D-star på KV

SM3GUJ

Well-Known Member
Jag hittade nyss på FURA:s hemsida Roys nyhetsbrev v.45 som till stor del handlade om IC-7100. Där skriver Roy att det är tillåtet att köra D-star på KV i Sverige. "Bestämmelserna i Sverige från PTS säger i stort sett bara att du måste hålla dig inom bandkanterna och inte överskrida max effekt."
Hur stämmer det med den bandplan som bara för ett kort tag sedan var uppe i detta forum?
http://www.fura.se/images/stories/teknik/bandplan_hf_v2.4.pdf
Där tycks max tillåtna bandbredd vara 2700 Hz om man inte går över 29,1 MHz, det är ju iofs också KV.
På en annan sida D-Star « WSA
hittade jag att "D-STAR har en bandbredd på c:a 6 kHz".
Om man i detta avseende kan låta bli att bry sig om bandplanen, så kanske man kan det i andra avseenden också?
Bara man håller sig inom lagens råmärken?
 
Bandplanen är bara en rekommendation att hålla sig till, så länge du inte sänder utanför bandgränsen lär ingen åtala dig. Som radioamatörer skall vi syssla med radiotekniska experiment och det är därför inga problem att prova nya trafiksätt. Lämpligen lyssnar man på banden och det lär inte vara svårt att hitta 6 kHz som är tyst idag (om det inte är contest). Själv har jag roat mig med att sända digital röst på KV med 15 kHz bandbredd utan problem med att hitta tysta frekvenser. Problemet jag upplevt är att det är svårt att hitta sändaren och rätt frekvens på mottagaren där systemet kodar av signalen.
 
Bandplanen är bara en rekommendation att hålla sig till, så länge du inte sänder utanför bandgränsen lär ingen åtala dig. Som radioamatörer skall vi syssla med radiotekniska experiment och det är därför inga problem att prova nya trafiksätt. Lämpligen lyssnar man på banden och det lär inte vara svårt att hitta 6 kHz som är tyst idag (om det inte är contest). Själv har jag roat mig med att sända digital röst på KV med 15 kHz bandbredd utan problem med att hitta tysta frekvenser. Problemet jag upplevt är att det är svårt att hitta sändaren och rätt frekvens på mottagaren där systemet kodar av signalen.
Så då kan man köra ut D-star med högsta tillåtna effekt i frekvensområdet 3790-3800? Eller kanske på frekvensen 3744 ?
Kan man kräva att andra följer bandplanen om man själv bryter mot den i vissa avseenden? Vore det inte bättre att allokera vissa frekvensområden för D-star?
 
Inte speciellt smart att ligga i det området då det är till för DX-trafik.

Du kan nog inte begära att andra ska följa den men du kan begära att DU SJÄLV gör det.
 
Så då kan man köra ut D-star med högsta tillåtna effekt i frekvensområdet 3790-3800? Eller kanske på frekvensen 3744 ?
Kan man kräva att andra följer bandplanen om man själv bryter mot den i vissa avseenden? Vore det inte bättre att allokera vissa frekvensområden för D-star?

Hur vore det om du läste vad jag skrev innan du spinner loss... :rolleyes:

Jag skrev: "Som radioamatörer skall vi syssla med radiotekniska experiment och det är därför inga problem att prova nya trafiksätt. Lämpligen lyssnar man på banden och det lär inte vara svårt att hitta 6 kHz som är tyst idag (om det inte är contest)."

Men annars finns det inget straff mer än andras irritation om man bryter mot bandplanen, kolla bara alla som kör contest utanför rekommenderade bandsegment och ändå inte blir diskade.

Men som jag också skrev är inte problemet idag att hitta ledig frekvens utan att hitta tekniska experiment på banden...
 
PTS författningar säger ingenting om bandbredder eller andra spektrala egenskaper hos radioamatörernas vågformer och emissioner så länge de inte utbreder sig utanför bandkanterna.

Själv anser jag att D* är både en teknisk och operativ återvändsgränd genom sina slutna och patentskyddade realiseringar. Dessutom använder D* en vågform, GMSK, som inte ger några bra resultat på HF, därför att den är känslig för flervägsutbredning.

