Cyklisk elstörning

SM5MX

Well-Known Member
Jag har en besvärlig elstörning, som är lite speciell genom att den är så regelbunden.

Beskrivning: sprak 6 sekunder - tyst 24 sekunder- sprak 6 sekunder - tyst 24 sekunder - o s v, o s v

Det är en mycket kraftig störning från c:a 3 MHz och uppåt. Hörs även på VHF och UHF, men även på MV om man är nära källan, något av husen i närheten.

Är det möjligen någon som vet vad det kan vara för slags apparat, som sprider en så uppenbart cyklisk störning?

73,
Rolf
SM5MX
 
Det kan vara underhållsladdning av batteri t.ex. en elcykel.

Min granne har julbelysning som blinkar och byter till rinnande ljus.
Det skapar också en cyklisk störning.

Du skriver "sprak".
Kan du beskriva detta ljud mer i detalj?
 
"Du skriver "sprak".
Kan du beskriva detta ljud mer i detalj?"

Faktiskt svårt att beskriva ett sprak. :) Ett oregelbundet ljud som kan höras när man t ex gnider trådar av olika polaritet mot varandra, en liten blå gnista syns och du lyssnar i en radio bredvid. Sprak = oregelbundet elektriskt skrapljud, IMHO.
 
OK, ett elektriskt överslag men det är inte troligt om det kommer cykliskt med så noggranna intervaller.
Det brukar vara underhållsladdare som beter sig på det viset.
 
Jag har upplevt några störkällor med liknande beteende.

En var en från- och tilluftsfläkt med värmeväxlare. I ett visst temperaturområde så startade en mekanisk termostat en funktion för frostskydd som med hjälp av exenterförsedd nedväxlad elmotor stängde en lucka. När exentern passerade stängt läge för luckan sprakade det i radio och det hördes sedan en duns i köksfläkten när luckan föll ned till öppet läge igen. Detta upprepades väldigt periodiskt och var mycket irriterande tills jag ställde om termostaten lite grand.

Någon amatör hade problem med sin grannes elektrostatiska luftrenare. När den blev full med damm dök det upp en knastrande störning över hela kortvågen. Störningen tystnade periodiskt när högspänningsgeneratorn startade om och försvann helt när filtret rengjordes.

Vi kan nog enas om att antalet störande prylar med ett cykliskt mönster ökar.

En underhållsladdare av någon sort är trolig störkälla då cykeln i det här fallet är 30-sekunder.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag tackar för kommentarer, som jag skall jobba vidare med. Just den granne jag "misstänker" är av den besvärliga (otekniska) sorten, så det gäller att ha ordentligt på fötterna, innan jag tar upp ärendet!

73,
Rolf
 
Jo, oteknisk är nog ändå ett rätt neutralt omdöme, IMHO. På den gamla analoga tiden klagade han på att jag störde hans TV. Det var uppenbarligen när jag körde FM på 2 m. PTS konsulterades, kom hit och mätte, och dömde ut hans "utmattade" TV med nästan inga färger kvar. Jag ansåg mig därför oskyldig till hans problem.

Vid ett senare tillfälle, när jag befann mig utomlands, ringde han på och framförde förnyade klagomål på TVI till min fru. Hon förklarade att jag inte ens befann mig i Sverige, än mindre körde jag radio inifrån huset. Hans argument: "Ja, men jag kan ju se att antennen fortfarande sitter där!"
 
Last edited:
P.S. För att inte i onödan peka ut någon av de allra närmaste i omgivningen vill jag för säkerhets skull lägga till att "en granne" i radiosammanhang ju även inkluderar personer som bor en bit bort i området!
 
Back
Top