D-STAR World vide QSO party november

Nu finns resutlaten:

Vinnare av D-STAR world wide QSO-party
Här är resultaten: D-STAR QSO PARTY 2011 | Icom Inc
Observera att vi har en svensk radioamatör bland vinnarna!!!
Grattis SM7YLV, du har satt Sveriges radioamatörer på världskartan!!!!
Även Norge är framme, GRATTIS!! LA3RIA. Även Norge är med på världskartan.
Ni kommer att få en ID-31E när den har kommit i lager.

de
SM4FPD
 
Hur många kör D-Star i Sverige?

Och finns det någon bra och pedagogisk översikt kring D-Star och hur det funkar?

Jag vet, Googla, men ibland så vill man bara läsa en PDF som innehåller det väsentliga.

73 de Kai
 
Frågan om hur många som kör ett trafiksätt är nog lika svår att bevara oavsett trafiksätt.
Jag som var med på 70 talet när FM kom till hobbyn menar att det har utvecklats avsevärt fortare än FM gjorde, då det efter tio år var nödvändigt att på ett högt berg skrika sig hes.
Hur många som kör Morse? SSB LSB, PSK-31 ?

Som det låter hr i Värmland är det mer trafik på DV nu än FM, dock just nu är SK4NI C nere temporärt.

Jag har skrivit dokumentet D-STAR skolan 10 sidor lättläst, mejla mig.

De
Roy
 
Roy m fl , den här frågan är inte menad som något annat än en fråga. Det finns inga negativa baktankar om Icom eller annat. (försöker bara vara övertydlig då D-star är ett hett ämne :) )

Vet någon hur det ser ut på D-star fronten för de andra märkena? Det känns som Icom dragit D-star tåget som ensamt lok hittills. Kommer Icom fortsätta orka dra det utan att branchkollegorna hänger på?
Det finns ju nu många riggar med inbyggd APRS, så den digitala biten verkar ju inte skrämma tillverkarna...

73 de SM0RVV
 
En bra fråga SM0RVV, utvecklingstiden är en stor sak i sammanhanget. Idag kommer apparater som man började med före D-STAR ens var påtänkt, från sina håll.
APRS är ju 10 - 15 år gammalt och börjar nu,(för sent) komma i en del apparater.
Jag vet dock ingen Amerikansk radio med APRS, ej heller med D-STAR eller annat digitalt telefoni, och de ville ju heller inte vara med på FM tiden, Drake exvis fick ju som sista sucken skriva DRAKE på TRIO:s (nu Kenwoods) apparater.
Stönigheten, dvs att försöka motarbeta, och dra ut på saker i konkurrensens namn är väl som vanligt en del av det hele.
Jag har förstått att det var så här när SSB kom oxo genom att höra vad de gamla säger.

Vad menar du med hett ämne?

Ett nytt trafiksätt, det finns väl många hur många sådana som helst exvis på telegrafisidan, PSK-31 och en massa varianter.

D-STAR tyx dock locka nybörjare, och jag känner igen mig själv som blev radioamatör när FM kom. Makalöst spännande tyckte jag då och byggde relästationer bl.a.

En annan sak är att innan D-STAR fanns, så frågades det vilt om när det kommer digitalt modulerad telefoni, alla efterfrågade något som inte fanns, något som kunde ersätta FM.
Nu finns det.

Jag hoppas verkligen inte att det anses negativt av ICOM att Hjälpa JARL att utveckla ett nytt modernt mode inom amatörradion. Att för JARL (motsv SSA) själva kunna få fram något nytt är säkert inte möjligt, det verkar inte ens ARRL klara.
Att ICOM någonsin skulle kunna få igen utvecklingspengarna är uteslutet.
Men det har gett IDAS bl.a som är det kommersiella motsvarigheten.

