D-STAR Lite nyheter

SM0TSC

Well-Known Member
Lite D-STAR nytt

Reflektor "REF031B) (HUB) uppe (Via denna kan man sammanlänka repeaters, hotspots & DV-dongles)
Statussida: DPLUS Dashboard

SK0QO B Tyresö 434.450 + 1.6 MHz http://sk0qo.dstargateway.org, SE0E C Tyresö 145.3375 Simplex i provdrift i för repeater Welcome to the D-STAR G2 Network ! , SM6GEV C ( Centrala Göteborg 145.750 - 0.6 MHz), SM4MJR Borlänge (QRG?) är normalt länkade hela tiden

På gång är även SM4JDP C (D-Star repeater Mora 145.6625 -0.6 MHz) ......Välkommen till SM4JDP's hemsida - D-STAR Repeater även denna kommer vara länkad mot reflektorn

SM4UZM (Borlänge) är även han på gång med ett nät av "Microrepaters / Hotspots)

Finns även ytterligare hotspots snart QRV, i Göteborg & Arlandatrakten

Det finns uppskattningsvis 1000-2000 stationer som kan köra D-STAR i Sverige, När kommer du igång? :)
 
Last edited:
D-STAR funkar väll bara med ICOM eller hur?


Fabriksgjort finns idags läget bara ICOM, men inget hindrar andra fabrikanter att ta fram radio som kör DV (Digital Voice) eller DD (Digital Data).

Det finns en hel del projekt som gör att man kan köra D-Star med vilken radio som helst som klarar GMSK. Samt även "adaptrar" för att bygga hotspots (accesspunkter) / modifera befintliga repeaters.

Mer info

DV-adapter (kommande) från DUTCH*Star

DUTCH*Star DV-1 Digital Voice Module

Mini-Hotspots mm från DUTCH*Star

DUTCH*Star by MicroWalt Corporation

Min webshop där jag säljer DUTCH*Star mm i Sverige (för att finansiera eget missbruk hihi)

D-Star

73 de SM0TSC - Johan
 
Last edited:
Okay men det är inte en öppen standard?
Vad är det för upphovsrättigheter runt D-Star?

73 de SM0LRU/Kenta
 
Okay men det är inte en öppen standard?
Vad är det för upphovsrättigheter runt D-Star?

73 de SM0LRU/Kenta


Jo det är en öppen standard som "ägs" av JARL, dock har man valt att använda en codec vars innhåll är stängd (AMBE2020 från DVSI) dock är den publikt tillgänglig som komponent från tex min webshop. D-Star - DVSI AMBE2020 Audio Codec Samma eller liknande codec används tex i Iridium, APCO P25 systemet (Trunkad digital kommersiell radio i USA)

//Johan
 
Last edited:
Det finns uppskattningsvis 1000-2000 stationer som kan köra D-STAR i Sverige, När kommer du igång? :)

Efter att ha följt D-star debatten en längre tid på diverse olika forum verkar det som de flesta d-star användarna har 2-3 stationer. En handapparat, en monterad i bilen och en hemma i radiorummet.

Detta gör ANVÄNDARNA till betydligt färre.
 
Last edited:
Efter att ha följt D-star debatten en längre tid på diverse olika forum verkar det som de flesta d-star användarna har 2-3 stationer. En handapparat, en monterad i bilen och en hemma i radiorummet.

Detta gör ANVÄNDARNA till betydligt färre.

Det är en reflektion som jag oxå funderar på, om det nu finns 1000-2000 som kan använda D-STAR, varför gör man det inte?

Finns det inga repeatrar - Se till att klubben sätter upp en, eller gör om sin nuvarande. Detta är ett projekt man kan göra tillsammans

Är man inte medlem i en klubb? - Sätt upp en hotspot

Jag vill ha igång användandet och debatt om varför man inte använder sin inköpta utrustning

//SM0TSC - Johan
 
Last edited:
.........Finns det inga repeatrar - Se till att klubben sätter upp en, eller gör om sin nuvarande.........

