cw kunskaber ett minne blot

Man kan ju fråga sig, i detta fall när man likt förbaskat skall köra via en dator, varför
jäklas och trilskas med alla dessa program, interface och halvrassliga byggen ?

Kör PSK eller nåt liknande istället,det är ju datorstyrt i vilket fall som helst :( ???
 
hej programmet är ju på psk basis?
dock ej cw sändingen
texten är tyvarr på dansk
6 stk ser jag har inte fattat ett dug
mvh posetiv sm7nbo
 
Vilket skit..
Glädjen är ju helt borta, om man anväder datorskräpet för att decoda... Den kan aldrig, ALDRIG, ge motatationens humör, eller annat känslomässigt. Inte tror, utan VET jag. :cool:
73 /Uffe -CIQ
 
Ja det är väl mindre bra, gå över ån efter vatten, det gäller att veta på vilken sida om ån man befinner sig!! - CW lever så länge det finns aktiva som driver. Här i SM0 finns de som vill aktivera cw över repeater, men vissa ogillar trots att "största möjliga tystnad råder". - Det är nog inte helt enkelt!!

/ Sven.
 
Men programskaparna kanske hade kul och lärde sig antagligen en hel del.

De som väljer att använda programmet är antagligen inte ett dugg intresserade
av att köra CW manuellt eller för den delen att lära sig att ta mot telegrafi.

Dessutom så kanske dessa användare kommer lockas till att prova på "riktig"
CW när de märker hur utmärkt det fungerar.
 
hej där har du fel
jag klarer 60-70takt manuelt
men speed 150-200 vem klarer det du
då kopplar jag på datorn
och kör lungt i min takt
med håndpump
 
Ledsen - missade den gruppen som du tillhör!

Men det förtar inte min argumentering, snarare förstärks den.

Existensen av sådana här program har bara positiva fördelar!
 
En riktig radioamatör gillar att amatörradiogrejer. En av grejerna man kan göra är att köra telegrafi med datorn. Det är okej.

Om man inte vill gå över ån efter vatten kan man ju alltid ringa till varandra. :)
 
Riktiga radioamatörer kör CW - sett ur min synvinkel.
Får man köra cw med dator? eller var går gränsen för er som är lite "finare" än andra radioamatörer?

/J

Ps. är rätt trist att den här i mitt tycke ynkliga debatten om "riktiga" radioamatörer skall börja om. Varför kastar du bensin på den brasan Bengt? Har du tråkigt på sandstranden? eller bara sugen på lite pajkastning i allmänhet?
 
Det är väl upp till var och en att avgöra vad som är riktig amatörradio för en själv Johan. Jag anser med bestämdhet att morsetelegrafi är riktig amatörradio för mig men därmed inte sagt att telefoni, digitala moder m m är oriktigt för andra. Det kan faktiskt vara jätteriktigt Johan.

Om du anser att riktig amatörradio är att använda mikrofon så ser jag inga problem i det. Var och en får göra som den själv vill och tycka vad som helst.

Jag fattar inte att det kan vara så förbannat känsligt det här. Svårt att låta bli att hälla bensin på brasan när ni småpyr hela tiden. Jag har sagt det förr och skriver det igen. Radioamatörer är känsliga varelser och många saknar humor. Visst är SSB riktig amatörradio.

Nej vi har haft en kul förmiddag på Donky Beach, jag och Chris W6HFP. Jag har kört 10 och 15 m CW med maskingenererad morse från loggdatorn. Det är definitivt fusk men väldigt bekvämt. Chris körde SSB på 12 m. Sol och 30 grader varmt har vi här på St Lucia isl idag och i eftermiddag blir det nog dopp i polen.
 
EQL DE FBJ

Du har ju nästan samma simultanförmåga som en kvinna ;) DX-expedtions-QSO på 20m och inlägg här på samma gång....hoppas att det är bra i värmen.
 
Back
Top