D-Star

SM0NCL

Well-Known Member
egen tråd om D-star

Kravspecifikation på D-star finns på ARRL
http://www.arrl.org/FandES/field/regulations/techchar/D-STAR.pdf

Vad radio kan göra finns med i den långa manualen på t.ex ICOM ID-1
ID-1 1200MHz Digital Transceiver - Features - Icom America

ICOM D-star produkter
ƒAƒCƒRƒ€Š”Ž®‰ïŽÐ > »•iˆÄ“à > ƒAƒ}ƒ`ƒ…ƒA–³ü‹@ > D-STAR > D-STAR‘Ήž»•i

Kenwood D-star produkter
kenwood ec direct || 144/430MHzƒfƒWƒ^ƒ‹ƒfƒ…ƒAƒ‹ƒoƒ“ƒ_[

Komplexiteten i D-star radioapparaterna är nu uppe på en nivå som gör egenbygge orimligt utan att ha väldigt bra connections med elektronikindustrin.
Man får istället njuta av alla features som dom kommer integrerade i produkterna.:)

För att sätta ihop en D-star med features krävs en mängd 3d pty kretsar för I/O, basband, användar-features och digtialradio
USB-i/f, EthernetController,
AMBE2020 codec, en FPGA, Front-end CPU, Main CPU, GMSK chip,
och en digitalradio som klarar sync och timing kraven för dom relativt enkla radiokraven.

Ehum...så D-star är nåt helt annat än vad vanliga repeaters och digitalkommunikation har baserats på för teknik.

Några som kör D-star redan ?
 
Last edited:
Många qrv på d-star

Några som kör D-star redan ?[/QUOTE]

Det finns redan många som kör d-star med sina IC 2820.
Dom använder oftast 145,3375 för den typen av trafik, fråga på R1:an där finns många
som redan kör D-star.
// Janne
 
Jag är lite novis på vad D-star innebär...är det digital kommunikation mellan 2 användare som inte kan avlyssnas om dessa 2 inte vill...?
 
En sorts hembygge

Följ tråden på: K5TIT - The Texas Interconnect Team

Projektet är byggt kring ett UT-118 kort från ICOM. Det innehåller både AMBE chipet
och modem för GMSK. UT-118 kostar just nu 1250 Sekiner i Karlstad.

Det finns några andra liknande projekt ute på nätet.

Personligen gillar jag inte att man valt en ofri codec i D*.

mvh
SM0KBW
 
Last edited:
DVSI har gjort en implementation, ambe2020, som uppfyller JARL´s codec krav.
Det kan(?) vara en tidsfråga innan någon annan firma gör en codec som är kompatibel, om inga patent ligger i vägen borde fler ha ett intresse alt. samköra på DVSI code eler rentav publicera en ny codec for-free.

Det är väl bara hoppas på att d-star features drar tillräckligt med "takers" så fler tillv. nappar på iden.

DVSI´s utv.kit kostar under 1000$(?), en UT118 mycket mindre.
En inte alltför vågad gissning är det snart dyker upp användbara HW-exempel i ham-press där man klistar in UT118 på alternativa transcievers med datakapacitet, och att ICOM fortsatt lagerför dom för ett rimligt pris...
 
UT-118 projekt

Vet inte om du läste längre ner i tråden på länken jag angav?

Där finns länkar till ett privat projekt med just en UT-118 och lite kringutrustning.
Killen påstår sig kunna köra D* med sin enhet via en vanlig analog rig.

DVSI lär nog inte stillatigande se AMBE2020 blir kopierad. Det är ju bara en vanlig Texas signalprocessor, det är deras kod i den som de lever på.

Personligen tycker jag att det är stötande och emot all "HAM Spirit" att låsa sig för en properitär lösning som ICOM gjort med AMBE2020 kretsen.

mvh
Bengt
 
Vet inte om du läste längre ner i tråden på länken jag angav?

Där finns länkar till ett privat projekt med just en UT-118 och lite kringutrustning.
Killen påstår sig kunna köra D* med sin enhet via en vanlig analog rig.

DVSI lär nog inte stillatigande se AMBE2020 blir kopierad. Det är ju bara en vanlig Texas signalprocessor, det är deras kod i den som de lever på.