//SM0TSC - Johan

Ett bra förslag till den klubb som sätter upp D-star repeatrar utanför repeatersegmentet samtidigt som man utbildar nya amatörer i vad som gäller direktkanaler och repeatersegment. ;)

73's / Janne
 
Ett bra förslag till den klubb som sätter upp D-star repeatrar utanför repeatersegmentet samtidigt som man utbildar nya amatörer i vad som gäller direktkanaler och repeatersegment. ;)

73's / Janne


Jag VET att 434.450 är lite illa valt, primärt är ju 434.525-434.575 -2 MHz avsett för DV repeaters enl bandplan. Men du vet ju att det redan är upptaget av ett annat system i SM0 som INTE är DV. När tillfälle ges kommer givetvis SK0QO B flyttas till lämpligare frekvens. Valet av 434.450 är dock genomtänkt i den synpunkt att det är DV enl bandplanen

//Johan - SM0TSC
 
Last edited:
Förlåt men jag vill inte bråka, men varför skall vi använda saker som inte är öppen kod?

Själv har jag kört t.ex. Linux sedan 1994.
Det finns massor av kodare som är öppna.

Jag antar att Yeasu och de andra måste betala massa licenser till någon.

Det här påminner om DAB. Där var det massa patent som blockerade att vi kunde bygga egna mottagare.
73 de SM0LRU/Kenta
 
Förlåt men jag vill inte bråka, men varför skall vi använda saker som inte är öppen kod?

Själv har jag kört t.ex. Linux sedan 1994.
Det finns massor av kodare som är öppna.

Jag antar att Yeasu och de andra måste betala massa licenser till någon.

Det här påminner om DAB. Där var det massa patent som blockerade att vi kunde bygga egna mottagare.
73 de SM0LRU/Kenta

Nej de behöver inte betala licens till någon, dock måste man om man vill vara kompatibelt med nuvarande använda sig av AMBE2020 chippet (så ja indirekt betals licens, men det gäller ju i princip alla komplexa komponenter CPU osv i sådna fall)

//Johan
 
Hur vet man att det finns 1000-2000 stationer i Sverige?

Är det återförsäljaruppgifter borde dessa tas med en stor nypa salt!
Detta reducerar antalet användare ytterligare.
Om Vi utgår från 1500 apparater -25% glädjesiffror från försäljare. Då har vi 1125 apparater kvar.
Har varje operatör 3 apparater blir det inte mer än 375 operatörer. ca 3% av Sveriges samtliga amatörer.
Detta låter sannolikt i mina öron.
Skulle det finnas 2000 operatörer som kör D-Star i Sverige skulle detta "fenomen" vara betydligt mer förekommande i diverse forum, det är dock bara en bråkdel av det antagna antalet 375 som diskuterar fenomenet på div forum.
Jag personligen känner inte någon amatör som äger en D-Star.
 
Behov av chip / ofri codec gör att det aldrig går att implementera i programvara, t.ex. för SDR.
 
Hur vet man att det finns 1000-2000 stationer i Sverige?

Är det återförsäljaruppgifter borde dessa tas med en stor nypa salt!
Detta reducerar antalet användare ytterligare.
Om Vi utgår från 1500 apparater -25% glädjesiffror från försäljare. Då har vi 1125 apparater kvar.
Har varje operatör 3 apparater blir det inte mer än 375 operatörer. ca 3% av Sveriges samtliga amatörer.
Detta låter sannolikt i mina öron.
Skulle det finnas 2000 operatörer som kör D-Star i Sverige skulle detta "fenomen" vara betydligt mer förekommande i diverse forum, det är dock bara en bråkdel av det antagna antalet 375 som diskuterar fenomenet på div forum.
Jag personligen känner inte någon amatör som äger en D-Star.

Siffrorna kommer från SRS håll

Man säger sig ha sålt en bra bit äver 1000 st. men även om det exempel med 375 operatörer skulle stämma. VAR ÄR DE!

//Johan SM0TSC
 
Behov av chip / ofri codec gör att det aldrig går att implementera i programvara, t.ex. för SDR.

Sant, men det gäller ju även andra trafiksätt som skulle kunna vara intressant att lyssna på :)

//Johan - SM0TSC
 
Oavsett vad andra tycker om att det prompt måste vara öppen källkod eller inte, så finns den enda "stängda" komponenten tillgänglig. Så man kan bygga och exprimentera själv. Gillar man inte D-STAR eller valet av codec behöver man inte vara med. Personligen anser jag att D-STAR är utmärkt mode / system för att få fler datorintresserade ungdomar intresserade av vår hobby. Då D-STAR skapar stora möjligheter att bygga system i nätverk med hjälp av Internet. Man kan oxå experimentera med hur man fixar Internet till ställen där det inte finns i form av ADSL osv med hjälp av WLAN länkar, som bekant går det att köra 802.11 i "amatörmode" då vissa kanaler överlappar med för oss avsett frekvens-område. En del routrar går även att utöka frekvens på så man kan köra den på ren amatörfrekvens se vidare "hinternet"

