Dags att bygga antenn för 600 m bandet?

Den är utskickad till alla listade remissinstanser. Har den inte kommit upp på PTS webbsida än?

/Bengt
 
Jag hittar den inte iallafall. Inte konsekvensutredningen heller. Eftersom du har dem är de ju offentliga handlingar, kanske du kan dela med dig?
Sture
 
Hej!

Är det någon som vet hur ärendet utvecklas?
Eftersom jag har en Skanti TRP-875x (750 W station) med PA filter som inkluderar MF så är man ju nyfiken...
 
Sedan 1 oktober är 472 kHz upplåtet på sekundärbasis för amatörradio,
Problemet är hur man ska anordna en fungerande antenn med rimliga dimensioner.
En kort antenn, i synnerhet utan toppkapacitans, medför extremt höga spänningar i antennkretsen

Det blir antagligen överslag i ATU hos TRP8750 redan vid låga effekter.

Ett sätt vore att kopiera konstruktionen hos Comrod AS9 som var designad för 500 kHz ombord
på handelsfartyg utan master, och där man utnyttjade flera par av kapacitansspröt som en form av distribuerad
kapacitanshatt. Man måste dock ändå ha ett rejält jordnät.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
(som var med om att rita några 500 kHz fartygsradioinstallationer med TRP8750, ST1680 och STR950 på 80-talet)
 
Den ATU'n jag använder är den som hörde till den gamla flygfyren jag använt.
Den verkar tåla det mesta, kan få gnista på nån cm med en skruvmejsel mot antennen vid sändning.
Antennen är en 15m lång fackverksmast med tre stycken spridare i toppen på vardera 2m som kapacitans.
ATU'n är inte optimerad för de höga frekvenserna tror jag men den går kanske att modifiera.
Tror att jag måste ha mera jordplan (har i dagsläget bara tre stycken på vardera 50m.
DSC_5772.jpgDSC_5780.jpg
 
Back
Top