Personligen tycker jag att det är stötande och emot all "HAM Spirit" att låsa sig för en properitär lösning som ICOM gjort med AMBE2020 kretsen.

mvh
Bengt

såg projektet, men det är svårt att förstå om det är igång och vad man egentligen uppnått (troligen bara voicedelarna), mer info lär dyka upp om det inom tid.

vem skulle vilja kopiera en proprietär produkt ?
man kan väl se codec som en svart låda vars innehåll är proprietärt, dock inte interfacen mot basband och radion.

ska man vara först med nått nytt får man ta en del genvägar....t.ex köpa in en krets,
fast är inte icoms PLL och DDS proprietära ? men det går att generera frekvenser på annat sätt också.
 
såg projektet, men det är svårt att förstå om det är igång och vad man egentligen uppnått (troligen bara voicedelarna), mer info lär dyka upp om det inom tid.

Det är väl mer en fråga om att skriva ett mer omfattande program i microcontrollern?


vem skulle vilja kopiera en proprietär produkt ?
man kan väl se codec som en svart låda vars innehåll är proprietärt, dock inte interfacen mot basband och radion.
Ja det är en intressant fråga. Har man inte som radioamatör rätt att avkoda all trafik som förekommer på banden? Det är väl en fråga om hur generiska DVSIs patent är?
Det är ju inte kul och hamna i en rättsprocess för att man vill köra amatörradio.


ska man vara först med nått nytt får man ta en del genvägar....t.ex köpa in en krets,
fast är inte icoms PLL och DDS proprietära ? men det går att generera frekvenser på annat sätt också.
Är medveten om att det säkert är orsaken och att det inte är en sammansvärjning;)

D* protokollet är i sig inte låst mot AMBE2020 - så man är fri använda en annan codec som t.ex SPEEX(GPL). Men då kan man inte köra mot ICOMs riggar.

mvh
Bengt
 
AMBE-2020 Codec/vocoder

AMBE-2020 kör en kompression / dekompression algoritm av "lossy" typ.
Se Codec - Wikipedia, the free encyclopedia.
Hur den algoritmen ser ut är deras väl(?)bevarade hemlighet. Speex är en annan "lossy" algoritm och förmodligen helt olik DVSIs. Annars vore ju DVSIs starka markering mot all "backward engineering" rätt meningslös.

Som du skrev så kan man tänka sig att behandla den som en svart låda och gissa hur algoritmerna ser ut. Ungefär som man en gång i tiden gjorde med pkzip. Men i databladet för kretsen står det att alla sådana aktiviteter kommer leda till rättsliga åtgärder från DVSIs sida.

Men frågan är om DVSI har rätt att lägga den restriktionen på en amatörradio utsändning?
Har inte vi rätt att avkoda alla sändningar på våra band?

Vet faktiskt inte vad som gäller.

mvh
Bengt
 
OK,
om JARL´s kravspec. innebär att man måste köra DVSI´s compression igenom radion för att uppnå 2.4kbps/3.6kbps FEC är det kanske där man kan tro att man gör ett "misstag" (algoritmerna är kanske reglerade under juridiska termer) vid backw.engineering som slutanvändare.

lär väl aldrig få se vad IC.M har för liten RTU fee för varje chip, men det verkar gå att få loss ett 2020 för enskilda hams under 30$ som engångsavgift.

iofs borde diskussion med 2020 och möjligheten till monitorering varit uppe tidigare med tanke på AORs 9x00 burk som dessutom gick att få med samma chip och även med kryptering (inte OK på amatörbanden i all länder).

well - det händer saker hela tiden....
http://www1.u-netsurf.ne.jp/~7l1rll/DV_Adapter_controller.xml

och farhågor och tvivel hör väl till i början av större nyheter ;)
 
Det finns inget generellt "förbud mot kryptering" eller någon självskriven rätt att kunna ta del av trafik på amatörbanden. Radioreglementet (ITU-RR) säger så här om kryptering:

"25.2A § 2. 1bis) Transmissions between amateur stations of different countries shall not be encoded for the purpose of obscuring their meaning, except for control signals exchanged between earth command stations and space stations in the amateur-satellite service. (WRC-03)".

