1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Dags att bygga antenn för 600 m bandet?

Discussion in 'Antenner och master' started by SM7EQL, Jan 29, 2013.

1. SA5A

SA5A Well-Known Member

Men var sjutton är remissen och konsekvensutredningen?
    Sture

2. SM7EQL

SM7EQL Kortvågs- och UKV-tekniker

Den är utskickad till alla listade remissinstanser. Har den inte kommit upp på PTS webbsida än?

/Bengt

3. SA5A

SA5A Well-Known Member

Jag hittar den inte iallafall. Inte konsekvensutredningen heller. Eftersom du har dem är de ju offentliga handlingar, kanske du kan dela med dig?
    Sture

4. SM7EQL

SM7EQL Kortvågs- och UKV-tekniker

5. SA5A

SA5A Well-Known Member

Tack, nu har jag läst! Antennbeskrivningslänkarna här var nog intressantare trots allt! ;-)

1 person likes this.
  6. SM6OID

SM6OID Well-Known Member

Hej!

Är det någon som vet hur ärendet utvecklas?
    Eftersom jag har en Skanti TRP-875x (750 W station) med PA filter som inkluderar MF så är man ju nyfiken...

7. SM4WII

SM4WII Well-Known Member

Har min lilla vertikal uppe... har lyckats köra 2 QSO iallfall :)

DSC_7181ss.jpg DSC_7083s.jpg

1 person likes this.
  8. SM4ANQ

SM4ANQ Well-Known Member

Snyggt Kristoffer
    Gott Nytt År
    73de SM4ANQ

9. SM0AOM

SM0AOM Well-Known Member

Sedan 1 oktober är 472 kHz upplåtet på sekundärbasis för amatörradio,
    Problemet är hur man ska anordna en fungerande antenn med rimliga dimensioner.
    En kort antenn, i synnerhet utan toppkapacitans, medför extremt höga spänningar i antennkretsen

Det blir antagligen överslag i ATU hos TRP8750 redan vid låga effekter.

Ett sätt vore att kopiera konstruktionen hos Comrod AS9 som var designad för 500 kHz ombord
    på handelsfartyg utan master, och där man utnyttjade flera par av kapacitansspröt som en form av distribuerad
    kapacitanshatt. Man måste dock ändå ha ett rejält jordnät.

73/
    Karl-Arne
    SM0AOM
    (som var med om att rita några 500 kHz fartygsradioinstallationer med TRP8750, ST1680 och STR950 på 80-talet)

10. SM4WII

SM4WII Well-Known Member

Den ATU'n jag använder är den som hörde till den gamla flygfyren jag använt.
    Den verkar tåla det mesta, kan få gnista på nån cm med en skruvmejsel mot antennen vid sändning.
    Antennen är en 15m lång fackverksmast med tre stycken spridare i toppen på vardera 2m som kapacitans.
    ATU'n är inte optimerad för de höga frekvenserna tror jag men den går kanske att modifiera.
    Tror att jag måste ha mera jordplan (har i dagsläget bara tre stycken på vardera 50m.
    DSC_5772.jpg DSC_5780.jpg

Share This Page