Dags att reformera NAC 28!

SM0RCL

Well-Known Member
Det är bedrövligt att ena dagen köra massor av DX på 10m och sen när det är NAC, så är det knappt några deltagare. Själv var jag upptagen med annat igår, men kollade listorna. Varför är man aktiv på 6m och 2m, men inte 10m?

Jo, jag tror att det är uppdelningen i entimmesblock för olika moder. Det här är helt otidsenligt och skapar dessutom en stressfaktor, som gör att man inte tycker att testen är lika rolig att köra. Just under SSB-blocket var jag verkligen upptagen med annat, och då känner man inte för att köra testen på FM helt enkelt.

Så, varför inte köra samma upplägg som de andra VHF-testerna?

Gilla eller kommentera gärna, om du håller med. Ändringen borde vi väl få till för 2014?

73 de Kai
 
Jag kör ju normalt inte test, men i går tänkte jag faktiskt dela ut några poäng, då visade det sig vara digitalt just då och jag hade inga grejer för att köra digitalt.

Jag ser faktiskt inte vitsen med fasta tider.

Kan någon förklara vitsen med det?
 
Detta har jag påpekat flera gånger med. Bättre det är som alla andra Nac testerna. Det possitiva är att man får 1 timme med kaffe på fm delen. :)
 
Ett problem är nog att 10 meter inte fullt ut räknas som VHF. DX-jägarna på 10 meter är inte samma personer som jagar DX, eller kör test, på högre frekvenser. Det är nog många (utöver mig) som inte har utrustning för 10 meter. Därför blir det väldigt udda med en 10-meterstest "tillsammans" med VHF/UHF-testerna.
Att sedan hacka sönder testen i olika block verkar inte logiskt. Hur kul är det om bandet är dött när favoritmodet gäller för att sedan öppna upp när det är dags för något mode som man kanske inte ens har utrustning för.
 
Ett problem är nog att 10 meter inte fullt ut räknas som VHF. DX-jägarna på 10 meter är inte samma personer som jagar DX, eller kör test, på högre frekvenser. Det är nog många (utöver mig) som inte har utrustning för 10 meter. Därför blir det väldigt udda med en 10-meterstest "tillsammans" med VHF/UHF-testerna.

Tänkte faktiskt skriva nåt liknande. Sanna kortvågare ser 10m som ett parantesband och deras trådar matade med stege är mera lämpade för de lägre banden. De som kör de högre banden ser 10m som ett korvågsband och därmed ointressant. Dessutom finns en utbredd åsikt att 10m högst går någon enstaka mil om bandet inte är öppet, vilket det sällan blir med "kortvågsantenner". 27-folket kör test första fredagen varje månad och motbevisar denna "tes" mer råge.

Jag tror med andra ord att det inte handlar så mycket om reglemente utan mera om inställning och intresse. Med vettiga antenner och lite tålamod så skulle det kunna köras både längre och betydligt fler kontakter på 10m,
 
Så vad kommer att hända i realiteten med 28MHz aktiviteten under 28MHz testen när NAC VHF reglerna tillämpas ?

Utan konds blir det en kort historia.,,, eller ?

10 meter aktivitetstesten är en avslappad och ledig test, vars ändamål är att roa och skapa mer aktivitet på hela 28-29 MHz bandet

Var klass är en test för sig. Samma station kan köras igen, varje timme. Stationer som sänder in loggar måste vara på samma plats under hela testen.
 
Last edited:
Njae, om inte annat, så får man längre tid att söka motstationer med sin favoritmod. Det som avhåller många från VHF och högre band att köra just 10m är troligtvis reglerna, som inte medger att man kanske testar tropo/MS WSJT under tillräcklig tid. Hela uppdelningen är väldigt konstlad och ologisk. OM du skulle ha konditioner, hur mycket hinner man köra på CW, innan det t.ex. är dags att byta till SSB osv.

Nä, gör testen lika som 6m och 2m testerna, så kommer nog VHF folket att söka sig neråt och kanske några HF:are söka sig uppåt. Jag skulle misstänka att det inte vore så svårt att få upp en vertikal för 10m för dem som inte har det. Eller så har man kanske en liten 3-elementare för 20-15-10.

Och hur man kan kalla en kraftigt tidsbegränsad test för avslappad, det övergår nog mitt begränsade förstånd.

Så, hur får vi igång en ändring?

73 de Kai


Så vad kommer att hända i realiteten med 28MHz aktiviteten under 28MHz testen när NAC VHF reglerna tillämpas ?

Utan konds blir det en kort historia.,,, eller ?

