Daiwa X-300N

Absolut både vertikalt och horisontalt. Vi kör lite trafik i Sthlm, fredagar kl 2100 på 144.325usb, som du kan lyssna efter, blandat vertikalt&horisontalt. Bara trevligt om du kan höra oss samt prova nå oss. Det brukar även förekomma trafik på 144.310usb, förmiddagar vid 0900 vardagar, 1000 lö-sö.

- Lyssna och prova, ge inte upp, förr eller senare så hörs det något i radion.. Din fina IC-275H.

/Sven.
 
Om du har en riktantenn med många dB förstärkning i förhållande till en dipol, kan du vrida den 45 grader, alltså mitt emellan horisontell och vertikal. Då tappar du visserligen 3 dB i båda polarisationerna, men behöver bara en antenn.
 
Absolut både vertikalt och horisontalt. Vi kör lite trafik i Sthlm, fredagar kl 2100 på 144.325usb, som du kan lyssna efter, blandat vertikalt&horisontalt. Bara trevligt om du kan höra oss samt prova nå oss. Det brukar även förekomma trafik på 144.310usb, förmiddagar vid 0900 vardagar, 1000 lö-sö.

- Lyssna och prova, ge inte upp, förr eller senare så hörs det något i radion.. Din fina IC-275H.

/Sven.
Tack för info Sven, jag skall absolut testa.

/Peter
 
Om du har en riktantenn med många dB förstärkning i förhållande till en dipol, kan du vrida den 45 grader, alltså mitt emellan horisontell och vertikal. Då tappar du visserligen 3 dB i båda polarisationerna, men behöver bara en antenn.
Jag tittade på en Xpol och velar lite i val mellan en sådan två traditionella.
Jag får fundera på vad jag har plats med, en lång eller två som blir brett eller högt beroende på monteringen.
Taket har två skorstenar och jag skall sanera bort tv-antenn masterna på dem, fyra st var det. Men behövs bara en.
Nästan 10 meter lång bom.
http://www.antennas-amplifiers.com/2m-High-gain-Yagi-144-MHz/144MHz-XPOL-Antenna-PA144-XPOL-28-9
En hake är att jag hyr bostaden, så jag har någon annan att be om lov också.
Tror jag landar i något mer normalt än denna länk till Xpol
 
Back
Top