Darrlusen - Vibroplex

SM3CIQ

Well-Known Member
Till min stora glädje har semiautomatic keyer`n kommit i ropet igen. Vibroplex logo är en skalbagge (lus) och darret är ju helt klart de korta teckendelarnas framställande..

Jag har alltid använt denna typ av nyckel, d.v.s. semiautomat.Olika, typer, Mac Elroy, Bug 40 o.sv. men min Standard och jag har varit oskiljaktliga. Dessa har fått berättigad negativ kritik, som svårlästa o.s.v. Då operatören inte kunnat justera en sådan klenod rätt. Synd då det går att få till dem med de förträffliga just.-anvisningar som finns på internet, företrädesvis från USA.

Det finns en tendens att köra QRQ (snabbt) vilket med en dåligt justerad nyckel blir slafsigt och slarvigt och ger en mycket dålig,läsbarhet. Förr var det nästan en sport att kunna läsa den mest vrånga CW, ryska fisketrålare t.ex. duktiga telegrafister, men hellre fort o fel än rätt. Detta kan nog Arne -7 CZO vidimera som ch KARA (Karlskrona Radio), då ryssarnas tfc till dels gick över dem.

Kontentan av detta menar jag blir: Sänd lungt, gör allt för att sända rätt, när det bär iväg i diket - sänd rep.tecken di-ditt, di-ditt och gör ett omtag..Ryck inte på axlarna och ös vidare, tänk på att många lyssnar, särskilt nya killar som verkligen vill lära sig CW. Dom skall vi inte skrämma bort!

Ha det fint pojkar, kör så det ryker, men lungt :)

73 -CIQ

Last edited:
Till min stora glädje har semiautomatic keyer`n kommit i ropet igen. Vibroplex logo är en skalbagge (lus) och darret är ju helt klart de korta teckendelarnas framställande..

Jag har alltid använt denna typ av nyckel, d.v.s. semiautomat.Olika, typer, Mac Elroy, Bug 40 o.sv. men min Standard och jag har varit oskiljaktliga. Dessa har fått berättigad negativ kritik, som svårlästa o.s.v. Då operatören inte kunnat justera en sådan klenod rätt. Synd då det går att få till dem med de förträffliga just.-anvisningar som finns på internet, företrädesvis från USA.

Det finns en tendens att köra QRQ (snabbt) vilket med en dåligt justerad nyckel blir slafsigt och slarvigt och ger en mycket dålig,läsbarhet. Förr var det nästan en sport att kunna läsa den mest vrånga CW, ryska fisketrålare t.ex. duktiga telegrafister, men hellre fort o fel än rätt. Detta kan nog Arne -7 CZO vidimera som ch KARA (Karlskrona Radio), då ryssarnas tfc till dels gick över dem.

Kontentan av detta menar jag blir: Sänd lungt, gör allt för att sända rätt, när det bär iväg i diket - sänd rep.tecken di-ditt, di-ditt och gör ett omtag..Ryck inte på axlarna och ös vidare, tänk på att många lyssnar, särskilt nya killar som verkligen vill lära sig CW. Dom skall vi inte skrämma bort!

73 -CIQ
Å andra sidan så var väl en kunnig telegrafist till sjöss bland dom bästa.
Särskilt när kemin mellan telegrafist och kustradiostation var rätt.

SA0BUX

Yea Sir! och den "kemin" skall vi vara rädda om. Det blir ofta dagsformen som avgör..Jag menar när man kör helt manuellt.Tack för din kommentar Lars.

73 -CIQ / Uffe

Kanske ändå en lätt (kraftig) överdrift... ;)

Några få av de som kör halvautomat behärskar verkligen tekniken och Uffe -CIQ är definitivt en av dessa! Då låter det mycket njutbart och närapå som elbugg eller maskinsänd CW.

Jag tar ändå risken att sticka ut hakan en aning och säga att i de flesta fall, med ovanstående undantag, föredrar jag helt klart en driven telegrafist som kör elektronisk keyer med bra rytm, få felslag och korrekta ordmellanrum!

Jag får ibland känslan att många som börjat med halvautomat tror att de långa teckendelarna *måste* släpa i överdrivet "swing" vilket för mig känns som att hela tiden snubbla när man försöker följa med i den sända textmassan. Swing har inget egenvärde menar jag, utan är snarare en eftergift åt bristande teknik. Skulle dessutom ordmellanrummen vara för korta, eller obefintliga, får CW-processorn i skallen jobba för högtryck! :)

Hakan är utstucken! ;)

/Lasse

Last edited:

73 -CIQ

Har inget minne av att de ryska telegrafisterna ombord på de flodbåtar som genererade majoriteten av
telegramtrafiken hos SDJ fram till telegrafins avveckling 2002 sände speciellt dåligt eller för fort.
Däremot kunde de ofta ta emot alla hastigheter som SDJ:s yrkestelegrafister kunde åstadkomma.

Dock var det lite "si och så" med tonen och stabiliteten hos sändarna ibland...

Jag får erkänna att jag i någon mån saknar telegrafiepoken i handelsflottan.
Denna var "trivsam men föga lönsam" så GMDSS med sitt bättre "pris/prestanda-förhållande" kom att ta över.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

AOM "Har inget minne av att de ryska telegrafisterna ombord på de flodbåtar som genererade majoriteten av
telegramtrafiken hos SDJ fram till telegrafins avveckling 2002 sände speciellt dåligt eller för fort.

De sände snabbt som bara den.. och det blev en hel del roliga tecken, men det spelade ingen roll då de följde sin "rapportmall" och den var stereotyp från gång till gång. Pos. fångstrapport o.s.v. Då en del körde kniv / vibbra så kan ju även sjögång ha sin betydelse. Har själv kört semiautomat till sjöss och måste säga att det inte är det bästa verktyget när det rullar. Handpumpen räddar allt! Hi.

Visst Karl-Arne saknar man den epoken, men allt har sin tid.

/Uffe -CIQ

BDZ;Nu tar du väl i Lasse, (rodnar) - men efter att ha byggt en elbug som jag aldrig kom överens med så har det blivit handpump/semiautomat i alla år. Elbugen och jag hade skilda uppfattningar om hur CW skall låta, på både gott och ont..

/ -CIQ

Det var många bekanta signaler...
PCH, OXZ, FFM och EAS m.fl.

Tänk att de spanska kuststationerna lät så uselt på Franco-tiden.
Jobbade själv på Madrid Radio/EAD som Swedtels "Resident Customer Support Engineer"
vintern 1984/85 och då lät det inte så.

Det var dock fråga om HF.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Back