Datera nyckel från Öller?

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

Av ren nyfikenhet, går det att ungefärligt datera en telegrafnyckel tillverkad av Öller?
Jag har en trevlig sådan (som jag annvänder) och det kan vara intressant att veta ungefärlig ålder på den.
Den är monterad på marmorplatta, så känslan är superb!

Kolla min qrz.com sida så syns nyckeln.
 
Jag tror Anton H Öller avled i aldeles slutet på 1880-talet och änkan drev företaget ett par år till innan det upphörde. Jag är inte säker då jag inte hittar källan på nätet. Du bör kunna lägga till 10-20 år till som ålder. Tillverkningen startade väl kring 1850?

Hoppas någon här kan berätta mera. Jag har en likadan nyckel själv, men på träplatta.

Tillägg:
Kom på att kika i mitt arkiv av SCAG NewsLetter.
Här finns en länk till SCAG NL 145 där nyckeln beskrives lite närmare: http://scag.se/prov/NL145 online.pdf
 
Last edited:
Kanske plattan är utbytt? Uppäten av mask? Har bara sett Öller med träplatta, även min har träplatta.

Göran
 
Annars kan man ju tänka sig att man efter solstormen 1859 "the Carrington event" när hela telegrafbord brann upp ville gardera sig med brandsäkra telegrafnycklar :)
 
Brandbilen misstänker jag rullar, har för mig att du berättade en rolig grej om den och McD under förra årtusendet :)
 
Hej!

SM5KRI>>
Intressant info, att nyckeln inte är dagsfärsk har jag ju förstått. Det skulle dock vara kul att få tag i så mycket relevant info som möligt.

SM7DLK>>
Jag kan inte svara på om hurvida marmorplattan är en "senare lösning" eller om den ursprungligen är tillverkad så.

SM2VJX>>
De två största motorerna, Zvezda M50 och Meteor mk4B/2 är ännu inte startade.
Zvezda är en rysk motor tillverkad 1959 i Leningrad, en avancerad motor för sin tid, den är i princip en uppskalad flygmotor. Man slutproven för motorn under WW2 under skarpa förhållanden har jag fått berättats för mig.
I korthet, direktinsprutad diesel, fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar, monoblock-konstruktion, 1200 hästrafter vid 1850 rpm, 62.4 liter total slagvolym. Motorblock och backslag är tillverkade av aluminium, så motorn väger inte mycket, torrvikt 1680 kg. Min motor har använts i finska torpedbåtar av Nuoli-typ, motorn överhalades och reviderades hos Valmet 1989, därefter endast körd vid slutprovning.

Meteor är en stridsvagnsmotor som är en modifierad Merlin flygmotor. Total slagvolym är 27 liter, motorn har fyra ventiler per cylinder och en överliggande kamaxel per bank som verkar via rullvippor. Dubbelt tändsystem med magneter, dubbla tvåportsförgasare. Lämnar 650 hästkrafter vid 2400 rpm (om jag minns rätt).

Jag håller på med att iordningställa dem för start, men det är en hobby o inte ett jobb, har många olika projekt på gång parallellt...

SM6VTK>>
Jodu, jag hade vart hos SBP på det årliga besöket och hämtade upp min kära i sta'n. På väg ut såg vi att det rök från ett koloniområde, nå'n minut senare siktades brandbilar på stallbackabron. Då tryckte jag ned pedalen lite extra o körde ut mot området där det rök, i körsen in mot Överby köpcenter hann jag före de ordinarie brandbilarna med god marginal. e såg lite förbryllade ut o vinkade glatt... Jag körde i riktning mot McD i syfte att intaga nödproviant, när jag närmade mig korsen där jag skulle svänga av till McD så såg jag en människa som hoppade o vinkade hysteriskt, gissningsvis i akt o mening att påkalla räddningsfordonens uppmärksamhet? Nåväl, jag blinkade vänster o vred om ratten, den hoppande människan slutade att hoppa och började springa efter min brandbil samtidigt som högljudda ord framtvingades kompletterat med intensivt armfäktande... Han slutade att springa efter när han förstod (?) att det kom fler brandbilar efter mig... :)
Att köra en gammal brandbil kan ge lustiga bieffekter i trafiken...
 
Back
Top