D-STAR World vide QSO party november

Om inte jag har helt fel så är det i grund och botten samma hårdvara som allt bygger på och sedan är det firmware som skiljer dessa åt?

Priset 689 USD är om man vill ha den stora displayen. Med original display ligger det på 599 USD och om man vill ha det i kit-form så ligger det på 524 USD inkl låda och UT-118 exkl frakt på 24 USD. Kitet, eller byggsatsen, är tydligen inte speciellt svår att montera ihop och trimma in. Finns både byggbeskrivningar och videofilm på hur man sätter ihop det.
Vill man så kan man dessutom köpa adaptern (299USD) för sig, lådan (35USD) för sig och UT-118 (idag 190USD) för sig också. Allt efter eget önskemål och tycke om man vill bygga sin egen låda till den.

Fördelen som jag ser det är att man får just en adapter att ha på sin egen radio och kan enkelt flytta adaptern från bilen till hemmet och vice versa utan att behöva byta upp sig till nya radioapparater hemma och i bilen eller vart man nu har flera apparater.

Angående "yxigheten" så är det väl egentligen samma med i stort sett alla nya radioapparater, det tar olika tid innan man har kommit in i menyerna. T ex har jag ännu inte blivit vän med menyerna för ställa in och programmera Yaesu FT-7800 men å andra sidan så hittar jag mycket bra i menyerna på IC-7000. Mycket hänger på intresset att lära sig att ställa in de olika modulerna/apparaterna.


Men visst är det synd att det inte kommer ut flera adaptrar då intresset för D-Star tar fart nu och fler vill prova på och köra det.

Jag kan tänka mig att flera skulle nappa på D-Star om det bara kom ut lite mera adaptrar till ens egna apparater så att man slapp investera i nya apparater.

73 de SA0BGA
//Niclas

Men om adaptern kostar lika mycket som en ny radio vad är vinsten?

//TSC
 
Men om adaptern kostar lika mycket som en ny radio vad är vinsten?

//TSC

Flexibiliteten att kunna flytta adaptern mellan olika radioapparater man har. Istället för att behöva köpa två nya D-Star radio som i en del fall måste kompletteras med ett D-Star kort så räcker det med en adapter. Så i det fallet behöver man inte köpa en ny radio till bilen och en till hemmet.
Förutsatt att radion man har hemma har en 9600bps data/packet-port.

En annan fördel som jag ser det är också att man inte behöver köpa en betydligt dyrare station om man vill utforska D-Star på 6m, vissa HF samt 23cm då man istället kopplar in adaptern på dessa olika stationer. Återigen flexibiliteten som är fördelaktigare.

Så, flexibiliteten ser jag som det största skälet till att lägga pengarna på en adapter istället. Vilket gör att jag tror att användandet utav D-Star skulle öka bara det fanns flera alternativ utav olika adapters.

//SA0BGA
Niclas
 
Back
Top