Cykel 25

SM4FPD

Well-Known Member
Nu är det snart dags för solfläckscykel 25.
Tänkte det kunde vara kul att höra åsikter fakta och vad ni tror om kommande solaktivitet.
24:an var ju en besvikelse, och blir 25:an lika klen är det kanske dags att plocka ner antennerna....

Själv har jag upplevt solfläcksmaximum sedan 60 talet, och visst var det bättre förr.
Det maximum som var på 50 talet när TV kom till oss, lär ha varit kraftigt.
Då gällde ju de låga VHF-kanalerna och man har ju hört historeier om hur man såg bild från stora delar av världen. Observera då at dåtidens TV-mottagare inte hade särsklit hög mottagarkänslighet, dvs det må har varit enorma signalstyrkor.

Många vetenskapsmän spekulerar i om vi är på väg in en liten istid, något som kan ske vid långa perioder av låg solaktivitet. Något som var aktuellt när man gick över isen till Danmark och hade marknad på Themsen i London.

De sista 5 - 10 åren har varit något av det sämsta jag upplevt genom tiderna i alla fall, när det gäller vågutbredning på HF-VHF.

Förr kunde man köra hela värdeln med 10 W på 28 MHz, man kunde köra Aurora på 144 MHz med 10 W och 10 element och 59A sigs.

Ja det är ju skapligt på de lägsta HF frekvenserna. Men så skall de ju vara utan solaktivitet.

Vad tycker ni?
Vad tor ni?
Vad har ni läst i ämnet?
Vad har ni upplevt?
Blir det uppstarten på cykel 25 vid nyår?

Många nybörjare på amatörradio har ju ingen anning om hur det kan vara.
De kanske ledsnar rätt fort.

De
SM4FPD
 
Dåliga konds kräver bättre antennpark. Master med kraftfulla antenner blir ju inte det billigaste. Blir det sedan i ett samhälle med höga lokala störnivåer ifrån näromgivningen, så vette feen hur det ska gå. Ifall man ens får tillåtelse sätta upp någonting.. - Camping i ödemarken och QRP möjligen, och hoppas på det bästa.

/Sven.
 
Det jag minns av gamla konditioner var sporadiska E-skikt i slutet av 50- och början på 60-talet.
Man såg ofta TV-bilder från Italien på sommaren. Ibland ryska stationer med stark QSB.
Hade nog inget med solfläckar att göra.
 
Hej!

Jodå, kanonkonditionet på de kortare kortvågsbanden skulle jag uppskatta.
Men, på 30 och 40 meter kör jag JA, VK och ZL, på 80 meter JA och VK med viss regelbundenhet, inga antenner eller effekter av enorma mått.
Var väl sommaren -16 jag körde USA ostkusten med 2.5 m piska och 30 W PEP AM, detta på 10 m.
 
Ja det mesta på TV lågbanden är nog Es. Vissa cycler var det nog även F2. Vill man se hur det var i slutet av 50-talet (TV-DX) som hade mycket solfläckar rekommenderas denna länk som säkert redan finns på forumet.

https://www.aef.se/Amatortidningar/Radio_och_Television/Radio_Television_oversikt.htm

Bla

1958.PNG

Och som sagt några norrsken är det ju inte heller. Körde PA4VHF nu i oktober på 6m. Körde honom 2018 också på norrsken en gång. Inget annat kört på norrsken.

Dock så var det en ganska bra Es öppning på 6m förra helgen, både lördag och delvis söndag. Dålig aktivitet dock så tror många ”stängt av” 6m nu under vintern då bandet vanligtvis är ganska dött…

Förra maxet gav väl knappt nåt F2 på 6m här i varje fall vad jag hört. Jag var inte igång då. Och kommande max lär väl inte bli bättre...

Och ja nu är det dåligt, men körde VK5 på 17m precis men då på FT8. Liten antenn hög störnivå (S5) hjälper ju inte till precis...
 
Jag har nördat in lite på att följa solcyklerna och jag har läst ganska mycket på nätet om ämnet.
Den stora majoriteten av solforskare hade ju ganska mycket fel i sina förutsägelser för solcykel 24.
En av dom såg låg närmast i sin spådom var Dr Leif Svalgaard vid Stanford Univeristy som tydligen använde
annan metod för att förutspå solcykeln och antal fläckar än de flesta andra forskarna.

Enligt Dr. Svalgaard kommer cykel 25 att bli ungefär densamma som 24.

