Dags att skanna jaktfrekvenserna eller vad har BBC för talprocessor?

SM4FPD

Well-Known Member
Att ha lie koll på vad jägarna har för kommunikation på 155 MHz hör till årstiden.
Vi hör ta med deviation från +-0,1 kHz till +- 5kHz.
Vi hör sändare med ljud som vida avviker ifrån den standard med preemphasis som en gång gällde FM komradio.
(läs burkljud, som 60 talets 27 MHz radio som använde högtalaren som mic)
Sammantaget lär allt detta försätta kommunikationsradio i en dålig dager...
Men det är klart att en mikrofonförsärkare med filter är dyrt, och komradion får ju inte kosta så mycket, man måste ju även ha dyra camofärgade kalsingar etc.

Lyssnar ibland på Absolut Radio BBC på 1215 kHz.
Jag har alltid fudnerat på hur man inom BBC processar talet, Låter inte som någon annan sändning.
Eko kanske med väldigt stumt slut, särsklid studio med badrumsakustik?
Man kan i vissa fall tro att det är vågutbredningen som spökar och får det att bli DX-ton på lyder.
Men musiken låter rikigt.
Ljudet på talet nyhete och påannonsering etc på alla BBC sändre låter väldigt speciellt.
Hur gör dom?
Så vill jag låta på 3,7 MHz oxo....


Sm4FPD
 
Rundradiosändare har ofta en Orban Optimod som processar ljudet. Det finns varianter speciellt för AM-sändare. Sedan finns säkert någon enklare processor för mikrofonen i studion. Det som en bättre processor gör är att frekvensområdet är uppdelat och processas separat. Det låter bedrövligt om t ex basrik musik komprimeras hårt med en kompressor för hela registret, hela ljudbilden pumpar i takt med basen. Kan tänka mig att det är ganska hård processing på ljudet för en KV-sändare som ska nå DX. De flesta MV-sändare har väl en primär lyssnarkrets på lite närmare håll och man förmodar nog att det är mer acceptabel mottagning av signalen och processar lite lugnare. Skvalradio på FM brukar pressa på ganska friskt också, i synnerhet reklamen. Kika på en reklamjingel med en VU-meter, den brukar stå nästan prick stilla. Men lite lagom efterklang är väl ett vanligt trick för att höras lite mer som DX, har väl sålts som tillbehör. Kanske främst till 27 MHz-are.
 
Jo dessa saker hör man ju ofta, SM4UKE .
Men nu menar jag soundet hos BBC, kolla även på 909 kHz,
Dvs 909 kHz och 1215 kHz är lättast att höra numera då de vanliga utlandsändningarna på kortvåg från BBC, är ett minne blott.
De har i alla tider låtit väldigt speciellt, så fort det blir musik så låter som vanligt, dvs bara kaftigt komprimerat.
Låter lite som DX sound när signalen går två vägar.

SM4FPD
 
Det verkar som Absolute radio går ut på flera olika sändare på 1215 kHz. Så gjorde man väl även här på "den gamla goda tiden" med "Svenskt relä" med flera synkronsändare. Det kanske kan förklara att det låter lite underligt hos oss som då av och till får in signaler lite varierade pga utbredning via rymdvåg. De som lyssnar lokalt får väl in via markvåg från någon lokalsändare. Känns som Dartford Tunnel har ett ganska begränsat täckningsområde. :)

Den här listan finns hos Ofcom:

1215 KHz - Dartford Tunnel
1215 KHz - Hampshire
1215 KHz - London
1215 KHz - Lothian
1215 KHz - Norfolk
1215 KHz - Northern Ireland
1215 KHz - Somerset
1215 KHz - Tyne and Wear
1215 KHz - Worcestershire
1215 KHz - Yorkshire
 
Man kanske kan jämföra med hur det låter streamat ?

Sedan är jag osäker om BBC är inblandad, verkar vara en kommersiell station ?
 
Jo men som jag nämnde, musiken och sång låter normalt, bara komprimerat.
Vore det flera sändare som kommer hit med olik tid borde det ju låta så av alla modulation.

Speaker och nyheter låter väldigt speciellt och har alltid låtit så på BBC .
Så nån form av eko verkar det som de har, men väldigt "torrt" eko, en eller max två efterklanger.

Aboulute radio säger sig vara BBC om man hör på dem ett tag.

Och som sagt samma ljud vid tal och nyhetsuppläsare på 909 kHz.

De
SM4FPD
 
Det konstiga ekot beror på att man hör flera sändare på samma frekvens. Det brukar avslöja sig när man hör den lokala reklamen blandas i flera lager.