De
FPD
 
Till detta kan man väl tillägga att Alinco har sitt egna digitala digitala foni. Sen har Kenwood en apparat som är en kopia av en Icom som bara säljs i USA. Hur det gick till och varför kan man undra? Roy vet du?
 
Alinco:s digitala modulation är väl ett minne blott. eller ? Hur många kör det i SM?
Kenwoods D-STAR station är en ICOM ID-E880, ett OEM projekt.
Varför inte Kenwood typgodkänt den i EU vet jag inte.
Att de valt detta sätt beror på att Kenwood har för låg kapacitet på sin utvecklingsvdelning.

Att jämföra APRS som är ett modem i en FM station med att utveckla D-STAR kan man inte.

För övrigt gjode DRAKE så att man satt DRAKE på TRIO:s FM stationer när man vägrade bygga FM stationer åt märkestrogna radioamatörer, det blev för sent och DRAKE är borta.

Jag får ofta frågor om varför inte andra tillverkare bygger D-STAR, men jag tycker att frågan bör ställas till någon som vet mer om de respektive tillverkarna.
Varför gör inte TenTec D-STAR?
Radioamatörer som är förbannade på att deras fabrikat inte gör moderna apparater med de trafiksätt som är populära. Radioamatörer är som bilköpare märkestrogna, och byter inte fabrikat, bilmärke, förrän det är absolut nödvändigt. detta är inte nytt utan har funnits sedan SSB kom.

Jag tror att utvecklingsabtetet underskattas. För att göra D-STAR i en kanalradio krävs bättre frekvenstabilitet, som oxo krävs för 12,5 kHz kanaler, mer linjär FM, mindre distorsion, bättre filter och en massa mer. Därför krävs ofta nyutveckling.
Användarinterfacet är en stor fråga när det gäller D-STAR.

Man kan ställa samma frågor om andra trafiksätt.
Varför kan inte alla fabrikats HF stationer avkoda och sända Baudot?
Varför kan de inte sända och ta emot SSTV, alla mode av SSTV?


Däremot finns en massa D-STAR produkter från andra nya företag.

de
SM4FPD
 
Ja Roy. Det där med hur många som kör det enda och det andra är som sagt svårt att säga...

Men troligen är Alincos digitala tal, ovanlig här. Jag kan tänka mig att det skulle kunna användas någonstans i nåt länksystem där man inte vill ha användarna in på den frekvensen. Men jag tyckte ändå att det var värt att nämnas då det finns för att ge en helhetsbild. Det är ju inte så att jag är en aktiv motståndare till D-star. Faktum att jag var bland de första att testa det i direkttrafik mot bl.a. Mora och Uppsala. Jag har inte apparaten kvar så jag kan inte längre köra D-star, men det beror inte på D-star-biten utan ett helt annat problem som du kanske minns? Sedan dess har annat kommit i fokus och det där med digitalt tal fått ligga åt sidan.

de Anders SM4RNA
 
Hi hi, Roy. Du frågar först vad jag menar med att det är ett hett ämne. Sedan gränsar du till att gå i försvarsställning. :)

Det var just det jag ville undvika. Hos mig finns inga tvivel på varken Icom som märke eller D-star som riktigt rolig teknik.

Jag tror däremot det är kontraproduktivt att ta för lätt på de andra tillverkarnas intresse. Det kommer aldrig bli allmän egendom om inte alla tillverkare finns med och turas om att dra lasset genom konkurrens.

Jag har t ex svårt att tro att prisbilden på D-star burkar skulle vara opåverkad om fler tillverkare kom med prylar.

Men för att sammanfatta, det verkar alltså som Icom är ensamma leverantörer av kompletta burkar än så länge.

73 de SM0RVV
 
Kollade lite på Dutch-Star, men blev inte så mycket klokare.
Det vore jätteintressant om det fanns en trevlig modul att koppla till
sin vanliga rig och få till D-Star, eller för den delen en SDR tranceiver
som kunde stödja D-Star.

