Cylinderdipol

Fast utan poyntingvektor då :)

Strålningsresistansen avtar kvadratiskt med våglängden. Då dessa burkar är drastiskt mycket mindre än våglängden blir strålningsresistansen i milliohm-området eller så. Matchningen innebär stora förluster så effektiviteten går ner dvs förlusterna rusar upp. N1KWF, som han hänvisar till på sidan, har en rätt rejäl antennpark och slutsteg så det är lätt att tro att större delen av kontakten beror på dessa antenner och inte alu-burkarna.

Provat? Nej. Och tänker inte heller göra det. Som vanligt finns inga gratisluncher...

Tillägg: Han verkar gilla QRPp så ur den synvinkeln har han hittat hem.
 



Av ren nyfikenhet så byggde jag denna antenn. Har idag kört två EA stationer på 10m med 2,5 respektive 0,5 watt. Körde även UE25R på 17m med 1 watt. Alla QSO på CW. Ganska fantastiskt med tanke på antennens ringa mått.

73 Alex
 
Undrar vad skillnaden skulle bli om man istället för burkarna använde tråd.
Dvs en tråddipol 2 x 20 cm, alternativt en liten trådbur, lik bruken.
Men om man nu vill ha antennen inne bör väl 2 x 2 meter med små förlängningspolar bli bättre.
Eller en 2 x2 meter lång dubbelzepp...
Underligt detta med att försöka göra antennen av det mest osannolika.
Kanske en form av drivkraft bakom hobbyn även det.

De
SM4FPD
 
Jag har för mig jag har sett någon sida på det stora nätet där ett par goa göbbar från USA tävlade i att bygga idiotiska antenner.
(jag undrar om det var ett årligt återkommande inslag på någon field-day)

Bland annat byggdes en roterbar dipol av ihoplödda ölburkar (där var nog huvudsyftet att få säga till YL "jag behöver så här många tommburkarna till antennbygget") som fungerade riktigt bra, tills ena dipolbenet bröts av i en lödning, då byggde dom om den till en off center fed istället.

Dom hade även byggt ölburksvertikaler, samt en del antenner som gammamatades med ölburkar av olika dimension... (börjar ni se något samband?)

Jag hittade dock inte sidan nu när jag sökte, det kanske har stängts ner av YL :D
 
Jag trodde dom tömde ut innehållet.....
Jag minns en QTC för länge sedan en artikel med SM-amatörer som byggde en ölburksvertikal.
Det var den gamla goda tiden då burkarna var lödbara.

Nej kom igen den som gör spolar av ölburkar, då skall jag bli impad.

det var bättre förr...

de
SM4FPD
 
Jag trodde dom tömde ut innehållet.....
Jag minns en QTC för länge sedan en artikel med SM-amatörer som byggde en ölburksvertikal.
Det var den gamla goda tiden då burkarna var lödbara.

Nej kom igen den som gör spolar av ölburkar, då skall jag bli impad.

det var bättre förr...

de
SM4FPD

Ölburksvertikalerna gjordes i ett par omgångar på mitt Alma Mater SK6AB, dock före min tid.
Dess första inkarnation var för 14 MHz och stod på taket av "Spårvagnen" på det nya E-husets översta våning.
Antennen hamnade i Borås Tidning med bild och allt under en period av nyhetstorka.

Något år senare skulle den förlängas för 7 MHz, men den klarade inte knäcklasten vid de första höstvindarna,
utan bröts av och föll ned på Teknologgården med ett skrammel som hördes vida kring.

På omslaget till QTC under 1971 fanns också en bild av en kaffeburksvertikal för 3,5 MHz med något bättre hållfasthetsegenskaper.
En allmän förutsättning för denna form av metallslöjd är dock lödbara burkar, vilka numera blivit historia.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Varför inte utlysa en liten tävling för knasigaste antennbygge ?
Bilder måste postas här för allmän beskådan med beskrivning
av antennens konstruktion och en mer eller mindre sanningsenlig
beskrivning av funktionen. Kvasivetenskap premieras !

Om intresse finnes kan det få bli en egen tråd :)
 
Över huset åsså .. Kängurudipol, med ett hoppppp .... rakt över taket på huset :D
 
Antenntrådar är ju alltid strålande, utom om man är lyssnaramatör då kanske...
 
Är rätten att skapa trådar begränsad så att endast moderator får starta nya?
Bland det dummaste jag läst. Naturligtvis inte, käre granne ! :)
Oavsett att jag dessutom hjälper till med forumet med det lilla jag kan bidra med
Du vet, jag skriver alltid som privatperson. Modererar gör jag bara i nödfall och nåt
sånt har inte inträffat hittills under min blygsamma tid som medarbetare här...
 
SM0O: "Om intresse finnes kan det få bli en egen tråd", ger ett sken av att det krävs
ett godkännande av herrn för att tråd ska kunna skapas.

Kanske bara en olycklig formulering?
 
Njae, inte alls menat så. Menade bara att jag gärna själv skapar en sån tråd då jag
tycker det skulle vara av intresse och ett mycket roande ämne särskilt med de
förmodade kvasivetenskapliga beskrivningarna av funktion och teori :)
 
Back
Top