Absolute Radio ägs av det fristående radiobolaget Bauer som i Sverige driver
Mix Megapol, Rockklassiker, NRJ, Gold FM, Retro FM, Lugna klassiker, Svensk pop.
 
Last edited:
Tror inte det, skulle man hör flera sändare samtidigt brukar det bli en interferens, även om de ligger nära i frekvens så kan det "sväva". Eller helt fasa ut ljudet.
Det borde även variera kraftigt med vågutbredningen från olika sändare.

Sen är det ju som jag nämnt inget sådant sound på musik sportreferat etc.
Utan bara på nyhter och påannonseringar.

Samma spund fanns även på BBC kortvågsändningar som fanns förr exvis på 9410 kHz.

Inga andra stationer på mellanvåg eller kortvåg har något liknande sound.

SM4FPD
 
Jo, dom kör med samma frekvens och har hållit på med det sedan åtminstone 70 eller 80 talet genom att låsa sändarna till nån referens. Storbritannien är en liten ö och väldigt nära sina grannar så det var ett framkomligt sätt att få radiotäckning utan att förbruka för många frekvenser. Om jag får en månad på mig kan jag säkert gräva fram en artikel från någon av mina broadcastmagasin.

Att det blir eko beror på att man lyssnar på stationer med olika avstånd och att ljudet över internet till varje lokal station kommer fram lite olika. Att olika programmaterial har olika eko beror på att olika delar kommer från olika håll. Så ser radionät ut idag. En del material kanske distribueras och spelas ut centralt medan annat distribueras centralt men spelas upp lokalt. De lokala sändarna brukar vara uppkopplade via nätverk och fungerar som uppspelningsmaskiner.
 
Last edited:
Eko2: På den gamla goda tiden när kortvåg användes för propagandasändningar och liknande räckte det inte med hög effekt och kompressor utan man använde det finurliga psykoakustiska tricket med kort efterklang för att ytterligare öka energin och hörbarheten. Den som minns Radio Moskvas internationella sändningar vet vad jag menar. Detta var inget man gjorde på mer lokala sändningar. VoA (Voice of America) lät dessutom den talande personalen på kortvågssändningar gå på talträning för att artikulera sig på ett sätt som blev extra tydligt i stördimman.
 
Jo jag min VOA och deras sändningr på "special English", väldigt tydligt och lätt att förstå.
Detta med eko, jag har för mig att det krävs betydligt längre avstånd för att det skall bli eko från två sändningar.
exvis när man hör Austrialien på 14 MHz och signalern går båda vägarna runt jorden.
För olika mellanvågsändare i england blir det ju bra max 1000 km, och skillnaden i väg, mellan olika sändare, till oss blir ännu kortare.

Samt de lät även så på kortvåg förr.

Så jag tror ändå de använder nån form av förbetoning av visst tal.

Ja de svenska sändningarna från Radio Moskva lär speciellt....
Men det var på den tiden propganda och fake news (namnet var inte uppfunnet ens då) idag är ersatt av ogrundade utsagor på nätet.
Det underliga är att folk tror på detta. Men detta hör nog inte till tråden.....

En ny väldigt stark pirat uppträder på 4900 kHz på kvällarna nu, de starar lite tidigare än Mystery Radio 21 som oftast ligger lite lägre 4860 - 4870 kHz. Vad han heter har jg ine ännu noterat, men de talade om en ny antenn som var 90 meter lång, och signltyrkn var hög S9+40 dB.
Bandet omkring 5 MHz (kallades på träradiotiden för 60 meter) är idag väldigt tyst och det verkar vara pirater som tar över.
För bara några år sen kunde man hör VOA sända till afrika på deras språk, i 5 MHz bandet, och deras musik, varvat med propaganda.
 
Här kan du läsa lite om BBC:s AM6/17 kompressor


BBC AM6/17

 
Last edited:
Detta med eko, jag har för mig att det krävs betydligt längre avstånd för att det skall bli eko från två sändningar.
exvis när man hör Austrialien på 14 MHz och signalern går båda vägarna runt jorden.
Här kan man höra hur SK3W lät på 21 MHz i Australien under CQWW 2011. Om man ska förklara fenomenet med enbart flervägsutbredning, måste ekot på något sätt ha färdats tre varv runt jorden. https://contestspalten.ssa.se/2012/02/25/ekon-fran-down-under-i-cqww-cw/

73,
Jonas SM5PHU
 
Ekot beror inte på signalvägen från sändarna i Etern utan diverse fördröjningar som uppstår från orginal-källan till själva sändaren som NGL skriver. Det skall vara verifierat av såna som har insyn i det hela. Så hör man eko så får man in mer än en sändare...Vad man kan reagera på är att vissa sändare i UK är väldigt breda. Upp till +/- 10 kHz är inte ovanligt. Sånt ser man ju i SDR mottagaren men kanske inte reagerar på i en vanlig AM radio. Även i Rumänien verkar men köra på så mycket bandbredd som går...
 
