Dåliga PL-kontakter...

SM0UXX

Well-Known Member
Skulle löda lite PL-259 kontakter igår. Av gammal erfarenhet köpte jag då inte hos Kjell & Co utan åkte till ELFA. De brukar ju ha bra kvalitet tänkte jag.... Men aj så fel jag hade :mad:

Plastisoleringen i kontakten smälte innan lödtennet.... Hålen för lödning av skärmstrumpan var också väldigt små, så lödtennet ville inte rinna ned utan lade sig uppe på själva kontakten. Dessutom var gängan alldeles för stor för att passa på en RG-213.

Är ingen expert på området, men 10 minuter per kontakt brukar räcka för att jag ska ha klarat av en snygg och bra montering. Igår kämpade jag över en timme, och det blev ändå bara skrot till slut (bland annat ramlade mittpinnen ur en kontakt).

Vad har ni andra för erfarenheter av koax-kontakter? Några bra man kan satsa på?
 
Jag har samma tråkiga erfarenhet, mittstiftet sitter på sniskan efter lödningen.
Jag har gått över till krymp och det verkar passa mig bättre.
 
Efter att ha köpt skräpkontakter på Elfa (de brukar ju ha bra kvalitét, tänkte jag också), frågade jag deras produktsupport vad de hade för material i isoleringen. De visste inte själva, utan fick i sin tur vända sig till tillverkaren i Taiwan. Svaret var att isoleringen bestod av nylon med inblandnig av fiber (vad för slags fiber framgick inte), och smältpunkten låg någonstans kring 240 grader.

Jag har så långt möjligt gått över till crimpkontakter av N-typ.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Enkelt.

Kräv att Elfa tar bort detta skräpet i sitt sortiment. Jag vill bara handla god kvalitet hos Elfa.

73 de Kai
 
Aha, tack för bra info och reflektioner!
Intressant med smältpunkten... 240C är ju iofs egentligen en bit över mitt lödtenns teoretiska smältpunkt, men man behöver ju värma själva kontakten också och det blir lätt över 200C.... Undrar hur det tänkt när de producerat den :)

Bra tips med att sätta kontakten i en honkontakt! Dock vet jag inte om det hjälpt i detta fall - isoleringen liksom bara smälte ihop till en klump..

Har i alla fall hittat andra kontakter som ska testas inom kort. Och, ja, borde nog höra av mig till ELFA och be dem rädda sitt rykte genom att ta bort kontakterna!
 
Hej förrut så fanns det försilvrade PL kontakter med någon slaggs backelit isolering
runt mittenstiftet för att tåla värme dom PL kontakterna blir lätt oxiderade och svarta.

mvh Lasse sm0ydo
 
Ett annat problem är att kontakterna är fönicklade.
Det är helt olödbart, man tvingas fila ner till mässingen i annat fall får man inte lödtennet att förena sig med kontakten.
Totalt värdelöst med sådana kontakter.
Lödkolven är ju ofta varmare än 300 grader så det är idiotiskt att använda material som nylon i kontakter som skall lödas.
Så himla mycket material går det inte åt så de borde kunna kosta på sig att använda PTFE istället.
 
PL-kontakter

UXX de APQ.
Jag har lödat (tror jag) 100-tals PL-259 till RG-8/213. Jag följer slaviskt Amphenols anvisningar som finns i alla ARRLs handböcker. De mått i tum som rekommenderas har jag "översatt" till mera mänskliga mått. Sålunda, jag börjar med att avlägsna den svarta plast-jackan 29 mm (från spetsen räknat).
Därefter sätter jag stanleykniven i skärmen 19 mm (från spetsen) och skär av skärm och den vita polyetenen för att helt blotta innerledaren. Jag är noga med att inte göra hack i innerledaren. När jag gick en lödkurs i FNs regi kontrollerade en av kursledarna att man inte gjort några hack i innerledaren genom att titta i ett microskåp!
PL-kontakten: Jag trär givetvis på den gängade hylsan och en bit krympslang på den preparerade koaxändan. (Mycket förargligt att glömma detta, hi!). Den andra delen med de fyra hålen och centrumpinnan förbereder jag lödningen genom att med en trekantig eller rund fil (filar för motorsågssvärdet är utmärkta) fila upp tvärgående snitt över hålen. Se bilden. Detta gör att "färsk" mässing kommer i dagern och underlättar lödningen. Asiatiska kontakter brukar vara förkromade vilket försvårar lödning. Innerledaren på koaxkabeln förtennar jag. Därefter skruvar jag på kontakten tills innerledaren kommer ända fram till mittpinnens spets. Nu skall trådarna på skärmstrumpan vara synliga i de fyra hålen. Nästa steg är att testa kontakten så att inte någon av skärmens små kopparledare har gjort kortslutning till "skalet". Jag provar med två testsladdar som kommer från centralen (230 VAC) med en glimlampa i serie.
Det är fördelaktigare att testa med högre spänning än med en multimeter där spänningen bara är på högst 9 volt.
Nästa steg är att med en pincett (eller ännu bättre med det rostfria verktyg - skaft och nål - tandläkaren använder för att undersöka och leta efter hål i tänderna) försiktigt peta upp de små kardelarna från skärmen genom de fyra hålen. Återigen provar jag med testsladdarna att ingen kortslutning skett inne i kontakten. Nästa steg blir att löda fast skärmstrumpan i de fyra hålen och innerledaren till mittstiftet. PL-kontakter med plastisolering sätter jag i en "skarvhona" för att förhindra att mittstiftet kommer på sned om plasten smälter - precis som en i ett tidigare inslag föreslog. Sista momentet är att trä på krympslangen på ändan av kontakten och "försegla" med värmepistolen. En sista kontroll med testsladdarna och kontakten är färdig för bruk.

