cw kunskaber ett minne blot

Herreminje.. Vilken tirad du kommer med Roy..

Trodde du var seriös. I mitt fall gick det till så här:
Du säger "Vilka gjorde allt detta? Ja knappast de som hade tvingats lära sig Morse för att bli radioamatör."

Vi tvingades inte. Detta var steget in i amatörradions värld. Vi "tvingades" inte heller till att bygga våra sändare och mottagare, det var bara så att på den tiden fanns inte vare sig SRS eller andra plastradioleverantörer. Det var bara att bygga själv.

"SM5AKU
Roy"

"Det var då ett förskräckligt hackande på dem som lärde sig telegrafi för att bli sändaramatörer! Vad är du ute efter?

Har de gjort något fel när de ansträngde sig för att uppfylla de krav som då gällde? Varför nedvärdera dem och t.o.m. göra sken av att de skulle vara mindre tekniskt intresserade och kunniga än andra? Förstår inte meningen med detta. Dessutom är det missvisande påståenden utan verklighetsförankring."

Kunde inte sagt det bättre själv...

Tiden jag talar om är sent 50-tal.

God Jul & Gott Nytt År till samtliga läsare av forumet.

/ Uffe -CIQ:)
 
Att lära sig morse är inte svårt. Det krävs bara tålamod och tid.

Men varför begränsa sig vid morse när det finns så mycket mer i hobbyn. Det känns lite dammigt att fastna i morse-stadiet och inte vidareutvecklas. Morse var nödvändig för en riktig radioamatör på 50-talet. Nu lever vi i 2000-talet.
 
Att lära sig morse är inte svårt. Det krävs bara tålamod och tid.

Men varför begränsa sig vid morse när det finns så mycket mer i hobbyn. Det känns lite dammigt att fastna i morse-stadiet och inte vidareutvecklas. Morse var nödvändig för en riktig radioamatör på 50-talet. Nu lever vi i 2000-talet.

Morse har inget "bäst före datum".

2000-talet har inte förändrat faktumet att telegrafi är ett mycket effektivt trafiksätt som med små effekter, utan dator, utan avkodningshjälpmedel, ändå på ett ganska suveränt sätt kan användas för långdistanskommunikation.

Bengt, SM7EQL, bevisade detta med fulländning då han med 10W och en enkel vertikalantenn kunde ligga och mata QSO timme efter timme med hela världen från Karribien.

Digitala trafiksätt har sin tjusning, men de kräver en massa kringutrustning som telegrafin inte behöver. Helt klart mer sårbart än telegrafi samt om jag får uttrycka det... inte ens i närheten lika gåshudsframkallande som en telegrafikonversation i god hastighet med låga effekter och enkla antenner.

Inget är bättre än det andra, men det finns i min värld inte tillstymmelse till dammråttor runt telegrafin. Däremot måste jag motivera mig mentalt för att sitta och trycka på macroknappar då jag kör RTTY och PSK... Inte mycket upphetsande i de trafiksätten om min personliga smak får råda. Visst, man kan överföra textmeddelanden, men det kan jag med Skype, SMS och forummeddelanden också. Ser ingen jätteskillnad i upplevelsen om informationen utväxlas via internet eller via etern (alltså med referens till RTTY, PSK och liknande).

73 de Mats RM2D (SM6LRR)


PS Att lära sig telegrafi är kanske inte så svårt, men att bli riktigt flytande kräver sin träning under många år. Det är först då man blir litet fingerfärdig som telegrafin verkligen blir en konst och blir något som väcker aha-upplevelser. Då jag tragglade med handpump i 40-takt var det pirrigt och nervöst, men knappast en konst :)
 
Ja, då har det hänt igen ( sist under Asiaten )och återigen hurra för cw. Har drabbats av en, förhoppningsvis tillfällig, partiell förlamning av ansiktet pga en inflammation av ansiktsnerven, kanske. Hellre än att låta som ett fylllo, blir det cw idag. Långsam pga gikten. Och Flottans handpump. Vägen mot graven , och den är nära nu vid 87, blir kortare och kortare då mer och mer tas ifrån en och det enda som blir kvar är det goda humöret. Som synes här. / KI
 
