Cykel 25

OK, ja E skikt, jo så har det ju sagts i alla tider.
Men förr var dessa öppningar mycket starkare,
E-skikten hade enorma signalstyrkor förr.
Så nog har även de skikten med solen att göra, eller så har mänskligheten fröstört våra atomsfärskikt på något vis.
Minns tidiagre solfläcksmax, då kunde man förlja IBP fyrarna, hörde man en på 14100 kHz CW så kom den ju på 18 21 24 och 28 MHz efer ett antal sek.
Ofta kunde man följa en fyr ändå till 28,200 MHz utan problem, idag hörs oftast ingen ens på 14,1 MHz.

På 27 MHz var även enklare handapparater med klen mottagare totalt blockerade av utländska stn.
Så oavsett vilken vågutbredning, så var det enorm skillnad förr, på de gamla solmaxen.

Tålamod ja, och visst är det fortfarande kul att lyssna på kortvåg. Men att det är skillnad det tycker jag verkligen.
Och blir 25:an lika klen som det förutsägs, så får vi pyssla med svagsignalsmottagning som man gjord förr på 144 MHz.

SM4FPD
 
Det låter rimlig, har inte varit amatör lika länge och när jag tog cert 1984 så var det nerförsbacke på cyke men cykel 22 i början på 90-talet var jag med på och det är som du säger att 10m var det bra fart på under sommarhalvåret men även i viss grad även på övriga årstider.
Det verkar ju som E-skiktet delvis drivs av solen då det funkar bäst när vi är närmast solen på sommaren men läser man på så är det tydligen osäkert hur det fungerar.
Har också läst att det finns en längre cykel för solen som gör att 11-års perioderna också varierar upp och ned över tid vilket syns på bifogad bild.
73 DE SM6POP

cykel.jpg
 
Jag lånar från SMHI: "Jordens avstånd från solen varierar under året. I början av januari befinner sig jorden som närmast solen (perihelium). I början av juli är avståndet som störst (aphelium). Avståndet har dock liten betydelse för våra årstider, utan dessa styrs av jordaxelns lutning." Men jordaxelns lutning kan ha betydelse. /Sture
 
Ja visst varierar jordens bana med axellutning och avstånd.
Men när det blir riktiga istider så är det långa cykler på 10 000 år och så. Det är ju inte aktuellt nu.
Lilla istiden på 16 och 17 hundraltalen var det flera åriga solfläcksnoll.
Och fortsätter det som nu med andra eller tredje extremt solfläcksfattiga prioden blir det då troligen en lilla istid.
Antalet solfläckar har en större inverkan på solstrålingen som värmer oss, än de andra variablerna.
När det var is på Themsen i London var årsmedeltemperaturen bara 1,5 C lägre än normalt.
Men jorden värms ju upp nu. Så vi lär slippa liten istid.
Istället får vi nya djur och insekter. Hr haft många Bålgetingar här denna sommar. 50 mm spännvidd enorma monster.
Vildsvinen är redan här och börjar väl sprida sig till dalarna eller längre norr.

Men värst av allt kortvågen blir sig aldrig lik sedan vi började använda atmosfären för radio.

SM4FPD
 
En ny solfläck skriver man om. Och kallar det" nu har verkligen cykel 25 kommit igång"
Ja den (solfläcken) lär väl knappst påverka vågutbredningen.
Vid de gamla riktiga maximumen var det över 200 solfläckar.
Hittils verkar det så dött som någonsin.
Betänk att förr när man talade om att 28 MHz var öppet så var det proppfullt med stationer som var S9 plus massor.
Och på den tiden var mottagarna 10 - 20 db sämre än dagens vad gäller känslighet.

På 21 och 24 MHz är det extremt sällsynt att höra något.
18 MHz (16,55 m) körde man förr USa med vad som helst. Idag enstaka klen sigs.

IBP fyrarna låter som andeviskningar, de få som överhvudtaget hörs.....

Så det blir nog inte som förr inom överskådlig tid.

SM4FPD
 
Även om cykel 25 startat så är vi fortfarande nära botten mellan den och cykel 24 så det lär nog dröja ett par år innan vi har en hint om hur den blir.
Prognoserna pekar på att den har sitt maximum 2026 och att det är tyst nu och har varit det ett tag är inte så konstig då vi befinner oss mellan två cykler.
73 de SM6POP
 
Här har vi en kul film på solen som snurrar.
https://apod.nasa.gov/apod/ap200819.html
Solen snurrar ju med olika hastighet nära polerna jämfört med dess ekvator.
Därav sker en förvrängning av ytan som ger upphov till effekter.

Vad jag menar är att de senaste solfläckscyklerna 23 och 24 varit så klena att deras max är lägre än minimumen mellan de forna stora maxen.
Och att vi redan ser en närmast passiv ingång på 25 :an.
Uppgången brukade förr vara brantare än nedgången. det är därför jag förväntar mig at något skall hända. Även den effekten ser vi inget av nu.

Ja vi får väl som på 70 och 80 talet sätta upp bättre antenner.....
Då var det mycket vanligt att man satt upp mast och Yagis, något som numer är mer sällsynt bland radioamatörer.
Inte för att solen var passiv utan för att hobbyn var stor då.

