Dålig mottagning på bilradion?

Bonazera

Well-Known Member
Vi har åkt en hel del Husbil i Sverige i sommar och SR.s utsändningar är svåra att få in om man lämnar tätorten.
Bilen har tydligen en inbyggd antenn i ena backspegeln som inte är bra.
Jag har testat med olika antenner och olika placeringar. Magnetfot på plåttaket, väl jordat bakluckefäste på huven, koaxkabel från TV-antennens förstärkare, olika sprötlängder, inget funkar bra! Dock är huvantennen något bättre än orginalet i spegeln
Vad har hänt?
Kan det vara SR som sänkt sina uteffeker?

Är mottagningsenheten i radion sämre nu för tiden? Kanske är logiskt om man stoppar in en massa andra funktioner i radion som inte hör till mottagningen.

Läste nånstans där någon sa att man gått över från vertikal polarisation till cirkulär för att bilantennerna inte alltid stog rakt upp. Kan det vara en orsak till dålig mottagning?

Om man nu sänder cirkulärt borde man kunna ha en horisontell dipol på railsen på taket anpassad för runt 100MHz! 2 x 75cm. Kan det vara nåt?
Vilken koax ska jag i så fall ha, funkar RG58 bra?

Vad har ni för ideer om detta och hur fixar jag bästa antennen på husbilen.
 
Bästa tipet för att komma vidare är väl att fråga den som säljer radion.
Kan han inte ge ett bra svar får du väl prova med en riktig antenn då.

Jag har själv upplevet hur en bilradio när jag köpte min första bil var mycket dålig.
Såvoda man inte hade mycket fet plånbok och köpte en Blaupunkt.
Sen bllev en WFM bilradio mycket bra för att idag vara nära fulländad.

Med tanke på alltings negativa utveckling finns det väl skäl att tänka sig att även en bilradio blivit sämre de sista åren.


de
Roy
 
Har du kollat att antennförstärkaren fungerar?

Jag gjorde exakt samma saker som du på min personbil i somras, provade magnetfötter och annat för att få bättre mottagning.

Det visade sig efter en del felsökning att antennförstärkaren var strömlös p g a ett kabelbrott inne i en gummibälj mellan kaross och dörr. Tydligen inte helt ovanligt att någon kabel går av eftersom de böjs vid varje öppning-stängning.

Efter skarvning av den trasiga kabeln funkade det utmärkt igen.

73 de SM0RVV
 
Har du kollat att antennförstärkaren fungerar?

Jag gjorde exakt samma saker som du på min personbil i somras, provade magnetfötter och annat för att få bättre mottagning.

Det visade sig efter en del felsökning att antennförstärkaren var strömlös p g a ett kabelbrott inne i en gummibälj mellan kaross och dörr. Tydligen inte helt ovanligt att någon kabel går av eftersom de böjs vid varje öppning-stängning.

Efter skarvning av den trasiga kabeln funkade det utmärkt igen.

73 de SM0RVV

Så kan det ju vara, om det finns någon förstärkare!
Inte lätt att felsöka utan kopplingschema, får ta hjälp av verkstaden för det.
Tack för tipset!

Vad tror du/ni om att göra en dipol på taket, kan det bli bättre än en orginalantenn med förstärkning?
 
Trä in en testsladd i antennhålet i radion, en kvarts våglängd och häng upp den i backspegeln.
Kör en runda, blir det bättre är radion ok och originalantennen dålig

de
FPD
 
Plockade isär spegeln idag och konstaterade att det inte finns någon antenn i den, vilket också senare bestyrktes av Fiatverkstaden!!
Orginal på Fiat Ducato sitter antennen på taket men husbilspåbyggaren har eget tak och alltså gömt antennen någonstans. Kan ligga under yttertaket kanske.
Jag ska kontakta Dethleffsfabriken i Tyskland så får vi se vad dom säger.

73 SA4BJK
 
Har sett antenner på flera ställen på nya bilar.
Vanligt är VÄLDIGT tunna trådar i framrutan konfigurerade som en dipol.
Har även sett metallisering i någon av de bakre sidorutorna.
Min bil har delar av elbakrutan som antenn.

Jag tror att de flesta av dessa alternativen är kass om man frågar en radioamatör som vet hur en antenn ska se ut.


/Micke
 
Nu vet jag inte hur din husbil ser ut, men det borde väl kunna gå att montera en antenn på karossen på sidorna någonstans?

På min Volvo S40 gick motorantennen sönder, så den fick jag montera ur och slakta för att komma åt kontaktdonet inuti och jag köpte en vanlig enkel pinne för en 50-lapp att montera i samma hål och tillverkade en ny övergång mellan de två olika kontakterna. Glädjande nog blev mottagningen betydligt bättre än innan... :)
 
...............
......... Glädjande nog blev mottagningen betydligt bättre än innan... :)

Vilket då får en att undra om de där motordrivna 'måttbandsantennerna' för de högre banden på kortvågen kan vara nåt att satsa på. Ska fungera som allbandsvertikal men det verkar vara en komplicerad lösning...
 