LRR skrev; "Bengt, SM7EQL, bevisade detta med fulländning då han med 10W och en enkel vertikalantenn kunde ligga och mata QSO timme efter timme med hela världen från Karribien."
----

Ja verkligen effektivt. Det blev kört drygt 2000 QSO från Turks & Caicos isl och 3553 QSO från St Lucia isl under drygt två veckor med sparsam aktivitet 4-5 timmar per dag. Mest förmiddagarna då 24 och 28 MHz banden var vidöppna. Alla kontakter batteridrivet portabelt från stranden, klippor och kullar med minsta möjliga antenner men väl optimerade.

De flesta andra operatörerna (vi var tot sju ops på St Lucia) kämpade med SSB och 50-100 w och trots användning av 2 ele Yagiantenner så fanns det dagar då det gick väldigt trögt att få till pile ups.

Jag ser inget omodernt i morsetelegrafi. Tvärt om tycker jag att morsetelegrafi och användning av låga sändareffekter är mycket modernt och spektrumeffektivt då denna typ av signalering klarar sig med ytterst smal bandbredd jämfört med t ex telefoni SSB där sändareffekten smetas ut över 2,5-3 kHz och man därmed förlorar mellan 10-15 dB jämfört med CW. Dom som kör effektiva talkomressorer och har bra röst förlorar ca 8 db medan de med mikrofonskräck och som inte modulerar ut sändaren fullt kan räkna med 15 dB förlust. Tänk på det.

Vidare är en vältränad hjärna vida överlägsen s k datoriserade hjärnor att gräva fram svaga svårt distorderade signaler ur bruset och störningar. När signalerna är närmast ohörbara för örat går det ofta ändå att dra logiska slutsatser som gör att de "ohörbara" tecknen kan avkodas och ge mening. Det behövs inte många tecken för att kunna fylla i luckorna.

De som inte har genuina färdigheter i morsesignalering men ändå tvärsäkert påstår att morsetelegrafin inom amatörradio är dammig och ute är så fel ute i sitt tankesätt att det blir rent pinsamt att läsa deras gnäll. Lika fel blir det att tro att datorer och morseläsningsprogram är modernt. Det är ju bara en erbarmligt dålig ersättning för de operatörer som inte orkar skaffa sig de färdigheter som krävs för att medelst hörselmottagning kunna utnyttja det mest energi - och spektrumeffektiva kommunikationssättet som finns där både sändare och mottagare kan göras busenkla med ytterst få komponenter. Tänk på det alla ni som gnäller på oss målmedvetna telegrafister som tagit oss igenom nålsögat och lärt os vad som krävs.

/Bengt

Just ankommen från St Lucia via Miami och väntar nu på Heatrow på flyget hem....
 
Det var en förmån att få lära sig CW när jag gjorde militärtjänsten, även om det var på ett infanteriregemente. Tack vare den sk övningsradion, SL2AO, fanns det nära nog obegränsat med tid att förkovra sig och när jag, faktiskt helt plötsligt, insåg att jag började kunna ta emot i huvudet, lyfte taket!

Tänk om ni som inte lärt er CW kunde förstå vad ni gått miste om. Att kunna njuta av "handstilen" från en oldtimer med handpump eller mekanisk bugg är en upplevelse i sig, som inget datorprogram någonsin kan förmedla. Det fick mig redan ett äldre kompanibefäl på I20 att inse, rustmästare Blomberg. Frid över hans minne!

/ Göstha
 
Last edited:
Att lära sig morse är inte svårt. Det krävs bara tålamod och tid.

Men varför begränsa sig vid morse när det finns så mycket mer i hobbyn. Det känns lite dammigt att fastna i morse-stadiet och inte vidareutvecklas. Morse var nödvändig för en riktig radioamatör på 50-talet. Nu lever vi i 2000-talet.

