CW på högsta nivå!

SM0FKI

Rör-Nostalgiker
Jag upphör aldrig att förvånas av bredden på de olika nycklar (Tangenter enligt -AOM mfl) som finns. Historien verkar ha producerat ett nästan obegränsat antal olika varianter allt efter de olika krav som fanns. I USA gjorde man under kriget massproducerade enkla modeller av radio i aluminiumplåt som var "Good Enough". Kvantitet är kvalitet som även Stalin sa... och det gällde nog även nycklarna. I Tyskland tar man aldrig lätt på någonting och det var gjutna chassin och "spitze kvalitet" på både radio och telegrafinycklar. Dom mest avancerade nycklarna kommer ofta från Japan där kulturen och filosofin alltid strävar mot ständig förbättring. The Swedish key är ju en berömd modell och jag tycker den är vida överlägsen det mesta med antagligen lite för dyr att massproducera inom krigsindustrin. Sedan finns det ju modeller där man undrar hur dom tänkte, stackars telegrafister.

Sen har vi vi ju själva handhavandet . Youtube har ju många olika exempel på allt från ganska usel CW till rena musiken från en uppsjö av olika konstruktioner.
Om ni hittar något som är utöver det vanliga så kan ni skicka en länk i tråden..

Eftersom jag själv aldrig riktig kommit överens med min Vibroplex bug så blir jag lite imponerad av F8DGY som försöker sig på QRQ...

 
The Swedish key är ju en berömd modell och jag tycker den är vida överlägsen det mesta med antagligen lite för dyr att massproducera inom krigsindustrin.
Det intressanta med "bladfjädernyckeln" som så småningom blev "Swedish Key" från Lennart Hoverberg &Co är att den togs fram att förbilliga tangentproduktionen.
Dess föregångare, de nållagrade L M Ericsson eller Öller-tangenterna var mycket dyrare att producera, så man tog fram en billigare variant.

1707748158623.png

Den kom att bli standard-utrustning (sic!) i Televerkets radiostationer för uthyrning,
i kust/ landstationer och även i militärradio. ITT-Standard Radio sålde den även för export.
 
En sådan där nållagrad historia kunde va kul att få tag på. Jag får väl hålla lite koll på annonser/loppisar om jag snubblar på ngn sådan.
 
Back
Top