10 meter aktivitetstesten är en avslappad och ledig test, vars ändamål är att roa och skapa mer aktivitet på hela 28-29 MHz bandet

Var klass är en test för sig. Samma station kan köras igen, varje timme. Stationer som sänder in loggar måste vara på samma plats under hela testen.
 
Lite bakgrund till 28 MHz NAC.

Det var OZ7IS som föreslog att även vi skulle deltaga i 28 MHz testerna som gick med lågt deltagande.

/73 Tommy NZB
numera vice testledare VHF där även 28 MHz hanteras.
Främst är det Jan SM4HFI som sköter det hela med hjälp på robotsidan av Rickard SM6U.
 
Så det är ett danskt test från början.

Har de inte funderat på att reformera testen? Jag skulle absolut köra mer om det var samma regler som på 6/2m.

mvh
Kai


Lite bakgrund till 28 MHz NAC.

Det var OZ7IS som föreslog att även vi skulle deltaga i 28 MHz testerna som gick med lågt deltagande.

/73 Tommy NZB
numera vice testledare VHF där även 28 MHz hanteras.
Främst är det Jan SM4HFI som sköter det hela med hjälp på robotsidan av Rickard SM6U.
 
Kul med regeldiskussioner!

Även om deltagarantalet inte är så stort så är svenska NAC klart störst i norden, även på 28 MHz.

Alla NAC-testerna är samordnade inom NRAU, så reglerna som påverkar vad som hörs på bandet är samma i alla nordiska länder. Många andra har hakat på runt om i Europa, exakt vilka vet jag inte. Att få igenom en regeländring som påverkar trafiken på bandet borde ta mer än de knappa tre månader som är kvar av året för att hinna förhandla med NRAU och även nå ut till övriga arrangörer. Det blir inget bra om vi ändrar utan att alla andra gör det, då kommer aktiviteten att minska totalt. Främsta anledningen till NAC28 är att öka trafiken när det normalt är tyst på bandet. Är det bra conds har testen egentligen inget berättigande, även om det är kul för de som tävlar.

En ändring som är möjlig att genomföra är att ändra poängberäkningen så som OH har, se oh6zz.com. De har relativa poäng och jämför med förstaplatsen, ungefär som vi har i klubbtävlingen. Ettan får alltid 1000 poäng. Övriga får 1000 x egen / max. Det uppmuntrar att kämpa på även om konditionerna är dåliga, det är de troligen även för övriga. Den ändringen påverkar inget som har med loggprogrammen att göra, utan endast sammanställningen av resultaten.

Det är idag samma poängberäkning inklusive bonus för alla NAC från 28 till och med 1296 MHz. Enda skillnaden för 28 är att det är 4 loggar i stället för en, en per mode.

Så vad säger ni? Relativa poäng på NAC28 eller fortsätta som vi har det nu? Att ändra till en test som på 50 och högre tror jag faktiskt inte är praktiskt möjligt.

/Jan
SSA testledare VHF
 
OK.

Det var ju lite att bita i, om man ska få föreningsbyråkratin att agera snabbt. Jag tror ändå att det vore ett bra sätt att aktivera, genom ett liknande upplägg som man har på 6m och högre. Normalt sett så finns det inte så många som kör, som på helgerna, så konditioner kanske inte märks ändå på vardagar.

Att ändra poängräkningssystemet tror jag inte heller skulle ge så mycket, eftersom grundproblemet kan vara att just ha tillräckligt med tid att på en mod köra stationerna på en timme. Trots allt så finns det ju en och annan beam som snurrar och man kan ju ha lite otur med F/B i det fallet. 20 antennvridningar är minst 10 minuter, om man räknar med 180-graders svängar.

När det gäller övrig aktivitet, så är det väl som vanligt en fråga om att passa banden och kanske aktivera sig lokalt. För mig är FM ganska oväsentligt som contest-mod, då den blir mer eller mindre en fråga om uteffekt. På CW, SSB och digimoder kan man klara sig avsevärt bättre, utan att göra det till en ren signalstyrkeövning.

Ett annat problem är att det är ganska svårt att ha en 10m antenn som faktiskt täcker 1,7MHz med hyfsad SWR. Min K3:a gillar inte alls FM delen av 10m, därmed så avstår jag gärna från FM.

Även om det tar tid att ändra, kan man inte informellt kolla inom NRAU, för att känna dem på pulsen. Trots allt är det ju en ja/nej-fråga i grunden, om man kan tänka sig att köra som på 6m och högre.