Detta gäller för internationell trafik, men i Sverige saknar ITU-RR specifik rättsverkan,
och PTSFS nämner inget om saken, så det är tillåtet att kryptera trafik i Sverige även för internationella förbindelser.

Traditionellt har man strävat att undvika krypterad trafik på amatörbanden, och även att undvika användningen av "proprietary" vågformer och protokoll. Detta för att hävda amatörradions "öppna och obundna status". Det ser dock ut som om denna praxis håller på att omprövas; D-star är ett exempel, Winlink ett annat.

Många blandar också ihop "kodning" och "kryptering". Kodning är metoder för att överföra meddelanden till en form som passar till överföringskanaler med givna egenskaper, medan kryptering är operationer på meddelanden som strävar att dölja deras innehåll.

T.ex. en modemsignal är inte "krypterad" bara för att man måste ha ett modem av ett visst slag för att kunna ta emot den. Modemets egenskaper behöver inte vara offentliggjorda.

73/

Karl-Arme
SM0AOM
 
Hmm... En kryptering kräver en speciell hemlig algoritm för att ta del av meddelandet. D* kräver tillgång till AMBE2020 chipet för att "låsa" upp ett meddelande. Kan i det här fallet inte klart se skillnaden mellan kryptering - kodning, även om kodningen inte är avsedd för kryptering.

För mig är amatörradions "öppna och obundna status" viktig. Att själv ha möjlighet att bygga och labba med min utrustning är central.

All kommunikation som bygger på bundna lösningar typ ICOM D* är inte intressant för min del.

mvh
Bengt
 
Dessutom är väl inte DV inte F3E och har inte ovanför 145.000 att göra enligt bandplanen på 2-meter!?
 
Det låter ungefär som det lär ha gjort när SSB började tränga ut AM på 50 talet.
Det fanns motstånd mot det nya även då tydligen.
Nog är D-STAR ett mindre utvecklingsteg än SSB var jämfört med AM, och inte ens i närheten av kostnaderna för SSB heller.
Och ett SSB fitler lär ha varit svårare och dyrare att skaffa än D-STAR är idag.
Dessutom kan D-STAR och FM FAKTSIKT samsas om de otroligt stora frekvensområden vi har till vårt förfogade som radioamtör. Det är till med med mer plastsbesparande än FM.
FM har heller inte följt med i utvecklingen, jag är säker på att det fortfarande finns 50 kHz FM system kvar på amatörbanden, trots att det för 15 år sedan det skulle införas FM för 12,5 KHz kanaler.
Obs att amatörradio är att experimetnera med radioteknik, inte att permaneta snabbtelefonlänkar.
Att köra RTTY (Baudot) som AFSK med FM sändare på 145,300 MHz är väl ute sedan 20 år.
 
Nu börjar det låta intressant:

"Nog är D-STAR ett mindre utvecklingsteg än SSB var jämfört med AM, och inte ens i närheten av kostnaderna för SSB heller".

Jag har inte satt mig in i någonting angående D-STAR, förutom att jag hört inspelningar av hur det låter.
AM-riggar har jag byggt. SSB-riggar har jag byggt. Alltså borde det vara en smal sak att plocka ihop en rigg till D-STAR.
Jag googlade lite, men kunde inte hitta något matnyttigt. Det handlade mest om repeatrar, och ingenting om riggar. Var kan jag hitta info för att bygga mig en rigg?
 
D* medger inga experiment

Obs att amatörradio är att experimetnera med radioteknik, inte att permaneta snabbtelefonlänkar.
.

Men det är ju detta som är problemet med D*, det är ju låst till DVSI codecen - inga experiment där inte. Om du inte med experiment menar: hur långt når jag med antenn X jämfört med antenn Y.

Att testa olika komprimeringsmetoder och utveckla nya dito är omöjligt med D* i ICOM modellen. Vilket jag menar är "riktiga" amatörexperiment. Från dessa blir du utlåst.

M.A.O du reduceras till en ren användare - inte experimenterande amatör.

mvh
SM0KBW / Bengt
 
Back
Top