Varje gång jag läser sådant dyker en fråga upp i mitt sinne vilken jag härmed nu formulerar i skrift:

- Hur definierar just DU amatörradion?
- Vad har DU bidragit med?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag utövar en hobby, amatörradio, som jag tycker är intressant och rolig sysselsättning. Den innehåller så mycket mer än att orera, docera eller skrodera eller förlöjliga andras intressen. En del samlar frimärken, QSL-kort, bygger med ytmonterade komponenter eller klipper till trådar som fungerar som antenner.
Men vad är en riktig amatör, likaså i uttrycket "en glad amatör", då man ursäktas för att inte riktigt kunna något, men ha rätt inställning?

I forskningscentralen för de inhemska språken står att läsa;
Enligt Svensk ordbok betyder ordet amatör numera främst 'icke yrkesmässig utövare av viss verksamhet' (ex. amatörfotograf, radioamatör) med tonvikt på liten eller ingen betalning (amatörer mot proffs).
En glad pensionär med rätt inställning önskar eder en fridfull Jul.
Da-Di-DA
 
Last edited:
Morse är jättebra. Med enkla saker kommer man långt. Jag håller på och lär mig morse just nu. Snart kan ni höra mig i etern.

Samtidigt finns det så mycket mer inom amatörradio. Om örat kan höra signaler strax ovanför bruset så kan datorn höra signaler i bruset som örat aldrig kan utskilja. Just nu håller jag på och försöker koppla ihop min läsplatta med min KX3 för att kunna komma åt dessa digitala moder.
 
Påståendet att telegrafi är ålderdomligt och otidsenligt kanske stämmer. Men å andra sidan är ju hela området amatörradio ålderdomligt och otidsenligt. Det finns betydligt modernare sätt att kommunicera. Alltså borde amatörradio och telegrafi kunna fylla ett gemensamt syfte.
 
Jag tror att alla kan vara överens om att det knappast kommer att bli en ökad tillströmning av nya sändaramatörer om man inför ett nålsöga med telegrafikrav igen.

Åsikter om den yngre generationen har förekommit i alla tider, "de nya har det så lätt", "ingen kan nåt nu för tiden" och "vi gamla fick minsann kämpa" osv.

Vi kan backa banden till 1930 och kika på vad yrkesradiotelegrafisterna hade för trätoämnen:

gamtgf.jpg
 

Attachments

  • gamtgf.jpg
    gamtgf.jpg
    84,5 KB · Views: 40
Last edited:
Den där texten är helt klart skriven av en fartygsgnist. Samma manér som på handpumpen.
 
XUN skrev; "Jag tror att alla kan vara överens om att det knappast kommer att bli en ökad tillströmning av nya sändaramatörer om man inför ett nålsöga med telegrafikrav igen."

Visst, och inte heller skulle tillströmningen av nya sändaramatörer öka om de nuvarande kraven togs bort helt. Vi hade bara fått fler som utnyttjat amatörbanden för icke amatörradiorelaterade aktiviteter. Sedan finns det väl inget skäl att anpassa kraven så att tillströmningen maximeras. Bättre då att det finns relevanta krav - gärna rejält tilltagna - som de som är tillräckligt intresserade och studiemotiverade ser till att uppfylla för att kvalificera sig. Kan, vill eller orkar man inte det så kanske någon annan hobby passar bättre för vederbörande.

/Bengt
 
Man kan ju inte annat än att bli trött när man läser vissa trådar. Oavsett hur tråden börjar slutar den alltid med samma bakåtsträvande anda i avseendet att allting var bättre förr och att CW minsann är äkta amatörradio.

Jag förstår inte hur man tänker när man yttrar dessa tankegångar. En jämförelse borde ju rimligtvis vara att gamla T-Fordar är riktiga bilar och de bilar som finns idag är mest skräp och ingenting för riktiga bilförare.

Inom alla områden såväl tekniska som icke-tekniska har det skett en utveckling, eller evolution om man så vill, i syfte att kunna vidareutveckla, förfina och bredda nyttan med produkten/tjänsten eller vad det nu kan vara.

Titta på Lego till exempel, för 30 år sedan fanns bara fyrkantiga klossar i grundfärgerna. Kul då, men fasligt tråkigt idag. Idag finns det allsköns olika former och färger med vilka man kan bygga mera komplexa och roligare konstruktioner.

