Dagens loppisfynd

Bra fynd :)

Hurpass mycket mer förluster är det i sån kabel än tex "windowline" / riktig stege? :)
 
Hej jag vet inte vilka vägar du åkte till Älvdalen men om du har vägarna förbi Falun så finns det
några loppisar uppe vid Gruvan en PMU loppis som brukar vara öppen på tisdagar och torsdagar
om jag minns rätt och så har Falu komun en loppis som dom säljer allt möjligt och dom tar kort
i kassan den ligger uppe på Ingarvet vid första rondellen på vägen till Leksand om jag minns
rätt sen så finns det en loppis som ligger i närheten av Falu Centrum på samma gata som byggmax
där dom har allt möjligt Bistånd tror jag att det hette

mvh sm0ydo
 
Klart att den 300 ohms bandkabeln inte kan mäta sig med "riktig" stege eller perforerad svart 1 tums bandkabel.
Men bra att ha för experiment, och portabelt.

SM0YDO, nej via Falun blir det inte härifrån Kil, utan väg 62 eller E45 Malung Sälen Särna etc. Vi håller oss till västra delarna av Värmland och Dalarna. det finns även små vägar som är spännande att utförska i området.

Falun var det ett tag sedan man var i. Förr kunde man stå med husbil vid gruvan, då platsen var öde på nätterna.
Numera finns en inhägnad för husbilar som vill parkera för natten och det kostar flera hundra att parkera. Ord. parkering är öde....
Husbilsparkeringen dagtid är lite underlig då man anger tiderna i AM PM, då det är tillåtet att parkera, förmodligen tror de att det kommer husbilar från USA.
Med andra ord man känner sig inte välkommen i Falun numera.

Nå, på Loppisar kan man se nästan allt tänkbart, och ibland till fyndpriser.
Sist nämnde jag här "armstärkare", träningsinstrument, med kraftiga fjädrar som kan nvändas till antenner, för en 20:a.

Verktyg som blocknycklar får man aldrig för många av. Finns ofta av varierande fabrikat dock

Ofta finner man paket med RK eller FK, 1,5 eller 2,5 mm2. Sista köpte jag ett 100 m paket med röd sådan, används ju inte i i elinstallationer numera men duger fint till antenner. gulgrön finns ibland, men det kanske inte är så lämpligt att bygga antenner med skyddsjordkabel.....
Men spolar kan man linda med gulgrön.
Flera kg koppar för nån tjuga.

Kopparlinor är numra väldigt dyra så det är läge att lägga upp lager av fynd.

de
SM4FPD
 
Jag vet inte om ni har sett det här men bde.se håller på och säljer ut och lägger ner verksamheten

mvh sm0ydo
 
SM0YDO, ang bde.se jag kände inte till företaget, men likande händer på fler ställen.
Cals Olson har kanppt en ströbrytare för hembyggen numera.
Kjell o Co ja de har ju ingen kktalaog så de får vara.
Förr fanns Arngren som hade massor av byggsjälv grejer.
Intresset för att lära siog elektronik, löda och bygga, skapa något med egna händer verkar ha, till stordel i alla fall, försvunnit.
Det är väl det som nedläggningen mest speglar tycker jag.
ELFA hade ju en stor del för hembyggare och radioamatörer förr.

Vi har ju BHIAB kvar som har en del saker man kan bygga eleketronik av.
På TRADERA kan man finna lite material ibland kanske.
Men den gamla junkboxen är guld värd att ha, även om det tar plats.

SM4FPD
 
Den som råkar ha sparat papperskataloger från exvis C-O eller Kjell och jämför priserna
nu med de som rådde för några år sedan kan notera ordentliga prishöjningar.

Dels är papperskataloger "ute" och det kan man kanske förstå av miljöskäl,
men avsaknaden av dom gör att pris"justeringar" inte märks på samma sätt...
 
Vi som växte upp på 1970 talet var vana med Jan Solbergs Josty Kit byggsatser och man stod
i kön på Elfa på fredagar för att handla ..
Ecotecs lager i Motala köptes upp av Svebry i Skövde Ecotec hade billiga PL519 rör som man
kunde bygga slutsteg med så det vart några sådanna Sylvania som man har köpt till olika Projekt

Köpte en elektronik bok ifrån BDE.se nu när dom säljer ut böckerna kostar visst 20 kr per styck plus frakt

Det finns en intressegrupp på Facebook som handlar om gamla Josty Kit byggsatser
 
SM0YDO, ang bde.se jag kände inte till företaget, men likande händer på fler ställen.
Cals Olson har kanppt en ströbrytare för hembyggen numera.
Kjell o Co ja de har ju ingen kktalaog så de får vara.
Förr fanns Arngren som hade massor av byggsjälv grejer.
Intresset för att lära siog elektronik, löda och bygga, skapa något med egna händer verkar ha, till stordel i alla fall, försvunnit.
Det är väl det som nedläggningen mest speglar tycker jag.
ELFA hade ju en stor del för hembyggare och radioamatörer förr.