Läste nånstans där någon sa att man gått över från vertikal polarisation till cirkulär för att bilantennerna inte alltid stog rakt upp. Kan det vara en orsak till dålig mottagning?

De flesta P1, P2, P3 och P4 sänder med något undantag med horisontell polarisation.

Kommersiell radio och närradio med vertikal polarissation.

Här finns aktuell information.
Radiofakta

/Kenth
 
Last edited:
Vilket då får en att undra om de där motordrivna 'måttbandsantennerna' för de högre banden på kortvågen kan vara nåt att satsa på. Ska fungera som allbandsvertikal men det verkar vara en komplicerad lösning...

Teleskopsprötet på gamla bilantennen var sliten och glappade i fästet nedtill efter 12 års användning...
 
Jag har en VW Golf, där där radiomottagningen plötsligt blev avsevärt sämre. Jag gissade på något antennfel och mätte med en ohmmeter mellan antennsladdens kontakt i rx-änden och kontakten på taket där antennen är nedskruvad. Ingen kontakt.

Jag uteslöt att det skulle sitta någon konding på vägen och följde istället antennkoaxens väg genom bilen. Mellan antennens skruvhål och takfodret hittade jag ett slags krimpad skarvkontakt som var glapp.

I st f att ägna mig åt halvårsvisa efterforskningar efter en dylik, mysko kontakt, lödde jag bara förbi den, och då funkade radion helt OK igen.

73,
Rolf
SM5MX
 
Även diverse elektronik i fordonet kan störa mottagningen genom att skapa förhöjd brusnivå i omgivningen. T ex laddare till telefon och dator eller omformare till 230V. Prova med batteriradio på en redan svag kanal och se om mottagningen försämras när fordonet och dess grejer startar upp.
Vanligt är också att det är fel i anslutningen till radion, brukar ofta finnas flera vikta kablar och övergångar här. Kabeln/kontakten eller mindre vanligt kontakten i radion.
Självklart skall en bilradio med yttre antenn ge bättre signal än en batteriradio

Tyvärr finns inga enkla lösningar utan det uppstår garanterat blodvite och svordomar när man skall fixa elfel i bilar!
 
Last edited:
Frågeställaren har ju fått svar på varför mottagningen var usel, antenn saknas! :) Men det är ett ganska intressant ämne. I min Skoda Fabia av 2010 år modell (eller är det en 11:a tillverkad -10, minns ej) verkar det finnas två antenner. En baktill på taket samt en integrerad i framrutan. Vad tror ni, är dessa sammankopplade till någon slags diversitet? Jag upplever i alla fall att jag har ganska bra mottagning i bilen.

Sen det här med potentiella störkällor, ja diverse laddare kan definitivt störa. Jag har en nätdel för bärbar dator (12 V in, 19 V ut) och en liten mobilladdare med USB-uttag. Båda dessa ökar brusnivån klart märkbart.
 
På V70n har jag en antenn i vänster bakruta och en i kofångaren :rolleyes: bak. Det hela hopkopplat i en diversitet och med lite knapptryckning kommer en indikator fram i displayen som visar vilken antenn som är aktiv. Ganska värdelöst vetande.
 
SM1TDX: Jo tack, det låter av allt möjligt i bilen, speciellt på kortvågen, 10 - 20 meter.

Det kan ju vara som SM5MX beskriver, om dom inte helt enkelt glömt att montera anten så man kör på bara kabeln!

SM6MFA:
Tack för länken! Lättare att testa med fakta.

Det finns inga trådantenner på rutor el liknande, om man inte kopplat in den på elvärmeslingan i backspegeln!!!
 
Återigen, huruvida du behöver antennförstärkare eller ej. Prova!
Trä in en trådstump, en kvartsvåg lång i antennhålet på radion, häng upp i backspegeln och provkör.

Antennförstärkare för AM? en bra fråga, som man kanske kan få svar på med samma trådstump.

Med ett enkelt experiment kan du få klart för dig om radion är så dålig att den kräver antennförstärkare, med alla nackdelar detta innebär som Imd speglar etc.

Vad är det för fel på en helt vanlig, klassisk kvartsvågspinne, kallad bilradioantenn med koax till radion monterad på framskärmen.

En helt anna sak, jag har ett minne av att någon startade en tråd där han ville ha samma antenn till marin VHF som bilradio, (156 MHz och 88 - 108 MHz)
Hittar ej den tråden, men jag såg att JULA har en sådan Diplexer, för en spottstyver, 375 kr. Kontruktören av denna har tydligen mätt upp vilken isolation som krävs och hur branta filter det behövs i en sådan Diplexer, med ledning av priset uppskattningsvis max 5 poliga filter. Den uppges tåla 300 W. Med ledning av detta kan man anta att det lätt borde gå att bygga motsdvarande för 145 MHz och 88 - 108 MHz.

de
FPD


De
FPD
 
Back
Top