Jag är sugen och prova, dock inte så sugen att jag vill köpa en ny
rig bara för den sakens skull. Är nöjd med både K3 och IC-7000 som
det är idag.

Har inte ICOM funderat på en variant av IC-7000 med D-Star? Det skulle
vara en mycket intressant produkt. Och jag kan tänka mig att det är billigare
att bygga på en befintlig produkt än att göra en från början.

73 de Kai
 
Hej Kai

Det finns från några olika håll bland annat från
Dstar Radio Club International som bygger på en konstruktion från tyska Funkamateur. Denna tarvar dock en D-STAR modul UT-118 från ICOM. Och prisbilden är inte rolig 689 USD ex moms/frakt/tull vilket gör att man får en komplett D-STAR kapabel station (ID-E880) från ICOM till samma eller billigare pris.

Det fanns tidigare även en Japansk variant.

Fred (PA4YBR) DUTCH*Star by MicroWalt Corporation har också saker på gång (i betafas)

Det som är tråkigt med alla tillsatserna är att handhavande blir så mycket "yxigare" (subjektiv åsikt kanske)

Kommande handapparat ID-31E från ICOM verkar lovande för framtiden då man även byggt in GPS samt förberett en hel del med automatiskt förslag på närmsta repeater baserad på GPS-data, förprogrammerade minnesplatser etc. Gissningsvis kommer dessa funktioner även i kommande mobilstationer (Roy SM4FPD kan du fylla på?)

Mer info om ID-31E hittar du här

ID-31A UHF Transceiver - Features - Icom America

Gällande SDR blir det nog lite svårare (om man inte "fuskar" och använder AMBE-2020 codec i chipform). Den finns visserligen som mjukvara men denna har en skev prisbild för oss amatörer, notera att det endast gäller modet "DV-Digital voice" själva dataöverföringen är mer eller mindre "piece of cake" för de som behärskar denna variant av programmering. Eftersom det redan finns DSP versioner (mjukvara) av modemchippet CMX589

//Johan - TSC



Kollade lite på Dutch-Star, men blev inte så mycket klokare.
Det vore jätteintressant om det fanns en trevlig modul att koppla till
sin vanliga rig och få till D-Star, eller för den delen en SDR tranceiver
som kunde stödja D-Star.

Jag är sugen och prova, dock inte så sugen att jag vill köpa en ny
rig bara för den sakens skull. Är nöjd med både K3 och IC-7000 som
det är idag.

Har inte ICOM funderat på en variant av IC-7000 med D-Star? Det skulle
vara en mycket intressant produkt. Och jag kan tänka mig att det är billigare
att bygga på en befintlig produkt än att göra en från början.

73 de Kai
 
Last edited:
Jo som jag nämnde under "utvecklingsarbetet underskattas" så är användarintefacet en mycket stor del av D-STAR och mycket arbete läggs på att få det smart.
Vi talar redan nu om generationer 1 till 4, och det handlar mycket om själva handhavandet, automatiska minnen och att systemet lär sig sig saker själv.

En variant av IC-7000 med D-STAR, nja jag är i alla fall säker på att en eventuell efterföljare till den skall ha DV.
Liksom ju IC-9100 redan har den möjligheten.

de
FPD
 
Liksom ju IC-9100 redan har den möjligheten.

1800kr kostar digitalenheten och ser ut så här:

http://e-line.srsab.se/web/images/prod250/92121.jpg

Jag förstår att det ligger mycket utvecklingsarbete bakom initialt, men har svårt att förstå att den ska kosta så mycket i slutänden ändå. Kostnaden för delarna och arbete lär inte vara stor. Att frakta och förvara det "frimärket" lär inte heller kosta så det märks.

En annan fundering. Har det piratkopierats några D-star-apparater eller digitalenheter än? Jag menar, piratkopiering är egentligen ett otyg, men det är ju också en form av verifiering av produkten.
 
