Dagens loppisfynd

SM0GLD

Vänsterhänt
Jaha, då har man en radio till att ta hand om.

Prior 9.jpg

En Prior 9 "Priorita"
Jag kan inte komma ihåg att jag sett en sådan tidigare.

märkskylt.jpg

På skalan är amatörbanden 80, 40 20 och 15m utmärkta.
Radion var givetvis dammig men alla lödningarna var blanka och fina och den har en stor högtalare.
Det finns också, som sig bör, ett kopplingsschema i lådan.

Allt funkar och jag hör trafik på amatörbanden :)
 
Hur snygg som helst! Atomsymbolen är ju bara så läcker.... Oktalrör eller är det brunnsocklar?
 
Oktalrör, den är ju ganska ny 1951 :)

EDIT: Nej det var nog 1954

bestyckning.jpg
 
Last edited:
Typisk norsk formgivning med halvcirkelskala som upptar halva fronten, sådan har jag inte i min samling. Ögat är ju av gammal typ, jag hoppas att det har färgen kvar.
När jag plockar fram en träradio brukar jag använda min Grundig rördippa som BFO på 455 kHz, den placeras för passande signalstyrka.

Lennart
 
Priset 440 kr, är väl då Norska kr.
en del pengar för så länge sen, men en radio var dyr på den tiden.
Ändå är det väl inte den dyrate och finaste versionen, rätt få rör.
Omsättningsavgift? En sosrts OMS, som vi i SM fick betydligt senare, som sedan blev MOMS.
OMS skulle bara vara en tillfällig skatt, har för mig man började med 6 %.

Nå radion är läcker, och bra skick.
Du får skaffa en till och ställa bredvid och tuna så att dess osc ger BFO signal.... för SSB.
Men Frid Dippan är ju en bra lösning.

Finns det jordskruv på baksidan? (med anledning av annan tråd om jordning)

de
SM4FPD
 
När jag plockar fram en träradio brukar jag använda min Grundig rördippa som BFO på 455 kHz
Jo så kan man ju göra. Jag byggde in en BFO på 455kHz i min första träradio men jag vill inte borra i denna.

Finns det jordskruv på baksidan?
Jodå men någon har monterat på en jordat stickpropp utan att byta ut kabeln till jordad.
Nu är det ju liksom petskyddat med träradio så man kan nog skippa skyddsjorden.

Försökte lyssna lite i går kväll med en bra antenn men huu! vad det lät om ledbelysningen.
Fick sitta i mörkret och njuta av "ögat" som lyste grönt.
 
Har i kväll tvättat av trälådan och den blev riktigt fin. Det fanns rester av tuggummi, tejp och ett glas med saft :) Lite polish så blir den som ny.
Nästa fix blir att plocka ut chassit och dammsuga.

Skalan och glaset ska givetvis också rengöras men jag kommer ihåg ett tidigare försök att bli av med åratal av damm.
Hela skalan med alla markeringar bara rann av.
Jag vill inte göra om det misstaget.

Hur tvättar man skalan utan att förstöra allt?
 
Jag skulle nog försöka med samma "approach" som när man gör rent reflektorerna på SAAB'ar från 80/90-talet (där armaturerna hade riktigt glas som kunde snäppas loss) men med reflektorer av plastmaterial. Med tiden fastnade trafikfilm/damm på såväl reflektorerna som frontglasens insidor. Frontglasen kan enkelt diskas för hand. Reflektorerna däremot har ytan mer eller mindre "ångad" på. Tar man på den får man materialet på fingrarna. Med en mjuk pensel doppad i vatten + yes diskmedel går det att få bort trafikfilmen/dammet. Man sköljer sedan reflektorn i ljummet rinnande vatten och torkar bort kvarvarande droppar med en hårtork som får blåsa bort dom.

Bäst är att prova på någon del i kanten.

En annan fundering: Går det att ta en scan på fronten och spara den som .JPG skulle man kunna skriva ut en ny på blankfilm om det hela skiter sig...
 
Jag tror att du kan torka av baksidan på skalan försiktigt med en torr trasa (om det bara är damm).
Jag hade en likadan radio från Radionette på 50-talet, innan jag hade ham-licens. Jag använde den tillsammans
med en 2-meters Elfa-converter och lyssnade mellan 6 och 8 MHz (144-146 MHz). Jag tyckte om den radion
då den hade fin selektivitet och jättebra LF plus en 8" högtalare. Tyvärr hade den varken "fiskeri-bandet" eller
80 meter. Men den var i toppenskick.
 
OK, mjuk pensel och yes låter som ett bra och försiktigt alternativ.
Jag läste någonstans hur man skulle göra för att undvika att förstöra skalorna.
Givetvis kan jag inte hitta det nu när jag behöver hjälp.
Tydligen sitter text och siffror på glaset som en "decal" som överfördes genom att blöta upp den med vatten.
 
Se min forumtråd om ferritstavantenn för LV och MV, bygg en sådan så att du blir av med det elektriska fältets störningar. Dessutom går det att undertrycka en störande station genom att vrida antennen.

Lennart

Jag har köpt ett gäng ferritstavar från Kina. Okänt material så man får väl prova lite. Även köpt hem Litztråd så det får bli lite experiment till vintern. Är lite inspirerad av dessa:


Gör förmodligen nåt enklare först. Får bli en ny tråd på forumet så småningom...
 
Mitt loppisfynd förra veckan, en 100 m rulle med 300 Ohms bandkabel.
Sån där man hade till TV förr, den transparanta typen, 12 m bred.
Rullen oöppnad, och inte ens dammig, som ny efter att förmodligen har legat någonstans i 25 ja kanske 40 år.
35 kr, var väl ett fynd.
Perfekt som portabel ntennmatning, den är lätt och smidig att stuva ihop.
Kanske inte så många år sittanade i solen.
Även perfekt att bygga balanseade chokar av.

Loppisen i fråga fann jag i Älvdalens centrum. (norra dalarna)
Nej dessvärre bara en rulle bland prydnadssaker och glasaker.

Sådan bandkabel var det nog åtsikilliga år sen det gick att få tag på.

Den svarta typen perforera från USA lär nog finnas än. Dvs då 1/2 tum och 1 tum storlekarna.

Den som råkar köra förbi Älvdalen, rekomenderas ett besök på Porfyrmuseet, som är kombinerat med Hagströmsmuseet.
Porfyr är den röda steene som man gjorde prydndsföremål av och inte vilka saker som helst, utan extremt imponerande, Hagström var världsberömt för elgitarrer.


De
SM4FPD
 
Back
Top