Att försöka förstå solen och des beteende och verkkningrna hos oss är intressant, men ett stort ämne.

SM4FPD
 
Den här bilden är från Solar Terrestrial Center Royal Observatory of Belgium.
Tittar man på hur det sett ut så påminner vår senaste cykel den som inföll 1970. C ykel 22 i början på 90-talet, som jag var med på, är en av de bättre sedan cykel 18 i mitten på 40-talet som var mycket god.
Tittar man på solfläckarna när de är som sämst mellan maximumen så ligger de mellan 50 och 100 så långt den här grafen sträcker sig och så lågt har hittills inte någon solcykel presterat.
Jag har inte hängt med lika länge som Roy men sedan mitten på 80-talet så hur det upplevdes tidigare har jag ingen koll på mer än genom grafer liknande denna.
solar.jpg
 
Jo det ser ut att hända lite nu, en tydlig uppgång.
Jag brukar se på den här sajten: http://www.solen.info/solar/
Den visar några dagar efter i tid , men man ser tendensen i alla fall.
Vid en fet solfläckscykel, som det var förr, kommer hela diagaemmet att fyllas, dv 150 - 250 fläckar.
Då ni! händer det saker. Men vi skall väl inte ta ut för mycket i förskott, det blir säkert en temporär nedgång snart.
Kanske blir det lite roligare kommande sommar på 28 och 50 MHz. För att det skall bli riktig fart på 144 och 432 MHz krävs rikigt stor solfläckscykel.

SM4FPD
 
En intressant och numera, vad jag förstår, delvis belagd teori om varför det blir kallare vid svag solaktivitet med få solfläckar är som följer. Henrik Svensmark är en av forskarna som forskar på detta. Låg solaktivitet ger lågt magnetfält från solen som i sin tur har svårare att hindra elementarpartiklar från rymden att tränga in i jordatmosfären. Dessa partiklar ger upphov till "dimspår" i atmosfären som i sin tur växer till moln som sedan skuggar solinstrålningen. Det blir därmed mer moln och kallare med färre solfläckar. Man har kunnat uppmäta temperaturförändringar som korrelerar med solfläckar. Låter som magi. Hur stor denna naturliga klimatvariation utgör i det stora hela låter jag vara osagt.

Kanske utgör också en ökad mängd moln hinder för radiosignaler?
 
Kanske tur att solen är passiv i dessa tider med global uppvärmning, som annars skulle var än mer förödande.
Jag brukar mena att det var bättre förr, och då menar jag ytvågssignalerna framför allt på VHF och UHF. Men många menar att ytvågen, (markvågen) inte påverkas. Men även på VHF UHF menr jag att det är mer komplicerat vad gäller vågutbredning än bara ytvåg.
Förr var det betydligt lättare att köra VHF både mobilt FM och låga delen. Och då menar jag både under de stora solfläckperionderna och däremellan.
Men saker som förändras långsamt är svåra att ta till sig för männinskor.
Man minns vissa saker som en extrmt kall period januari år xx , men minns inte samma månads medeltemperatur.
Eller ens årets.

Skall i alla fall bli spännande att följa cukel 25 framöver.

de
SM4FPD
 
Nu har det gått snart ett och ett halvt år på 25:an.
Ingen märkbar uppgång, vi får se om sommaren kan ha något sproadsikt E i sitt sköte.
Häromdagen var det en viss fart på 28 MHz någon enstaka svag signal hördes.
Men de var bättre förr.....
Jag brukade förr lyssna på DK0WCY, på 10144 kHz CW. Fyren sänder soldata, och avsikten vr nog att kunna förutspå öppningar på 144 MHz.
Numera är den som en andeviskning.
Hörs bara ibland.
Förr, använde jag den som referens vid test av radiostationer, med nästan alltd 59 signal.
Någon som använder DK0WCY på 10144 kHz ???
Kanske de har gjort om till lågeffekt???
Eller var det konditionerna som var bättre förr?

SM4FPD
 
I morse var det fart på både 10m och 6m.
Man mår dåligt av borättsförreningens antennpolicy och alla störningar.
 
Nu uppåt igen...

1635267552054.png

Condsen har blivit allt bättre på högre kortvågsfrekvenser som de flesta säkert märkt. Nu hörs VK, YB, BG mm i stort sett dagligen på 10m. På eftermiddagen Kariben och NA i bästa fall. 12m något bättre än 10m och bla kördes W6 igår. Även bra Es+TEP till SA vissa kvällar...
 
Det kan bland annat betyda att det dyker upp kraftig Aurora.
Det råder lite olika menigar om när den dyker upp.
Några prognoser säger tidigt i morgon bitti, andra prognoser lutar mer mot natten mellan lördag och söndag.

1635533292335.png
Skärmdump från http://www.aurora-service.eu/aurora-forecast/.

Troligen kan Aurora ses en bit ner i Tyskland men för vår del av välden verkar det vara ljust när den geomagnetiska stormen med nivå G3 når jorden.

Vi får hoppas på klart väder i morgon natt om vi vill se något av det hela.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top