Sant, men man behöver ju någon form av interface med användargränssnitt oxå antingen externt eller inbyggt i radion (ICOM modeller). Men visst man skulle säker kunna bygga en SDR med option för UT118 :) Eller göra själv med AMBE2020 (som är jälva codec och sitter på UT118) denna kostar ca 200-300:- Själva modemkretsen kostar ungefär lika mycket eller så får man göra en DSP implementation av denna


//TSC

1800kr kostar digitalenheten och ser ut så här:

http://e-line.srsab.se/web/images/prod250/92121.jpg

Jag förstår att det ligger mycket utvecklingsarbete bakom initialt, men har svårt att förstå att den ska kosta så mycket i slutänden ändå. Kostnaden för delarna och arbete lär inte vara stor. Att frakta och förvara det "frimärket" lär inte heller kosta så det märks.

En annan fundering. Har det piratkopierats några D-star-apparater eller digitalenheter än? Jag menar, piratkopiering är egentligen ett otyg, men det är ju också en form av verifiering av produkten.
 
Sant, men man behöver ju någon form av interface med användargränssnitt oxå antingen externt eller inbyggt i radion (ICOM modeller).

//TSC


Fast det som redan sitter i radion borde väl ingå i de 40000SEK som radion kostar? Eller kanske de som inte gillar D-star subventioneras och de som köper det får betala extra?
 
Det är i tillbehör & optioner marginalförstärkningen finns oavsett märke & produkt så har det alltid vart & kommer alltid att vara...

//TSC

Fast det som redan sitter i radion borde väl ingå i de 40000SEK som radion kostar? Eller kanske de som inte gillar D-star subventioneras och de som köper det får betala extra?
 
Hej Kai

Det finns från några olika håll bland annat från
Dstar Radio Club International som bygger på en konstruktion från tyska Funkamateur. Denna tarvar dock en D-STAR modul UT-118 från ICOM. Och prisbilden är inte rolig 689 USD ex moms/frakt/tull vilket gör att man får en komplett D-STAR kapabel station (ID-E880) från ICOM till samma eller billigare pris.

Det fanns tidigare även en Japansk variant.

//Johan - TSC

Om inte jag har helt fel så är det i grund och botten samma hårdvara som allt bygger på och sedan är det firmware som skiljer dessa åt?

Priset 689 USD är om man vill ha den stora displayen. Med original display ligger det på 599 USD och om man vill ha det i kit-form så ligger det på 524 USD inkl låda och UT-118 exkl frakt på 24 USD. Kitet, eller byggsatsen, är tydligen inte speciellt svår att montera ihop och trimma in. Finns både byggbeskrivningar och videofilm på hur man sätter ihop det.
Vill man så kan man dessutom köpa adaptern (299USD) för sig, lådan (35USD) för sig och UT-118 (idag 190USD) för sig också. Allt efter eget önskemål och tycke om man vill bygga sin egen låda till den.

Fördelen som jag ser det är att man får just en adapter att ha på sin egen radio och kan enkelt flytta adaptern från bilen till hemmet och vice versa utan att behöva byta upp sig till nya radioapparater hemma och i bilen eller vart man nu har flera apparater.

Angående "yxigheten" så är det väl egentligen samma med i stort sett alla nya radioapparater, det tar olika tid innan man har kommit in i menyerna. T ex har jag ännu inte blivit vän med menyerna för ställa in och programmera Yaesu FT-7800 men å andra sidan så hittar jag mycket bra i menyerna på IC-7000. Mycket hänger på intresset att lära sig att ställa in de olika modulerna/apparaterna.


Men visst är det synd att det inte kommer ut flera adaptrar då intresset för D-Star tar fart nu och fler vill prova på och köra det.

Jag kan tänka mig att flera skulle nappa på D-Star om det bara kom ut lite mera adaptrar till ens egna apparater så att man slapp investera i nya apparater.

73 de SA0BGA
//Niclas
 
Last edited:
Back
Top