det tyngre om t.ex. föreningar lämnar remissvar.
Tillfälliga beslut kan man ju inte ta."

Jaså inte! Kan nämna ett antal länder som gjort detta pga den tid det annars ska ta att klubba detta. Inget som SSA funderat på att upplysa myndigheten om?

"Däremot skulle man kunna undersöka möjligheten att under en period bedriva försöksverksamhet utan CW-krav på kortvåg. Detta skulle då kunna bidra till att förbättra beslutsunderlaget. Kanske något för SSA att undersöka om det kan vara möjligt att få igenom utan styrelsebeslut i PTS. Om däremot vi får se en massa olaglig kortvägskörning efter årsskiftet finns risken att chanserna försämras.
mvh SM5DXV Sture
"

Chanserna att torska är ju inte speciellt stort dels pga den avspaningsverksamhet som innan fanns inte existerar i den grad samt att jag tror PTS struntar i det. Se på den trafiken som bedrivs på 27-bandet. Hur många hör du som torskar där?

PS! Tillhör du dom som inte vill släppa cw-kravet? DS!
 
Last edited:
"bedriva försöksverksamhet utan CW-krav på kortvåg. Detta skulle då kunna bidra till att förbättra beslutsunderlaget."

Vilket dravel. Vad tror du kommer att hända om cw-kravet togs bort?

Skulle jorden gå under?
Skulle bandplanen ändras så att SSB har lika rättigheter som CW?
Skulle en bunt banditer och rövare släppas loss?

CEPT2 har exakt samma teoretiska kunskaper som CEPT1. Alltså kan dom lika mycket.

Nej säg som det är att ni inte vill ha in något tusental nya utövare eftersom då kan ni ju inte ligga på eran gräddhylla, läs 80m, och köra SSB samt ondgöra er över barnkonventionen, sjukdomar i underlivet eller hur det rent allmänt känns som pensionärer. Frekvenserna blir liksom lite mindre då.

För att inte tala om den s.k magin att köra cw samt vara s.k gentleman!
 
Jag tycker också den där uppmaningen om att "inte tjata" var lite märklig och obalanserad. Jag minns inte var den kom ifrån.

En myndighet bör kunna förutse informationsbehov och planera för nödvändiga info-insatser. Om man på en myndighet anser att man blir nerringda är det ju bara att informera bättre på webben så sjunker trycker. Även om man inte har info om beslut kan man informera om beslutsgången, när och vem som fattar beslut och om vilka möjligheter som finns att lämna synpunkter och påverka.
Jag har själv ringt några gånger för att få fram info från PTS, som jag vidareförmedlat här på webben, och måste säga att jag inte bemötts på något besvärat eller byråkratiskt sätt. Igår svarade Per Kjellin fast han satt på ett möte, han viskade fram det där om att föreskriften ska ut på remiss. Ingen svårighet att komma fram och besked, tycker jag.

Anledningen till at det tar så lång tid med den nya föreskriften vet inte heller jag. Innan föreskriften kommer på remiss (och blir offentlig) kan man bara spekulera. Kanske är det så att den nya föreslagna föreskriften innehåller flera väsentliga förändringar. Förhoppningsvis fler förenklingar för oss radioamatörer.

När det gäller SSAs hantering av ärendet är det svårt att veta vad man ska tycka, eftersom jag inte riktigt vet vad de gjort. Kanske kunde SSA ta ett steg framåt ndg öppenhet och info?
 
Skrevs ursprungligen av sm5dxv
"Folkets vrede"?
Nja, det är väl en överdrift? Det är väl en tre-fyra pers på den här listan som ondgör sig över att det går för sakta (och misstänkliggör både det ena och andra). Jämfört med de tusentals amatörer som finns i landet är det ju inte så mycket. Samtidigt är jag förstås övertygad om att många fler som har hoppats komma igång på kortvåg som är besvikna över att behöva vänta ytterligare en tid. Samtidigt är nog också många glada att det är på gång.

Specialtillstånd och tillfälliga beslut?
Man kan ju inte veta i förväg vad beslutet ska bli. När myndigheten nu går ut med föreskriften på remiss villl de få in olika intressenters synpunkter på förslaget. Vi ska alltså nu lägga krut på att komma med goda argument för det beslut vi önskar se. Även om privatpersoner kan lämna remissvar, väger det tyngre om t.ex. föreningar lämnar remissvar.
Tillfälliga beslut kan man ju inte ta. Däremot skulle man kunna undersöka möjligheten att under en period bedriva försöksverksamhet utan CW-krav på kortvåg. Detta skulle då kunna bidra till att förbättra beslutsunderlaget. Kanske något för SSA att undersöka om det kan vara möjligt att få igenom utan styrelsebeslut i PTS. Om däremot vi får se en massa olaglig kortvägskörning efter årsskiftet finns risken att chanserna försämras.
mvh SM5DXV Sture


Mycket bra förslag Sture, hoppas de vettiga i SSA:s styrelse kan ta till sej din uppmaning, mvh SM5WZG CEPT-2 "tidigare medlem i SSA just nu INTE medlem men KAN gå med igen om SSA tar sej i kragen..."
 
Undrar förresten hur många det är som fuskat sig till cept 1 genom åren?

Tendensen är ju helt klar. Att de som ärligt drar sitt strå till stacken blir ytnyttjade.

Leffe
 
"PTS har som en följd av bl.a.den nya lagstiftningen, Lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juni 2003 påbörjat en översyn av regelverket för amatörradio. I översynen ingår borttagandet av CW kravet. Arbetet har påbörjats med målsättning att ett ändrat regelverk skall kunna träda i kraft så snart som möjligt men senast vid utgången av 2003."

Regelvek finns inte det redan???

Innebörden i detta kan var och en själv utläsa.
SSA har haft mycket täta kontakter med PTS i denna fråga, den senaste månaden till exempel, i snitt fyra gånger per vecka!

SSA har arbetat aktivt för att CW-kravet skall släppas. Detta har dock inte skett utan debatt eftersom det fortfarande finns enskilda som anser att CW-kravet skall finns kvar.

Men vad finns det att debatera,nu är det ju bestämt.Så vit jag vet vart det inte så mycket att debatera när c och b licensen blev Cept1

SSA:s ståndpunkt har dock varit att arbeta för att CW-kravet skall bort samt att detta bör ske snarast möjligt och vi har även arbetat aktivt på en rad olika sätt för att genomföra detta

Om dom nu har arbetat aktivt,då hade vi redan haft ett provisoriskt tillstånd.

Anders
 
SM7VVG! Du hann med två inlägg medan jag skrev ett. :)

Jag tycker inte att "chansen att torska" ska avgöra om man gör det ena eller andra!

Jag tror också du missuppfattade en del av det jag skrev. (Jag räknar både cept2-are och cept1-are till radioamatörer! Gör inte du det?)

Jag har försökt vidarebefordra info om det jag fått fram via PTS och i viss mån försökt bedöma vad det betyder och hur man på bästa sätt ska jobba vidare. Jag tror till och med att jag några gånger levererat info snabbare än SSA. Hoppas det är ok?

"PS! Tillhör du dom som inte vill släppa cw-kravet? DS!"
Jag kör nästan bara CW själv, eftersom jag tycker det är roligast. Det räcker för mig. Jag tillhör dem som tycker att man ska släppa CW-kravet. Jag tycker alltid man ska ställa relevanta kompetenskrav.
 
Back
Top