P.S. Bilden visar det uppfilade hålet och ett lämpligt verktyg för att fiska upp trådarna från skärmen i de fyra (ibland bara två) hål.

P.S.II. Jag håller med om vad som tidigare ha nämnts här om "skräpkontakter". Otroligt att man kan tillverka sådana produkter med förkromning och plast som smälter. Vi borde kontakta och klaga på Elfa och även försäljarna på loppmarknaderna om detta.

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • PL-259.jpg
    PL-259.jpg
    81 KB · Views: 237
Last edited:
Glöm inte en bra lödkolv med ordentlig spets som värmekälla som snabbar upp momentet med lödningen, jag har allt för ofta sett folk med klena lödpennor löda kontakter och de får hålla på bra länge med dåligt resultat.
 
EQL de FBJ

Ingen har tydligen sett och läst din serie med bilder och text i ämnet?
 
FBJ de EQL

Den ligger på Radiolabbet som inte är öppet för alla. Men man skulle mycket väl kunna redigera bildserien för offentlig publicering i ESR Resonans. Det blir i så fall i septembernumret då kommande juli-nummer är fullt.

Ja, det är nog en bra idé. Tack för tipset.

/Bengt
 
PL-259

Här kommer sista bilden på den färdiga kontakten med krympslang. Medan jag skrev min långa beskrivning har det tillkommit fler intressanta inlägg som jag instämmer med.
PL-259 med krimpkontakter:
Jag har observerat att mittstiftet lossar om det utsättes för nästan obetydlig mekanisk dragning.
Jag, personligen, föredrar riktigt lödade kontakter.

73
Bengt SM6APQ
 

Attachments

  • PL-259 med krympslang.jpg
    PL-259 med krympslang.jpg
    90,9 KB · Views: 272
PL-hanar av crimptyp från SUHNER har ett litet fjädrande stift som i monteringen skjuts in i röret som bildas av kontaktens mittstift, en bra lösning.

APQ's metod är bra men tålamodskrävande, helcrimp är snabbt och blir bra under förutsättning att du har kontakt och crimptång av bra kvalitet, med skit blir'e skit.

Jag uppskattar även kontakter med chucklåsning då de är lite mer motståndskraftiga mot funktinträngning.

Krympslang med lim har länge varit en standard för att fuktsäkra och även styva upp kabeln, fuktsäkringen fungerar dåligt då kabeln utsätts för stora temperaturväxlingar eller i kyla då kabeln rör sig.
Limmet släpper från koaxmanteln och fukten letar sig ofelbart in, jag föredrar en vanlig vulktejpsbeklädnad, använd vulktejp av god kvalitet, jag har sett vulktejp som bubblat sig, blivit brun och fallit i smulor av på grund av UV-strålning och värme.
 
XUN de APQ.
Din kommentar om krympslang noterad. Kanske skall jag gå över till vulktape.
Tack för tipset.

73
Bengt SM6APQ
 
De enda gångerna jag har haft problem med PL-kontakterna har varit när de varit av crimp-typ. Inte beroende på att jag inte kan montera kontakterna (Det har varit professionellt monterade kontakter) utan för att skärmen lirkats ur med tiden (RG-58).

Jag filar alltid runt hålen för att garantera frisk mässing att löda i.

När det gäller plastisoleringen runt mittstiftet, är den helt kritvit så är det förmodligen Teflon. Glasfiberfylld Nylon brukar vara lite mer mjölkaktig i färgen.
 
Back
Top