D-Star Hotspot QRV 145.3375 JO99CF

SM0TSC

Well-Known Member
SM0TSC D-star hotspot är QRV 145.3375 MHz - JO99CF
Denna har liknande funktionalitet som tex IRLP & Echolink. Vanligtvis är den kopplad mot REF005a som är en D-star reflektor som knyter samman flera repeatrar i UK. Jag alterernar oxå mellan REF022b (Skandinavisk reflektor) & GB7SF C (2m D-star repeater i Sheffield UK).

NEWSFLASH

Nu funkar det att länka sig själv till olika repeatrar & reflektorer

Det funkar att länka till alla reflektorer samt repeaters med D-plus

Reflektorlista

D-STAR Reflectors

Repeaterlista

D-STAR Repeaters

Du väljer Reflektor eller repeater genom att ändra URCALL enl nedan

Use AB1CDEML to link to gateway AB1CDE module M
Use REFXXXML to link to reflector XXX module M
Use " U" to unlink from the currently connected gateway/reflector

Tex GB7SF CL för att länka till GB7SF Repeater i Sheffield på 2m (A=23cm B=70cm C=2m, alla portar är nödvändigtvis inte aktiva på alla repeatrar se vidare i listan) det går oxå givetvis enbart att länka till repeatrar med aktiv "gateway". När du gjort länkningen glöm inte ändra URCALL tebax till "CQCQCQ alt den du ropar på" och när du är färdig med QSO/QSOn att stänga ner länken med "_______U" i URCALL (U i åttonde pos) Fler exempel på URCALL för länkning REF001CL (Mega repeater ( reflektor) väldigt aktiv), OH2RCHCL (2m D-star i Espoo Finland)

Inställningarna på din D-Star radio är som följer


MyCall: Ditt Call
UrCall: CQCQCQ
RPT1: SM0TSC N
RPT2: SM0TSC G

Hårdvara

TRX Motorola GM950 @ 25W
Ant Nagoya 6100 @ 60m A.S.L
Interface: DV-nodeadapter (PIC18F2550 + CMX589 mm)
Mjukvara: DVAR Hotspot software fråm W9ARP (W9ARP - Lafayette, IN D-STAR)

Mer info om DV nodeadapter gmsk_dv_node : D-STAR GMSK Simplex Nodes and Repeaters

Frågor besvaras gärna (helst på mail sm0tsc@ssa.se)

Hemsida om Hotspots & kommande projekt är på gång www.d-star.se & Facebookgrupp "D-star Sverige" D-Star Sverige | Facebook


73 de SM0TSC Johan
 
Ny info

Jag byter nu till SM0TSC C detta då jag nu även accepterar inbound connections från andra hotspots. Så byt alltså till SM0TSC C i RPT 1 så fungerar det som det ska

73 de SM0TSC - Johan

SM0TSC D-star hotspot är QRV 145.3375 MHz - JO99CF
Denna har liknande funktionalitet som tex IRLP & Echolink. Vanligtvis är den kopplad mot REF005a som är en D-star reflektor som knyter samman flera repeatrar i UK. Jag alterernar oxå mellan REF022b (Skandinavisk reflektor) & GB7SF C (2m D-star repeater i Sheffield UK).

NEWSFLASH

Nu funkar det att länka sig själv till olika repeatrar & reflektorer

Det funkar att länka till alla reflektorer samt repeaters med D-plus

Reflektorlista

D-STAR Reflectors

Repeaterlista

D-STAR Repeaters

Du väljer Reflektor eller repeater genom att ändra URCALL enl nedan

Use AB1CDEML to link to gateway AB1CDE module M
Use REFXXXML to link to reflector XXX module M
Use " U" to unlink from the currently connected gateway/reflector