/Emil
 
...om man fortsätter och läsa längre ner i kommentarsfältet på föregånde länk så ser man denna graf som man kan hoppas slår in :)

zt9Uc2P.png
 

Attachments

  • zt9Uc2P.png
    zt9Uc2P.png
    58,1 KB · Views: 6
Ja det blir kul, cykel 28 blir att se fram emot.
Och dom säger ju att vi kommer att bli över hundra år i framtiden........ så då kan man vara med.

Spännande att det går att förutsäga på detta viset, (menar SA6BSS bild)

För övrigt är min åsikt att solaktiviteten påverkar alla vågutbredningsvägar.
Ser man tillbaka gick allt så mycekt bättre förr med betydligt simplare grejer.
Men visst det var lägre brusnivå oxo.

Ett av mina första projekt var en relästation i Hagfors, 15 W, med en 1/4 vågs GP antenn .
I bilen en 10 W STORNO Viking. Gick ofta att köra ända från Karlstad.
Idag går det sämre trots att relästationen numera har 4 dipoler, 25 W och med 50 W i bilen

På 27 och 28 MHz var signalstyrkorna så höga att man hörde allt emd S9+ botten mätare även i bilen.

SSB på 144 MHz många körde dagliga kontakter Karstad Stockholm.
Men det har väl med aktiviteten att göra oxo.

Som jag nämnde om Aurora. Närde var norrsken var det fulla bandet med Morsesignaler som var skitstarka, vi hade i början av 80 talet, mest 10 W.
Idag är Auroran sällsynt och mkt svaga sigs.

Jag har försökt en del FM direkt på 50 MHz mot mobil stn, med gamla minnen av Polisens 42 MHz komradio verkar det stendött numera.

På kortvåg kunde man förr höra alla IBP fyrar på de flesta band, med 19 sigs ner till 100 mW, idag en enda om man har tur på 14100 kHz som en andeviskning.

Kanske atmosfärens egenskaper är förstörd av andra saker, som Ozonskit, CO2, Metan, N2, förtätat stoft etc


SM4FPD
 
Kollade idag normlfrekvensändarna på 2,5 5 10 15 och 20 MHz.
Dessa kunde man ju förr höra alla, med 599, och använda som frekvensreferns.
Numera hörs de som andeviskningar...
Vafför blir det så?
Har man gjort dem till lågeffektstationer numera?
Eller är det vågutbredningen som är allt annat än vad den var förr???
Kanske var det bättre förr i atmosfären?
Eller beroer det bara på solens extrremt låga aktivitet?

Förr var 7 MHz bandet proppat av signaler från radioamatörer, inte minst telegrafidelen.
Numera en och annan bara.

Förr var 14 MHz bandet så fullt att det kunde ta tid att hitta en lucka att ropa allmännt anrop i, och svar fick man på en gång.

Ja klart inte mycket att göra åt, men kanske fler har åsikter? Var det bätre förr??
Tidigare solfläcksminimum har, så vitt jag vet, aldrig varot så tysta.

SM4FPD
 
Nja, upp med hakan FPD, så illa får vi hoppas att inte är :)
När jag tog mitt cert så var det nerförsbacke på cykel 21 men i början på 90-talet var det fullfart igen och efter många års uppehåll med radio så han jag vara med på slutet av den senaste cykeln med loggade dx nästan varje gång radion startades. Nästa cykel kommer säker också bjuda på fina konds. Som någon skriver så funkar ju de låga banden alldeles utmärkt mellan varven nu när solen vilar sig så man får väl hänga där i väntan på bättre tider. Att det är dåliga konds som orsakar att det ibland är långt mellan stationerna tror jag inte är hela sanningen för när det är contest är banden fullständigt överfulla med stationer så vi som inte kör contest får vackert förpassa oss till warcbanden. Det är samma tendens lite var stans, lyssnar man på 80m en vanligt fredag eller lördag är det inte många stationer qrv från Sverige men när det drar ihop sig till bullen eller Huddinges fredagsring så poppar stationerna upp som svampar ur jorden. Många av oss amatörer skall kanske rannsaka sig själva och vara lite aktivare. Om fler greppade micken eller nyckeln så fanns det många att köra radio med i närområdet tills kondsen står oss bi.
73 de SM6POP
 
Kanske atmosfärens egenskaper är förstörd av andra saker, som Ozonskit, CO2, Metan, N2, förtätat stoft etc
Det vi människor ställer till med påverkar nog mest troposfären, där vädret finns och som högst stratosfären där ozonlagret finns. Över hela alltet ligger stratopausen som ett lock och hindrar skiten att komma längre. Radiovågorna påverkas av skikt i jonosfären på runt 100 kms höjd och högre.
 