Samma sak med amatörradion. Nu kan jag förvisso CW, men många av de radioamatörer jag känner, både gamla rävar och någorlunda nya saknar denna kunskap, men det gör dem inte till mindre värda människor eller radioamatörer för det. En av styrkorna inom vår hobby är diversiteten av områden att intressera sig för, varför man helt enkelt inte har behov av CW kunnande inom vissa intresseområden.

Idag är digitalteknik och datorer en stor del av amatörradion och mera kommer det att bli. Det är en naturlig och ofrånkomlig utveckling inom vår hobby. Jag kan nog säga, precis som många tvära, bittra och konservativa radioamatörer som fastnat i någon form av självsvängning, att jag besitter mera IT och kommunikationskunskaper än de flesta samlade på detta forum besitter :)

Med detta sagt vill jag mena att vi genast bör sluta med dessa tramsigheter och dumheter. Ibland är det rena sandlådenivån det är frågan om när det kastas skit på nya radioamatörer och kravställningar. Se på utvecklingen och försök följ med istället. Använd era kunskaper på ett konstruktivt sätt och hjälp till istället för att hela tiden kasta in en skiftnyckel i kugghjulen. Jag begär inte att dessa äldre ska sätta sig in i dagens komplexa teknik, vilket troligen manifesterar sig i form av rädsla för att inte hänga med och därmed anledningen till detta bakåtsträvande och ovilja att med öppna armar acceptera utveckling, men att använda sunt förnuft och inte smutskasta andra medhobbyister.

Vi är inte många och med den inställningen många självsvängande bittra gubbar har kommer vi inte bli fler heller. Vi är inte fler i riket än att vi skulle kunna sträva åt samma håll, respektera varandras olika förutsättningar och teknikinriktningar i syfte att bevara hobbyn och våra frekvensband. Då och endast då, finns det ett incitament för att vår lilla skara av radioamatörer kan växa som hobby och organisation utan interna stridigheter.
 
SM7I skrev; "En av styrkorna inom vår hobby är diversiteten av områden att intressera sig för, varför man helt enkelt inte har behov av CW kunnande inom vissa intresseområden."

Jodå så är det. Det är ett helt korrekt påstående och just diversiteten gör det möjligt för mig och andra som inser fördelarna med morsetelegrafi att utnyttja detta trafiksätt för olika ändamål. Tekniskt kan det handla om svagsignalkommunikation eller som ren konstart där de olika instrumenten (nycklar och mekaniska buggar) används ungefär som musiker använder sina musikinstrument med värme och känsla. Morsetelegrafi är nyckeln till amatörradio.

Sedan bör man ha klart för sig att hobbyn av idag är så bred, luddig, flaxig, yvig och mångfacetterad att den i själva verket är många helt skilda hobbies som i många fall inte har fler beröringspunkter än amatörradiocertifikatet (körkortet) och de frekvensband vi får använda. Några sysslar med hobbyn på en väldigt basal nivå medan andra jobbar närmast vetenskapligt på forskningsnivå. Var och en som sysslar med sin egen inriktning tycker jag får göra vad den vill inklusive tala sig varm för sin egen nisch i syfte att informera och inspirera andra så som jag gärna gör.

Personligen anser jag att kombinationen morsetelegrafi, hembyggd utrustning, ständig jakt på förbättringar och att nå så långt som möjligt där man drar nytta av vågutbredningens nyckfullheter är riktig amatörradio eller traditionell amatörradio om den benämningen föredras av överkänsliga personer. Om sedan någon annan tycker annorlunda så är det väl upp till han eller hon. (Obs! Ej hen).

Om du tycker att digitala moder med fabrikstillverkad utrustning är riktig amatörradio så är det säkert så för dig men absolut inte för mig. Jag ser inget riktigt i det. Därmed inte sagt att du förbjuds syssla med din egen nisch. Kör på för fulla segel och berätta vad du själv gör och vad som är det fina i kråksången med det moderna. Men som sagt vad vi värderar viktigast för oss själva beror på vilka referenser vi har och hur vi en gång i tiden började med vår hobby och vad vi själva brinner för och vill dela med sig av.

