SM0GLD
Vänsterhänt
Har provat flera olika vertikala antenner med hjälp av ett 8m långt metspö.
Den bäst fungerande var en J-pole klippt för 10m.
Andra varianter av vertikaler som jag har provat har varit jordade i balkongräcket och det fungerar men ger väldigt ofta mer brus pga att närfältets störningar kopplas in via jorden/balkongräcket.
Jag ville nu prova en antenn som är symetrisk och frikopplad från jordanslutning i balkongräcket och dessutom skall den kunna användas på flera band.
Den stegmatade dipolen har dessa egenskaper (har vi lärt oss från andra trådar här på forumet)
Med hjälp av mitt 8m långa metspö tillverkade jag en dipol på 2x4m.
Den är avsedd att användas från 18m till 10m.
Antennen simulerades som en något lutande vertikal dipol.
Metspöt lutar något för att gå fritt från taket.
Det övre dipolbenet är fästat i metspöt och det nedre benet hänger fritt med en liten vikt i botten för att sträcka ut tråden.
Genom att göra på detta vis får jag ut hela antennen fritt från balkong och hus.
Från matningspunkten har jag dragit ner en 4,5m lång 450ohms twin-lead.
Impedansen i frekvensområdet 18MHz till 30MHz med 4,5m 450ohms kabel och en 4:1 balun.
Utan balunen kunde inte automat-tunern stämma av antennen på alla band.
Provade först med 1:1 men det fungerade inte, 4:1 löste problemet.
Jag får låg strålningsvinkel på alla band från 17m till 10m.
Har i kväll kört några QSO och kopplat mellan vertikalen och min ändmatade tråd för att jämföra. I de flesta fall får jag starkare signal på vertikalen.
Trådantennen är jordad i balkongräcket och tar därför in lite extra närfältsstörningar.
Till att börja med var brusnivån lägre på vertikalen jämfört med den horisontella tråden. När grannes plasmaTV drog igång så blev situationen lite annorlunda. Han har sin tv ganska nära antennen.
Så här långt känns det faktiskt som om denna enkla antenn gör det den ska.
Nu återstår att dra bandkabeln på något smart sätt genom balkongväggen.
Hela installationen måste kunna tas ner och sättas upp på ett enkelt och praktiskt sätt.
...I skydd av mörkret reser jag mina antenner och utför mina antennprov
/Micke
Den bäst fungerande var en J-pole klippt för 10m.
Andra varianter av vertikaler som jag har provat har varit jordade i balkongräcket och det fungerar men ger väldigt ofta mer brus pga att närfältets störningar kopplas in via jorden/balkongräcket.
Jag ville nu prova en antenn som är symetrisk och frikopplad från jordanslutning i balkongräcket och dessutom skall den kunna användas på flera band.
Den stegmatade dipolen har dessa egenskaper (har vi lärt oss från andra trådar här på forumet)
Med hjälp av mitt 8m långa metspö tillverkade jag en dipol på 2x4m.
Den är avsedd att användas från 18m till 10m.
Antennen simulerades som en något lutande vertikal dipol.
Metspöt lutar något för att gå fritt från taket.
Det övre dipolbenet är fästat i metspöt och det nedre benet hänger fritt med en liten vikt i botten för att sträcka ut tråden.
Genom att göra på detta vis får jag ut hela antennen fritt från balkong och hus.
Från matningspunkten har jag dragit ner en 4,5m lång 450ohms twin-lead.
Impedansen i frekvensområdet 18MHz till 30MHz med 4,5m 450ohms kabel och en 4:1 balun.
Utan balunen kunde inte automat-tunern stämma av antennen på alla band.
Provade först med 1:1 men det fungerade inte, 4:1 löste problemet.
Jag får låg strålningsvinkel på alla band från 17m till 10m.
Har i kväll kört några QSO och kopplat mellan vertikalen och min ändmatade tråd för att jämföra. I de flesta fall får jag starkare signal på vertikalen.
Trådantennen är jordad i balkongräcket och tar därför in lite extra närfältsstörningar.
Till att börja med var brusnivån lägre på vertikalen jämfört med den horisontella tråden. När grannes plasmaTV drog igång så blev situationen lite annorlunda. Han har sin tv ganska nära antennen.
Så här långt känns det faktiskt som om denna enkla antenn gör det den ska.
Nu återstår att dra bandkabeln på något smart sätt genom balkongväggen.
Hela installationen måste kunna tas ner och sättas upp på ett enkelt och praktiskt sätt.
...I skydd av mörkret reser jag mina antenner och utför mina antennprov
/Micke