Vi har ju BHIAB kvar som har en del saker man kan bygga eleketronik av.
På TRADERA kan man finna lite material ibland kanske.
Men den gamla junkboxen är guld värd att ha, även om det tar plats.

SM4FPD
Roy, vad har du för erfarenhet av electrokit.com som jag har handlat komponenter av några gånger?
 
Jag har inga erfarenheter av electrokit, men som jag nämnde, för min del räcker junkboxen långt i framtiden.
Detta med kataloger, ett fenomen, många sådna har försvunnit. Nej jag tror inte att något företag tänker på nån form av miljö där.
Kataloger är dyra, och ekonomerna ser direkt sådana utgifter.
Sen är det väl lie olika när det gäller oss och åldersgrupper.
Är vi uppfödda med att dregla över fina kataloger, så sitter det nog i.
För min del känns det inte kul att vid datorn försöka gå igenom vad som finns på ex Kjell o Co.
Skall man ha en visa sak och söker må de funka.
Men att utifrån vad som erbjuds och lära sig en katalog och därifrån få inspiration till projekt är en helt annan sak.

Men vi lever i andra tider och får väl gå den vägen.
Men utan Clas Olsson på 60 talet hade det nog inte blivit någon teknikintresserad SM4FPD.

SM4FotPeDahl
 
Clas Ohlson har inget av intresse längre tyvärr. Även verktyg mm, finns knappt nåt kvar. För kunde man köpa en gängtapp men nu ser de ut som från en annan planet om man frågar efter nåt sånt. Jag köpte en öronsnäcka till min första kristallmottagare på 70-talet från CO. En diod från den lokala radio-handlaren i Lerum . Spolen lindades på en dassrulle och vridkonding kom från ett container-dyk där nån slängt en radio. Hur som helst fick jag utan problem in rundradio på 49m-bandet (6 MHz) vilket var stort när man var i 7-8 års åldern...
 
Jag minns katalogerna från Bejoken, där fanns snygga bilder på alla häftiga radiostationer för amatörradio.
Och man lusläste specifikationerna, och försökte förstå vad de betydde.
Fick inte ihop det att en rig kunde vara på 400 W pep, men lämnde under 100 W ut. Men nu vet jag ju....
Idag har vi BILTEMA:s katalog att dregla över.
Man se oxo folk som har en lpp med sig när de handlar, de har läst och dreglat i katallogen skrivit en lapp och kört från Sysslebäck, 200 km för att komma till Butiken i Karlstad.
Med lite fantasi finner man spolstommar (pvs rör) och kemi hos BILTEMA.
Jag tycker i alla fall att katalogern var viktiga.

Ser vi på min tid på SRS, så försökte vi i början att verkligen få med alla spec på nya produkter, låmnga listor med data.
Ett antal kataloger gjordes och de var succe, föräsljningen ökade rejält efter en sådan.

Sen började andra bestämma, (ekonomer) då skulle artiklar inte specas, bara fina bilder, exvis en byggarbeterare i hjälm med rutig skjorta, och en radio i näven. Inte ett ord om frekvens, räckvidd, effekt, batteri....
Katalogen skulle bort och hemsida göras.
Resultet var väntat av oss som visste hur man säljer radio.....

Vi får leva på nostalgin om hur kataloger påverkade vårt radiointresse i unga år.

Men nu har vi väl kommit utanför trådens inledning....

De SM4FPD
 
Vi får leva på nostalgin om hur kataloger påverkade vårt radiointresse i unga år.
I mina mycket unga år, nån gång på tidigt 50-tal, var katalogen från Hobbyförlaget i Borås något att stundom dregla över. Där såldes bl a diverse radio-surplus som firman tydligen inte visste så noga vad det egentligen var för några prylar. En halvstor plåtlåda, vad den nu kunde innehålla,, beskrevs i katalogtexten som "har tjusig frontpanel med ett flertal intressanta rattar och knappar".
SM0APK
Stig
 
Då ska du fixa ihop en BFO kanske? Ser att mitt slutrör - EL84 - till min kristallstyrda TX finns med inuti...:)
 
Back
Top