En sak till. Jag kan inte för allt smör i Småland tänka mig att förändra min hobby bara för att "hänga med i utvecklingen" och bidra till att modernisera hobbyn. Sedan må andra tycka att riktig amatörradio med morsetelegrafi, radiorör, NPN och PNP-transistorer m m är hur mossigt och dammigt bäst de vill. Inte mitt problem.
 
Last edited:
Mig hava läst tråd.
Mig nu ledsen.

Hiawatha skulle kanske sagt så?
K-A har rätt. Och det har alla andra radioknattar också.

Men det där med att samsas? Det är svårt det.

På en blogg läste jag "Att vara Tant är att få göra vad fan man vill".
Här skulle nog passat att byta Tant mot Radioamatör.

Det finns inget som heter "Riktig Radioamatör", inte heller "Riktig Bagare" eller "Riktig Galning". Endera är man eller så är man inte. Ingen radioamatör blir riktigare av att använda elektrostatiskt hampadriven lödbult eller dubbeldriven binärförstörande faskskiftning.

Var och en blir salig på sin tro (alla utom Pingstvännerna som jag vet inte håller med om detta) och vi måste avhålla oss från att vara så självdestruktiva att vi skär halsen av varandra i vår egen (anti)sociala hobby.
 
Det är ingen som sagt, skrivit eller krävt att du eller någon annan skall ändra på sin hobby för att följa med i utvecklingen, men däremot att med öppenhet acceptera utveckling utan att hävda att det ena är bättre än det andra.

För mig, inom hobbyn, finns det inget som med absolut säkerhet kan klassas som modernt eller gammalt ur ett användningsperspektiv. Finns det utrymme för konventionell / traditionell teknik att fungera för mitt syfte så är det fortfarande amatörradio, med eller utan dator, telegrafinyckel etc.

Jag väljer att använda uttrycket konventionell eller traditionell teknik då det är omöjligt att definiera något som gammalt. När är det gammalt ? Hur långt är ett snöre ? Konventionell teknik som vedertagen de facto teknik går inte att åldersbestämma med säkerhet då det kan vara lika flexibelt som ett gummiband beroende på vilka komponenter man tittar på.

För egen del är bygge högintressant, men det är inte alltid tiden, eller familjen om man så vill, tillåter denna typ av ofta tidsödande aktiviteter, utan det får läggas på hyllan för framtida projekt. Därmed inte sagt att jag inte byggt eller bygger fortfarande, men det avgränsas till ganska snabba enkla konstruktioner för ett, för tillfället, specifikt syfte.

Om vi tittar på verksamheter som jag sysslar med förutom att faktiskt sitta framför radion och köra contests, ja jag kör contests och för första gången någonsin körde jag SAC CW i år vilket jag är ganska nöjd med, experimenterar jag mycket med olika beröringspunkter och tillämpningar inom ramen för vad vår licens tillåter.
Bland annat bygger jag och en annan amatör i Malmös omnejd ett självläkande meshat trådlöst nätverk för användning inom amatörradiosfären. Grundsystemet kallas för BBHN, eller HSMM för den som vill, men tillsammans har vi tagit tillämpningen till en högre nivå med hjälp av egen programvaruutveckling och olika protokoll för överföring av data genom sk virtuella privata nät, bland annat.

Mitt senaste projekt är att porta över ett loggsystem som jag skrivit i dotnet, urspungligen för Windows med MySQL i botten, till en klassisk dator, nämligen Commodore 128. Det mina herrar är en utmaning av den högre klassen ska ni veta. Det finns många tekniska och mjukvarumässiga begränsningar som jag måste komma runt.

Oaktat ovanstående projekt och sysselsättning samt mera därtill vill jag dock göra klart att jag, precis som dig Bengt, eller andra, ändock regelbundet sätter mig framför HF riggen och kör spontanta kontakter, de DXCC jag behöver och även contests. Oaktat trafiksätt vill jag säga att radio fortfarande är radio och för att få framgång i sitt körande krävs det kunskaper och uppfinningsrikedom för att bli framgångsrik, dvs att faktiskt få ut sin trafik på det mest optimala sättet med hänsyn tagen till förutsättningar och omgivande miljö.

