Datatrafik på 2m?

SM0RCL

Well-Known Member
Hej allihopa.

Jag är kanske själv ingen nybörjare direkt, men har en fråga av nybörjarkaraktär.

På 2m, närmare bestämt 145,2375MHz hör jag datasignaler (Stockholm) relativt ofta.

Vad är det för datatrafik?

Vilken hård/programvara behövs för att köra? Räcker det med SW och t.ex. RigExpert Standard? Eller behövs det ett modem/TNC?

73 de Kai
 
Det är en av D-star kanalerna

Jag tror att det är de här fyra som nyttjas normalt:
145.3750
145.2375
145.3375
145.2875
 
Tackar, då har jag fått svar. Ska ta bort frekvensen från scanningen, då jag inte kör D-Star, utan gammalt hederligt FM :)

73 de Kai
 
Tackar, då har jag fått svar. Ska ta bort frekvensen från scanningen, då jag inte kör D-Star, utan gammalt hederligt FM :)

73 de Kai

För att sedan konstatera att bandet är dött och lika gärna kan överlåtas till andra (kommersiella?) intressen. ;)
 
Tja, FM är ju lite mer kompatibelt med de flesta andra radioamatörer ;)

Och när jag kör, så blir det mest SSB eller digimoder som PSK-31, FSK441 och JT6M :) .

FM är enligt mitt förmenande tillräckligt bra och jag har ingen lust att investera det som krävs för D-Star. Lägger hellre pengarna på en ny antenn :)

73 de Kai


För att sedan konstatera att bandet är dött och lika gärna kan överlåtas till andra (kommersiella?) intressen. ;)
 
Tja, FM är ju lite mer kompatibelt med de flesta andra radioamatörer ;)

Och när jag kör, så blir det mest SSB eller digimoder som PSK-31, FSK441 och JT6M :) .

FM är enligt mitt förmenande tillräckligt bra och jag har ingen lust att investera det som krävs för D-Star. Lägger hellre pengarna på en ny antenn :)

73 de Kai

Jag tror du missade min poäng.

Det jag tänkte på att det finns de som bara tillfälligtvis lyssnar på ett mode och ett körsätt, t.ex. 2m repeter eller 144.280 USB/CW nät bandet är stängt och sedan dömer ut bandet som oanvänt.

Jag antydde inte att du var inaktiv eller nåt. Det är nog inte bara vanligt utan helt naturligt att man inte är QRV på alla moder och körsätt som förekommer på ett band.

de Anders
 
Back
Top