Datafråga om SSD

SM5KRI

Oldtimer
Har märkt att hårddisken i min dator har börjat låta riktigt illa i form av hackande ljud. Här finns bl a mitt arkiv med närmare 40.000 bilder som fotograf (givetvis backup på två olika diskar), och diverse dokument, dessa kan jag skicka över till en ny disk som skall inhandlas.

Tänkte också köpa en 250GB SSD, men hur fasen får man över operativsystemet med boot m.m. på en sådan? Operativsystemet är windows 10 som är uppgraderad från Windows 7, tyvärr har jag bara en recovery på en USB-sticka. På något sätt borde man kunna klona det som är kvar på hårddisken sedan alla dokument och fofon är flyttade.

Datorn är knappt 4 år gammal med I7 processor.

Några tips och erfarenheter om detta från er dataexperter?
 
Jag föreslår en separat hårddiskklonare,
skruva ut din gamla disk du vill rädda, sätt den i hållaren i rätt fack (läs manualen...!)
stoppa i den nya disken (lika stor som den gamla eller större) i det andra facket och starta kloningen.

https://www.dustin.se/product/5010625021/usb-30-hard-disk-cloner

Hårddisken klonas bit-för-bit så ingenting missas, kopiera gärna till en vanlig hårddisk emellan, då har du ytterligare en backup, tänk på att även SSD-diskar kan gå sönder.
 
När jag gick över till SSD på min laptop så använde jag denna clonezilla.org/clonezilla-live.php
Trots flash tekniken, så är SSD seglivat - SSD Endurance Test - Min egen Samsung 840 EVO 120 GB är nu efter 3 års normal körning uppe i 2.75 TB utan problem.

OT: Den lille trafon till det externa HD kabinettet sa Sayonara! häromdan. Drivs nu istället av 13,7 V direkt från Maas Powersupplyn delad med radion.
 
Last edited:
Dom flesta SSD man köper i "konsumentförpackning" inkluderar
eller länkar till mjukvara som automatiskt överför och konfigurerar
den nya SSD'n från den gamla. Finns ingen anledning att köpa
något separat.

I princip går det till så här:

Anslut den nya SSD till en ledig SATA-port.

Boota datorn från orginaldisken.

Hämta/Installera överföringsmjukvaran.

Starta mjukvaran. Verifiera att den hittar
resp. disk och <Enter>

Tag en kopp kaffe, eller the.

När det hela är klart slås datorn av.
Den gamla disken kopplas ur och den nya ansluts
på SATA-port 0.

Det finns några "Ouch", nämligen att man bör ha AHCI
påslaget och konfigurerat i datorn innan överföringen.
Man bör kolla så att automatisk defraggling stängs av (behövs ej för SSD)
och man bör kolla att TRIM slås på. Sedan kan man också
konfigurera overprovisioning.
 
Tackar för era svar!

Just nu är hårddisken faktiskt tyst (lugnet före kraschen eller var det tillfälligt QRM), har dock flyttat om det väsentliga till andra volymer så länge.
I morgon tar jag en lång promenad till datahandlar´n
 
Back
Top