Jo Tropon är 0 - 10 000 m.
Men vi har ju inbland "tropo" på VHF UHF med speciella överräckvidder som resulatat.
Så vid speceilla egenskaper i Tropon påverkas våra radiosignaler.
Min förmodan är att Tropon påverkar alltid radiovågor och i synnerhet VHF och UHF mer eller mindre och ibland mycket, dvs det vi kallar för "tropo"

Visst är det väl så att skikten ovanför Tropon anses vara rätt opåverkade av våra mänskliga aktiviteter.
Men dessa områden är ändå väldigt outforskade.
För lågt för sattelliter och för högt för flygplan....

SM4FPD
 
Det kan du faktiskt ha rätt i, att varmare väder kan påverka. Det krävs väl att det blir inversion för att det ska fungera väl, inte bara att det blir varmt? Men det kan vara intressant att följa. Ska sätta mig in lite mer i tropo-fenomenet.
 
Apropå Tropo så är det en väldigt stark just nu lite söderut.
Kricke SM6VTZ körde en F-station på 1296 MHz i eftermiddag....
/ Tommy
 

Attachments

  • 716417D1-912B-4996-B735-68BF99708486.jpeg
    716417D1-912B-4996-B735-68BF99708486.jpeg
    399,6 KB · Views: 8
Ja vi är 6 månander in i solfläckscykel 25 nu.
Jag har roat mig med att försöka höra något på de högre HF banden. I synnerhet 28 MHz.
Där jag bevakat fyrarna ett tag, c:a 28,180 - 28,315 MHz, de hörs, men är svaga, förr ja då det var bättre, var de ju S9+.
Nu är de väldigt svaga, jag har hört ett 15 - 20 tal fyrar. Endast tre stycken som nycklar frekvensskift, F1, så den typen av nyckling verkar vara på väg bort.
På 28,2 MHz CW, finns IBP fyrarna, så man kan lägga sig med passning där och vnta. 3 minuter tar det att gå ett varv för fyrarna.
IBP sänder anropsignal och fyra efektnivåer.

På 50 MHz verkar fyrarna ha kommit igång på nya fyrdelen, 50,4 - 50,5 MHz, har hört några fyrar svagt. Inga F1 nycklingar verkar finnas.

Kollade även FM delen, 29,55 - 29,7 MHz, har hört några siplex och några relästationer, faktiskt brusfira kortare tider. Men är besviken på att radioamatörerna inte har någon som heslt ide om vilken deviation och därmed bandbredd det sänder. Med 10 kHz frekvensteg får man köra max +-2,5 kHz devaition. Men det sänds +-0,1 till +-15 kHz. Ja ungefär vad jag brukar ondgöra mig över hur det låter lokalt på 145 MHz. På 27 MHz som kan användas som konditionsvrnare har de bättre koll på deviationen. Men bara lite bättre....

När det är test, Morsetest, finns många skapligt starka stationer igång. Men de har nog ganska hög effekt.

Och visst finns det körbara stn på SSB delen ibland.

Läste i senaste Illustrerad Vetenskap om solaktiviteten, vilken förutsås blir låg ganska länge (många cykler) framöver. Något som liknar 1600 och 1800 talens perioder som gav upphov till det man kallar för lilla istiden. Någon istid nu verkar vi inte få då jorden ändå värms upp av människoskapad växthusefekt.

Lite synd att dagens radioamatörer inte får uppleva vad kortvåg var en gång i tiden.


Ja visst behövs bättre antenner om vågutbredningen försinner.
I verkligheten blir det nog tvärs om, folk har allt mindre möjligheter att sätta upp mast och kratta.

SM4FPD
 
Så är det, sen är väl det mesta som surrar på 10m nu är sporadiskt E och det drivs väl i huvudsak inte av solfläckar. Jag gick just in på SolarHam och det finns inte en enda solfläck för tillfället.
Jag hör också lite fyrar på 10m men jag använder allt mer FT8 på 28.074MHz för att kolla om banden är öppna, kodar man av det så ser man ganska tydligt hur konditionerna är och i vilken riktning.
Det är bara att ha tålamod så blir det bättre och i avsaknad av en vaken sol så har ju konditionerna på 80m och 40m varit riktigt bra det gångna halvåret under den mörka delen av dygnet.
73 de SM6POP
 
Back
Top