DAB-radion i Norge ingen framgång

SM5JAB

Well-Known Member
DN.se meddelar nu på morgonen att nedsläcknigen av FM-nätet och övergången till DAB inte blivit den succé man förutspått (http://dn.se/nyheter/varlden/norska-fm-sandare-har-skickats-till-afrika).

Ledaren för Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum går så långt att han vill utreda kostnaderna för en återgång till FM-sänd markradio.

Men de som drev FM-nätet meddelar att sändarna monterats ned för användning på annat håll. "Det finns inte någon av- och påknapp".

Hur blev det med "Vinsten för lyssnaren är fler kanaler att välja mellan och för radiobolagen är digitala sändningar billigare än analoga"? (https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2205&artikel=5976204)

Denna kanske också kan vara intressant att läsa som partsinlaga https://www.nyteknik.se/opinion/digital-radio-bra-for-bilisterna-6393701

Själv kan jag bara kommentera med "vad var det jag sa".
 
Tekniskt sett har dagens markbaserade FM-nät god täckning och de som har ett uttalat behov av att lyssna på radio har sedan många år tillbaka egna radiomottagare hemma, på jobbet och i bilen.

Från mitt eget perspektiv sett är problemet att det saknas lyssningsvärda program som skulle kunna motivera mig att investera x-antal tusen kronor för DAB-mottagare dels i bilarna (har flera) och dels hemma i bostaden där det finns en handfull befintliga FM-mottagare vilka i princip aldrig används för mottagning av Statsradion just pga av att programutbudet är svagt och håller låg kvalitet. Om en uppgradering kommer att kosta mellan 1000-2000 kr per lyssningsplats skulle det bli uppemot 20 kkr. Vad får jag för de pengarna mer än jag redan har?

De fria kanalerna som i princip alla baseras på reklam är erbarmligt enformiga och fungerar nog bäst för redan avtrubbade lyssnare som inte störs av de hurtfriska "programledarna". Pratglada som pratar sönder programmen fullständigt med sitt strunt blandat med reklam på en synnerligen låg nivå. Jinglarna som återkommer oftare än musiken upplever jag som medvetna störningar och vi som ännu inte är avtrubbade undviker så klart sådana kanaler.

Man kan vidare förmoda att den verkliga efterfrågan från oss konsumenter på införande av DAB-radio är låg även i Sverige. Så teknikskiftet måste nog införas genom tvingande metoder som t ex att DAB-radio ingår i grundutrustningen i nya bilar eller ingår som standard och enda alternativ i kommande generationers "multimediacentraler" som blir navet i hemmet/bilen för all sorts ljud och bild-distribution.

Många har redan idag en vanlig dator allokerad för sånt där. Såväl musik som filmer m m finns samlat på diskarna och det är lyssnaren själv som har kontrollen över vad som skall spelas eller visas. Bland våra vänner och bekanta verkar tjänster som Spotify vara populära.

Jo jag inser att DAB-radio öppnar otaliga möjligheter för att skapa nya behov och sälja ännu fler tillrättalagda tjänster för än det ena och än det andra. Men som sagt jag undrar om den egentliga efterfrågan räcker till för att locka oss konsumenter att investera i ny teknik som i värsta fall bara håller några år innan nåt nytt "framtidssäkert" system skall ersätta DAB. Vem vet?

Vi som varit med hela utbyggnaden av TV från införandet av TV2 med UHF-konvertern via allehanda lösa boxar på TV-n fram till kortläsare i nya lådor till moduler som dockas på TV-apparaterna är kanske måttligt intresserade av ännu mer strul - särskilt som programutbudets kvalitet minskat och kommer att fortsätta minska i takt med att konsumenterna med sin Coca Cola och chipspåse låter sig hjärntvättas att acceptera precis vad skit som helst.

För egen del är jag nöjd med mitt eget musikarkiv på datorn som efter behag kan skickas ut i stereo över en lokal FM-sändare till befintliga FM-mottagare där några är antika modeller från 60-talet och andra är fullt tip top moderna. I bilen används MP3-spelare för musiken och om det lyssnas på analog radio så är det i regel på Danmarks Radio P4 som tycks vara en av de allra sista kanalerna som följer det gamla programformatet där det inte flamsas och tramsas konstant - som i de svenska kanalerna.