Jag har också reagerat på att många sändare är bredare än 9/10 Khz. Förmodligen är det lättare att få tillstånd för det när AM-banden avfolkas.
 
SM6MUY, du skriver först att ekot INTE beror på signalvägen från sändarna.
Sen skriver du att: "så hör man eko så får man in mer än en sändare"

Skulle ekot komma från länksystemen om matar studios etc till sändarsajten, så skulle även musik i vissa fall eka.
Genom tiderna har sådana länka varit analoga och de ekar inte.
Om de är digitala idag så kan man tänka sig att de tillför eko, men om det är ofrivilligt borde man kunna lösa detta på något sätt.

Att vissa rundraiostationr är väldigt breda beror nog knappst på att de har sökt nån form av tillstånd, snarare att de gör som dom vill.

På min IC-756PROIII syns bandbredden väldigt tydligt på spektrat, men kan tänka mig att vattenfall är ännu tydligare.
Men den har max 9 kHz i AM. och ofta låter det väldigt bra, förutom när det är aurora och selektiv fading.
I bandet 5,8 - 6,2 MHz (49 meter på träradiotiden) finns idag ine så jättemycet rundradio som förr, men av mycket varierande slag, vissa med modulation som knappast hörs, andra med övermodultion och närmare 20 kHz bandbredd.
Dansken som sänder Radio Luxemburg kör 5970 kHz och har rätt svag modulation.

SM4FPD
 
Olika radionätverk har kanske olika lösningar men det är synnerligen vanligt att länkmatningen är digital och i form av streaming över internet. Även distribution via en satelittradiokanal förekommer nog också. Sen kan man ha olika lösningar på hur det lokala delmaterialet distribueras och spelas ut.

Sändarna är ju tänkta att avlyssnas lokalt och då hör man på plats i Storbritannien för det mesta en sändare i taget. Då är ekot inte ett problem. Det är vi bi-lyssnare som drabbas av ekot. Det skulle förmodligen uppstå liknande fenomen om man med ett par, tre mottagare skruvade in olika geografiskt spridda utsändningar av "Mix megapol" eller liknande.

Angående utsänd bandbredd så är de radionätverkens tekniska avdelning nog synnerligen övervakade och i nära samarbete med sin telemyndighet.
 
Ekoeffekten fanns långt före internet och digitala länkar.
Och även på de stora sändrana som gick ut på kortvåg, exvis 9410 kHz.

SM4FPD
 
Jag lyssnade ofta på de här mellanvågsfrekvenserna på 80-talet och framåt. Andra programoperatörer men samma sändarnät. Jag minns inget eko. Detta har kommit inom senare årtionden.
På de stora propagandasändarna la man ofta till kort efterklang med flit för att öka hörbarheten. Det är en helt annan sak.
Andra stora sändare med eko kan handla om helt andra fenomen.
 
Ja vi får vänta och se om något kan berätta vad de gör för att få fram det ljudet.... (BBC)
Trådenhandlar även om jaktradio.

Jag brukar lyssna, mest av rent radiotekniska vågutbrednings och antennskäl, vad de säger bryr jag mig inte om.
Igår hörde jag ett jaktlag med komradio där subtonen var starkare än talet. Nästan lika illa som New York 29 MHz relästation.
Ett brum som uppskttningsvis hade en deviation på +-2 kHz, och ett tal med deviationen +-0,5 kHz.
Andra talar så lågt, visakr och talar upposkattningsvis 50 cm från mikrofonen.
Förr var det mycket viktigt att komradio verkligen var intrimmad så noga som krävde instrument.
Kanske detta är gjort på de jaktradio där subtonen var så stark, men med instrumenten inställda på filter, dv att deviationsmätaren mätr inom talbanet. Man måste då dra på subtonen mycket strkt för att få uslag på deviationsmätaen... okunskap.
eller så är det "billigast möjliga komradio" radio, (läs kinaskräp)
De börjar närma sig kvalitten hos radioamtörers opertörskap nu....

Nu har jag gnällt lite.....

SM4FPD
 
Back
Top