High-speed multimedia radio - Wikipedia, the free encyclopedia

//Johan SM0TSC
 
En fråga bara, vad skulle man ha en öppen kod till?
Är det en principfråga? Som FM, eller inte FM, SSB eller AM, var en gång i tiden?
Ett chip som kostar mindre än en en kristall gjorde till en FM station. Det som fanns i en kristall var ju ganska slutet, få gjorde egna kristaller.
Varför är det ingen som utvecklar en Codec själv? Borde gå på ett par tusen timmar. Bara för att visa hur det "skall gå till". Prata går ju....
Och att bygga sitt eget chip borde ju vara en utmaning. Inte ens ARRL som ju har en stor utvecklingsavd.

I begynnelsen när JARL började tanken på ett digitalt trafiksätt för telefoni och amatörradio, tog de hjälp av ICOM. Man letade faktiskt efter en fri codec, kravet var att den skulle vara öppen, billig, färdigutvecklad och liten, för att möjliggöra bärbara radioapprater. valen föll till slut på den aktuella Codec kretsen. Billig, liten, vem som helst kan skaffa en för egna byggen, den skulle finnas under överskådlig tid, och andra fördelar.
Med fel val vid denna punkt hade vi fortfarande inget digitalt trafiksätt för telefoni, och omvärlden hade skrattat åt radioamatörena som håller på med bara antika saker.

Finns det någon som utvecklat sin egen A/D omvandlare? exvis till en Voltmeter? Eller mäter ni med en Voltmeter med slutet innehåll?
Däremot såg vi en film för en tid sedan, där någon bygger sitt eget eleketronrör. Det är amatörradio, hur många har byggt sina egna eleketronrör själva sedan dess? Någon här?
Hur många skulle bygga sin egna A/D chip om det vore fritt innehåll? Kanske om 50 år.

Drygt 1000 D-STAR stn är sålda i SM. Hur många köpta i andra länder, (självimporerade) vet jag inte.
Att många har fler stn är som vid andra trafiksätt inte kostigt, det lär finnas 10 000 till 20 000 FM kanalstationer i SM. Dessutom blir det ju mer aktiv tid med en radio i bilen och en hemma.
Trots dett är inte aktiviteten på FM procentuellt större.


Att inte andra fabrikat kommer med DV stationer kan bero på flera saker.
Kenwood har en mycket bantad utvecklingsavd numera. men har en OEM byggd, dock ej typad i EU.
Yaesu ägs av Motorola och dessa har eget digitalt system, som dock inte lämpar sig för amatörradio, men får givetvis användas. Där kommer stönigheten att bromsa utvecklingen.
Utvecklingstiden är i vissa fall 3 till 5 år och snart kanske det kommer DV-stn hos dessa tillv..


Radioamatör har i de flesta fall tagit till sig den senaste tekniken. För 100 år sedan använde man brevpost, med häst, som var sensate tekniken då, och det tog några veckor att fixa ett sked.
Idag tar det några sekeunder med brev per tråd. (internet). Trots att få en vet hur det går till, och med hemliga licensbelagda programvaror.
Men det har alltid funnits radioamatörer som tycker att utvecklingenn skall stå still, dvs att inte använda Internet, inte använda nya moderna trafiksätt. Det är tillåtet att ha principer så bara att accpetera.

de
SM4FPD
Roy
 
Jag VET att 434.450 är lite illa valt, primärt är ju 434.525-434.575 -2 MHz avsett för DV repeaters enl bandplan. Men du vet ju att det redan är upptaget av ett annat system i SM0 som INTE är DV. När tillfälle ges kommer givetvis SK0QO B flyttas till lämpligare frekvens. Valet av 434.450 är dock genomtänkt i den synpunkt att det är DV enl bandplanen

//Johan - SM0TSC


Föreslår att vi lägger D-Starrepeatrarna på s.k X-kanaler. Det kommer i vart fall jag göra. 6,25 KHz kan knappast störa intilligande analogkanaler.

För övrigt så borde QO ta tag i sin störande RU6:a! Byt frekvens på den istället, den stör alldeles för mycket i Uppsalas södra täckningsområde.
 
Back
Top