Med det vill jag säga att oaktat våra olika inriktningar samlas vi ändå kring en, för oss alla gemensam, punkt och det är radion och det mest effektiva antennsystemet vid en given tidpunkt. Där är vår gemensamma grund och det binder ihop oss alla.

Vill man bygga ihop en semiautomatisk CW lösning med loggning för QRP med en enkretsdator och trycka ner allting i en batterilåda är det väl OK och också amatörradio ? Jag tycker iaf det är ett superintressant bygge och ligger helt i linje med min egen inriktning. Inte ska väl en enkretsdator göra en till mindre värd radioamatör ?

Jag säger än en gång, lägg ner stridsyxorna och uppför er på ett civiliserat sätt och respektera våra olika inriktningar hur de än må se ut. Var vänner och acceptera att utvecklingen går framåt i olika riktningar.
 
Last edited:
SM7I skrev; "Vill man bygga ihop en semiautomatisk CW lösning med loggning för QRP med en enkretsdator och trycka ner allting i en batterilåda är det väl OK och också amatörradio ? Jag tycker iaf det är ett superintressant bygge och ligger helt i linje med min egen inriktning. Inte ska väl en enkretsdator göra en till mindre värd radioamatör ?"

Bra inlägg och jag finner inget märkligt med ditt synsätt. Det stämmer ganska väl överens med mitt eget. Det jag förmedlat tidigare är att hobbyn rymmer alla möjliga saker som omöjligen kan intressera alla. Men det vi alla kan göra är att berätta om våra egna projekt och intresseområden i syfte att inspirera och marknadsföra olika inriktningar i hobbyn. När morsetelegrafi nämns så brukar de icke invigda resa ragg och kontra med att det är mossigt och tillbakasträvande och att vi som intresserar oss för mer traditionell amatörradio på något märkligt sätt hindrar utvecklingen och därmed inte medverkar till att fler nya tillkommer. Det är ett förkastligt resonemang som en del här i tråden för, mot bättre vetande.

SM7I skrev"Jag säger än en gång, lägg ner stridsyxorna och uppför er på ett civiliserat sätt och respektera våra olika inriktningar hur de än må se ut. Var vänner och acceptera att utvecklingen går framåt i olika riktningar."

Jag ser faktiskt inte att någon enda debattör svingat några stridsyxor och därför finns inga yxor att gräva ner. Det vi gjort och gör är att diskutera olika aspekter av amatörradion och dess möjligheter. Många av oss old timers som varit med sedan 60-talet och ännu tidigare har hunnit med att prova de flesta nischerna inom hobbyn liksom många har följt med utvecklingen från rör via transistorer till IC och ännu modernare chips och numera sysslar med den allra senaste teknologin. För min del i jobbet där jag arbetar med produkter som kommer på marknaden nästa år. Traditionell amatörradio för mig är en perfekt motpol till det jag sysslar med som yrke även om jag naturligtvis har god nytta av det moderna för att bedriva min historiska verksamhet. Layout- och beräkningsprogram, toppmoderna mätinstrument blandade med mer historiska m m. Men det fina med en hobby som amatörradio är att det går alldeles utmärkt att fördjupa sig i sådana ämnen som i ett mer kommersiellt perspektiv tillhör en förgången tid. Morsetelegrafins era inom sjöfart och fast radio är sedan länge över men det hindrar ju inte att vi radioamatörer fortsätter att nyttja ett av de mest effektiva trafiksätten som existerat för våra tekniska experiment.

Trådens rubrik är "CW kunskaper ett minne blott" (färdigheter i morsesignalering skall det vara) öppnar för möjligheten att diskutera just telegrafin och huruvida dessa färdigheter är ett minne blott eller ej. Lyssnar man på amatörbanden och kanske främst när det är contest så förefaller antalet telegrafister fortsatt vara mycket högt och kommer säkert att så förbli minst några generationer till. Vi ser också en allmän trend att allt fler inser morsetelegrafins styrkor och möjligheter och på olika sätt försöker skaffa sig de färdigheter som krävs för att kvala in i en nisch inom hobbyn som är extremt stor, ger många nya möjligheter och kan ge mycket mer utbyte än det går att föreställa sig vid första anblicken.
 
Last edited:
Back
Top