Dåliga PL-kontakter...

utan för att skärmen lirkats ur med tiden (RG-58).

Då måste jag bara ställa frågan, vilken RG-58 var det frågan om?
Det är stor skillnad i dimensioner mellan billig och bäst kabel, lagom bra kabel har lagom mycket skärm, en LL58 är inte riktigt lika tät i skärmen som en Draka.

Suhners crimpkontakters dimensioner utgår från en tät skärm såsom på Suhners egna koax.

Kabeln/kontakten skall ju heller inte utsättas för dragpåfrestning, om så är fallet så kan jag se att skärmen lämnar crimphylsan tids nog :)
 
Last edited:
Elfa har en kabel som är snarlik RG-58 den heter HFX-50 (snarlik H155) art. nr. 55-914-66
den har inneledare av flertrådig koppar samt extra skärm av aluminiumfolie
den är ca 0,5 mm tjockare än en RG-58,

den fungerar utmärkt på PL kontakter med twist-on, men för ex BNC, FME krimp så behöver innerisoleringen modifieras och hålet i mittstiftet behöver borras upp

men kostar ca 20-30 kr/metern :-(

dom PL kontakter som någon nämde kan vara annpassad för RG-213 med extra skärm av aluminium alt. kopparfolie och är då evt något tjockare

exempel på sådan är RG-213 FOAM som är 10.3 mm istället för vanliga 9.6mm
http://www.wimo.com/cgi-bin/verteiler.pl?url=coaxial-cable_e.html vilket ger ypperliga egenskaper på lite högre frekvenser, överkurs för <55MHz

standard RG-58 kabel med extra skärm i form av aluminiumfolie (kallas för RG 58 ALL) är svår att få tag på i Sverige
 
Last edited:
Jag fick i alla fall tag på bra kontakter till slut. De var väldigt förlåtande och jag kunde bränna på med stora 150W lödkolven utan att isoleringen ens blev svettig.

Bra beskrivning 6APQ, mycket pedantisk montering! Har också varit med om att det är svårt att få tennet att fästa om man inte filar först, dock tycker jag att det går bra om man bara har tillräckligt kraftig lödkolv.

På kontakter med två hål brukar jag bara smälta ned lödtenn i hålet tills det fylls upp och man får en bra och jämn lödning till kontaktens hölje.
Jag brukar alltid använda vulktejp till kontakterna, åtminstone om de ska vara utomhus. För inomhuskontakter ser det förstås prydligare ut med krympslang...

De kontakter jag nu använde hade kritvit isolering av teflon (tror jag det var). De dåliga från ELFA hade en rödbrun färg.

Angående crimpade kontakter har jag hört att de ska ha större tendens att bli glappa, bygga upp oxid mellan ledning och kontakt, mm. Det kan mycket väl vara skrönor, tycker att mina BNC, N-kontakter och andra crimpade håller lika bra som lödda....
 
Jag fick i alla fall tag på bra kontakter till slut. De var väldigt förlåtande och jag kunde bränna på med stora 150W lödkolven utan att isoleringen ens blev svettig.

Angående crimpade kontakter har jag hört att de ska ha större tendens att bli glappa, bygga upp oxid mellan ledning och kontakt, mm. Det kan mycket väl vara skrönor, tycker att mina BNC, N-kontakter och andra crimpade håller lika bra som lödda....

Göm inte att även insidan räknas, om man eldar PL-kontakterna smälter kabelisoleringen likt vax och skärmen kryper närmare mittledaren. Men i de flesta fall gör det kanske obetydlig skillnad.

Det är tyvärr mycket vanligt med felmonterade crimpkontakter för RG-58 som börjar glappa : Höljet skall gå in en liten bit i hylsan, skärmen får inte vara för gles, hylsan måste klämmas hårt och mittstiftet måste sitta stadigt i teflonisoleringen. Skall kontakten sitta utomhus korroderar skärmen snabbt och blir skör om det är fritt för vatten och fukt.
 
Det är ganska enkelt:

De som säger att crimpning är skit har använd dåliga grejor
De som säger att crimpning är toppen har använt bra grejor

:p

En undermålig kontakt, klämd av en undermålig tång på en undermålig kabel kan ju inte bli bra, eller hur?
Byt ut valfritt "undermålig" mot "bra" så är det inte säkert det blir bra ändå, allt måste vara "bra" för att du skall få en tillförlitlig kontakt som håller i många år.
 
Erik,
Var fick du tag i riktiga kontakter?




Jag fick i alla fall tag på bra kontakter till slut. De var väldigt förlåtande och jag kunde bränna på med stora 150W lödkolven utan att isoleringen ens blev svettig.

Bra beskrivning 6APQ, mycket pedantisk montering! Har också varit med om att det är svårt att få tennet att fästa om man inte filar först, dock tycker jag att det går bra om man bara har tillräckligt kraftig lödkolv.

På kontakter med två hål brukar jag bara smälta ned lödtenn i hålet tills det fylls upp och man får en bra och jämn lödning till kontaktens hölje.
Jag brukar alltid använda vulktejp till kontakterna, åtminstone om de ska vara utomhus. För inomhuskontakter ser det förstås prydligare ut med krympslang...

De kontakter jag nu använde hade kritvit isolering av teflon (tror jag det var). De dåliga från ELFA hade en rödbrun färg.

Angående crimpade kontakter har jag hört att de ska ha större tendens att bli glappa, bygga upp oxid mellan ledning och kontakt, mm. Det kan mycket väl vara skrönor, tycker att mina BNC, N-kontakter och andra crimpade håller lika bra som lödda....
 
Back
Top