Bara mina 2 korvören i debatten.

mvh
Kai
 
Hej Kai m fl,
Bara ett litet klarläggande. FM körs nu runt 29200. Det är endast en simplexkanal mellan repeaterkanalerna, 29600, så ligger alla på den blir det trångt. Bandplanen säger FM simplex mellan 29100 och 29300.

NRRL har i sina regler 29200 - 29400, i strid med bandplanen som säger satellitband nedlänk 29300 - 29510.

Det räcker således att antennen täcker 1,2 MHz, lite lättare att få till.

/Jan
 
Lite puff så tråden hamnar på startsidan... Är det ingen fler som tycker nåt?
/Jan
 
Det bästa som kan tillföras testerna är obligatoriskt frekvensbyte, alt byte av band och mode, efter varje confirmerad kontakt. Ett annat bra förslag från mig är att begränsa utrustning till endast 100w och trådantenner på HF-banden. Det spelar ju ingen roll om 1000-talet stationer sitter och gapar 5-8 istället för 5-9++, det hörs ju iallafall och testerna blir kanske mer solidariska. Att sedan konditioner spelar betydelse är ju en annan sida av hobbyn.

SM0HXO - Sven.
 
Diskussionen avstannade visst, så lite sammanfattning.

Alla trafiksätt under 4 timmar
+Kan köra när man vill
+Mindre stress
+Tidsenligt

Inte fast tid
+Kan köra när man vill
-Svårt hitta motstationer, ingen vet när testen är

4 olika sektioner en timme var
+Kan köra samma station i alla sektioner
+Lättare hitta stationer på samma mode
+Uppmuntrar aktivitet på ineffektiva mode
+Kaffepaus
+Uppmuntrar teknikutveckling, att prova mode man inte kört tidigare
-Saknar utrustning för någon sektion

VHF-test på 28 MHz
+Upptäcka tjusningen med VHF, öka VHF-aktiviteten
-Vad har VHF-testerna där att göra?

Lägg ner testen
+Slipper skriva testlog
+???
-Mindre aktivitet

Obligatoriskt frekvensbyte
+mindre "clustergain"
-Större risk hamna på någon annans frekvens

Begränsad utrustning
+Mer operatörsberoende resultat
-Mindre aktivitet pga kortare räckvidd

En annan synpunkt jag hört är att testen är berättigad endast när det är dåliga konditioner. Det talar för att behålla 4 sektioner då de max 20 stationer man når med bra utrustning gott hinner köras på en timme. Kartan SSA Contest Site visar januaritesten, inga utomskandinaviska stationer loggade. Majtesten SSA Contest Site har måga utrikes med, zooma ut för att se hela världen. Frågan är om det är roligare med 4 timmar pile-up än med en?

Jag anser att argumenten för en 4-timmarstest inte uppväger svårigheterna att genomföra ändringen. Att lägga ner testen leder garanterat till mindre aktivitet när konditionerna är dåliga. Obligatoriskt frekvensbyte ökar risken att störa någon, som kanske inte vill vara med i testen. Begränsad utrustning leder till lägre aktivitet, särskilt i glesbygd. Även de med 100W och trådantenn vinner på att det finns kW + yagi-stationer att köra. Flera klasser leder till sub-optimering, dvs vissa stationer går inte för fullt. Att presentera utrustning i resultatlistan är ett bättre alternativ, då kan man jämföra sig med liknande stationer.

Relativa poäng, som OH har, kom det inga kommentarer på. Det tror jag uppmuntrar aktivitet de tester som upplevs som besvärliga, dvs när testen behövs för att öka aktiviteten. Jag har räknat om resultatlistan tom juni i år till relativa poäng. Det blev en del omkastningar i listan, även om samma station leder. Tabellen ligger som bilaga. View attachment NAC28_rel_score.pdf

Vilka alternativ eller argument har jag missat?
Ska nåt i reglerna ändras inför 2015?
Regeländring är i sig något som minskar aktiviteten, det skapar förvirring.

/Jan
 
Hej.
Har funderat lite.
Relativa score är väl kanske rätt så smart.
Däremot så funkar det inte till 100% med locator på 10m.
Det är väldigt många stationer som inte uppger denna och många av dessa loggas i testen oavsett.

Jag har inga bra förslag på hur aktiviteten ska ökas eller göras bättre.
4 timmar med dåliga antenner känns inte alls roligt men man hinner ju med lite annat under test tiden med.
 
En liten databas med frivillig registrering, likt callbook, för de som är intresserade av testerna
där lokator och övrig info finns om man vill veta när det blivit "bortglömt" i qso:t ?
 
Back
Top