Tex GB7SF CL för att länka till GB7SF Repeater i Sheffield på 2m (A=23cm B=70cm C=2m, alla portar är nödvändigtvis inte aktiva på alla repeatrar se vidare i listan) det går oxå givetvis enbart att länka till repeatrar med aktiv "gateway". När du gjort länkningen glöm inte ändra URCALL tebax till "CQCQCQ alt den du ropar på" och när du är färdig med QSO/QSOn att stänga ner länken med "_______U" i URCALL (U i åttonde pos) Fler exempel på URCALL för länkning REF001CL (Mega repeater ( reflektor) väldigt aktiv), OH2RCHCL (2m D-star i Espoo Finland)

Inställningarna på din D-Star radio är som följer


MyCall: Ditt Call
UrCall: CQCQCQ
RPT1: SM0TSC N
RPT2: SM0TSC G

Hårdvara

TRX Motorola GM950 @ 25W
Ant Nagoya 6100 @ 60m A.S.L
Interface: DV-nodeadapter (PIC18F2550 + CMX589 mm)
Mjukvara: DVAR Hotspot software fråm W9ARP (W9ARP - Lafayette, IN D-STAR)

Mer info om DV nodeadapter gmsk_dv_node : D-STAR GMSK Simplex Nodes and Repeaters

Frågor besvaras gärna (helst på mail sm0tsc@ssa.se)

Hemsida om Hotspots & kommande projekt är på gång www.d-star.se & Facebookgrupp "D-star Sverige" D-Star Sverige | Facebook


73 de SM0TSC Johan
 
D-star news

Hej Alla glada

Ni är välkomna att använda REF031B för att koppla samman repeaters i SM, det är jag som driftar denna reflektor. Och syftet är att ha ett naturligt vattenhål för oss i SM. Dock krävs att man har installerat DPLUS på PC som används tillsammans med repeaterkontrollern. För att det hela skall fungera (Skulle påstå att 100% av de internet anslutna repeatrarna redan har det) Vill samtidigt passa på att nämna att min hotspot snart blir en repeater med callsign SE0E C. Denna har i dagsläget redan full G2 & Dplus routung samt DPRS (För att länka GPS positioner till aprs.fi)

Hotspoten kan redan idag användas och har QRG 145.3375 och har callsign SE0E C (C i åttonde pos), täcker stora delar av SM0. För att kunna trafikera länkar via internet så måste ens callsign vara registrerat i D-star trustserver. Enklast gör man detta via DPLUS Dashboard och länken längst upp till höger.

Lite info om inställningar för att kunna trafikera via länk (redan ansluten)

URCALL: CQCQCQCQ
RPT1: SE0E C (C i åttonde position)
RPT2: SE0E G (G i åttonde position)

Notera att du måste ha + eller + shift inställt även då det är simplex för annars kommer inte RPT1 & RPT2 med då du sänder (Bugg? SM4FPD kanske kan kolla. Eller så har ICOMS propellermössor inte tänkt på att man kan ha simplex gateways)


Sen är är det bara att tuta & köra

Man kan sen ändra länkstation (via DPLUS routing) genom att ändra URCALL till ett callsign för en repeater / reflektor som kör DPLUS. exvis REF006BL som är danskarnas sammankopplings punkt

Man måste dock ändra tillbaka URCALL tilll CQCQCQ innan man har QSO. Smidigast gör man detta via radions snabbminnen

Lista på länkbara repeatrar & reflektors finns på D-STAR Information Site

För G2 routing hänvisar jag till radions manual men i korthet så håller G2 systemet reda på vad alla stationer sist hördes och man anger enkelt den motstation man vill köra i URCALL och systemet länkar automagiskt ihop din & motstationens repeater/hotspot

73 de SM0TSC - Johan
 
Vill samtidigt passa på att nämna att min hotspot snart blir en repeater med callsign SE0E C.

Åhå! Vilken kanal ska denna ligga på då? Är det inte rätt fullt på alla repeater kanaler redan? :confused:
 
SK7DX C HotSpot Malmö

SK7DX C är nu live i Malmö på 145.375 Mc och länkad till REF031
 
Back
Top