I övrigt ligger ju hela världens "radiokalanaler" öppna på Internet där utbudet är obegränsat. En s k "Internetradio" står i köket och snurrar på en amerikansk kanal och det räcker gott. Den ersätter den gamla analoga köksradion helt enkelt.

Nå, nu vill vi höra om fördelarna med DAB och hur allt skall bli bättre än förr när FM-radion var på topp. Någon?
 
En DAB-mottagare är faktiskt inte speciellt dyr. Gå in på Kjelles hemsida och sök på "DAB". Av någon anledning säljer de sådana. Men ska man ersätta bilradion, stereon, klockradion, köket, jobbradion osv blir det förstås en del kostnader. Och ett skrotberg av FM-apparater.

Det känns som DAB infördes alldeles för sent. Teknikutvecklingen har kört ifrån. Vanlig FM-radio är säkert tillräckligt bra för de flesta och vad tillför egentligen DAB? RDS tog bort problemen med att lyssna i bilen och som bonus fick man reda på vilken station man lyssnar på. Ljudkvaliteten på FM räcker bra. Lite brusigt kan det bli på stereo ibland men för skvallyssning kan man nöja sig med mono och då brukar det funka fint. Tack och lov verkar det som Sverige tänkte en extra gång och avfärdade DAB. Går man in på diverse norska forum är det mest kveruleringar när DAB kommer på tal.

Ett DAB-argument var att spara energi. Det visade sig vara på sändarsidan. Mottagarna däremot suger i sig mycket mer.

För egen del har radiolyssnandet kraftigt minskat. Tittar man runt omkring sig är det samma sak. Känns som radio går en utdragen död till mötes. SR verkar ha tagit upp konkurrensen mot de kommersiella genom att sänka sig gradvis till den nivån.

Digital-tv gick väl däremot ganska smärtfritt vill jag minnas. Folk i gemen (jag skiter i det...) vill ju ha stora apparater och där satte det gamla analoga formatet en gräns för den saken. Så där gick det att försvara skiftet.
 
Hittat på internettet:

"Til slutt en liten sang, med melodi musevisa:

Når året går mot slutten, og FM kobles ned
Da er det faktisk DAB-en du må klare deg med
Det er ikke ille, nei faktisk er det bra
For DAB-signaler, det kan nesten alle ha

Ref: Heisann og Hoppsann og fallerallera!
DAB det nyttig, og DAB det er bra

Ja, DAB er flotte saker, her kan du få så mangt
mange fler kanaler, og du kan lytte uten stans
NRK de er der, rock det får du óg,
alt det du må gjøre, er å skifte muxen du hører på

Ref: Heisann og Hoppsann og fallerallera!
DAB det nyttig, og DAB det er bra

Antenna den er viktig, du må ikke glemme den
For at du skal få et godt signal inn i ditt hjem
og er du inni bilen, så er det ikke lett
men med en utvendig antenne blir det gjerne rett

Ref: Heisann og Hoppsann og fallerallera!
DAB det nyttig, og DAB det er bra"

Länk till NKOM som har en sida där diverse störningsärenden mm beskrivs på ett trevligt sätt. Där finns bland annat
ovanstående rader. En del kommentarer kring DAB är inte lika positiva.
 
Så där fick jag förklaringen..
Var en vända i Norge för ett par veckor sedan och blev förbryllad över att jag inte hörde något i bilradion,
bara någon enstaka svensk sändare. Att Norrmännen hade släckt det analoga FM-nätet hade jag helt glömt.

Just nu jagar jag en helt ny bil, och provkör nu under semestern ett anal olika alternativ.
Jag är tacksam för att den integrerade bilradion i vissa modeller har både FM och AM... :rolleyes:

73 de SM5KRI
 
DAB-införandet i Sverige var till stor del framlobbat av de två, tre reklamradiooligopolen som ville ha sina kanaler som rikstäckande nätverk. Därför skulle även FM-nätet släckas vilket jag anser vara ett stort misstag. I storbritannien har man DAB och ett välfyllt FM-band OCH flera AM stationer.
 
Noterade att det finns om/till-byggnadskits att köpa till "Infotainment"-systemet i mitt fordon,
något som diskuterats på märkets Engelska forum. Som tur är inte behövs göras något inköp
tack vare att regering och riksdag besinnade sig...
 
Back
Top