D* blir kritiskt beroende på utbredningsgeometrin, så fort det tillkommer en ytterligare utbredningsväg med mer än c:a 1/2400 sekund tidsskillnad kommer datasymbolerna att distorderas så att de blir svåra att avkoda.

De som vill få någon form av användbar tillgänglighet hos en förbindelse för DV på HF behöver använda vågformer i stil med 4 eller 8-PSK med adaptiva utjämnare á la Harris och MIL-188-110A eller någon form av OFDM-system i stil med Kineplex-modemet eller det modem vilket
G4GUO utvecklade hos Marconi och som senare användes i AOR:s realiseringar av DV.

Utan sådana modem kommer DV på HF att bara fungera under förhållanden som existerar endast i undantagsfall, i synnerhet på de lägre banden.

Ett ganska ansenligt antal miljoner av de svenska försvarsanslagen har gått till att utreda dessa frågor hos FOA, vilket bl.a. resulterade i specifikationen som Marconi gjorde sitt HF-modem efter på 90-talet.

Jag har yrkesmässigt studerat dessa frågor sedan mitten av 80-talet, bl.a. inom ICAO, Airlines Electronics Engineering Committee samt ITU och kommit till insikten att det inte finns några enkla genvägar i dessa frågor.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hur vore det om du läste vad jag skrev innan du spinner loss... :rolleyes:

Jag skrev: "Som radioamatörer skall vi syssla med radiotekniska experiment och det är därför inga problem att prova nya trafiksätt. Lämpligen lyssnar man på banden och det lär inte vara svårt att hitta 6 kHz som är tyst idag (om det inte är contest)."

Men annars finns det inget straff mer än andras irritation om man bryter mot bandplanen, kolla bara alla som kör contest utanför rekommenderade bandsegment och ändå inte blir diskade.

Men som jag också skrev är inte problemet idag att hitta ledig frekvens utan att hitta tekniska experiment på banden...

Hur kan du hitta 6 kHz ledigt frekvensutrymme på 80mb nere i SM7 när jag ofta har svårt att hitta 3 kHz ledigt frekvensområde här i nedre Norrland.
Har du problem med höga störnivåer?
 
Vad jag kan förstå, så skall bandplanen föreställa vara en frivillig överrenskommelse mellan radioamatörer. Om olika intressegrupper bryter mot denna överrenskommelse i olika avseenden, så minskar respekten för bandplanen även hos andra grupper.
Det är därför jag tycker att frekvensallokeringar av D-star mm. bör göras. Så att vi har kommit överrens även om det.
På tal om experiment, så vad jag kan förstå, så är det bara programvara som behövs ytterligare till de modernaste SDR-riggarna, för att åstadkomma mycket bredbandiga sändningar, som helt täcker ett eller flera amatörband. S.k, "spread spectrum".
Jag tror att om tio år eller så, så lyssnar ingen på kortvåg längre, åtminstone inte direkt, utan att datorerna har tagit över helt och hållet.
 
Hur kan du hitta 6 kHz ledigt frekvensutrymme på 80mb nere i SM7 när jag ofta har svårt att hitta 3 kHz ledigt frekvensområde här i nedre Norrland.

Att hitta 6 kHz har inte varit så svårt, det finns alltid frekvenser lediga beroende på konditioner. Nu har jag inte kört DX, utan arbetat då konditionerna är dåliga och det blir lätt att höra ev. kvalitetsskillnader. Mest har jag provat DRM där jag arbetat med 15 kHz bandbredd. Jag har även kört HIFI på 23 cm med sving som tar upp 250 kHz. Men om man undviker testtider och satellitpassager samt extrema konditioner ser jag inga problem då experimenten blir bättre då bandet är tyst och jag då enkelt kan testa vid väldigt låga effekter.
Även AM med gamla surplusriggar ligger ofta med bandbredder på 6 - 8 kHz och där finns det inskrivet i bandplanen att det är OK om man lyssnar först...

Däremot kan det vara smidigt att utse ett aktivitetscentrum för DV så att det är enklare att hitta varandra, kanske 15 mb kan vara lämpligt.

Har du problem med höga störnivåer?

Nä, inte speciellt.
 
Back
Top