Dator stör vid lyssning.

  • Thread starter Anders Holmberg
  • Start date
A

Anders Holmberg

Guest
Hej! Dags att påsta sitt första inlägg. Jag har ett problem som jag inte riktigt kommer till rätta med. Lösningen är väl inte den lättaste heller eftersom jag är blind och inte gärna löder och har mig. Nåväl min dator, en Packardbell iemedia nånting, Stör vid lyssning på 166-174 mhz och på 70 cm bandet. Är ingen sändaramatör men tycke rdet är kul att lyssna på just 70cm. Men det går inget vidare eftersom datorn tör., Har en Minidiscon från SRS på fönsterblecket, på en Diamond Spm magnetfot. Har försökt flytta både antenn och dator men jag har ingen direkt lycka med det och sladdarna är ju inte evighetslånga tyvärr. Skall tilllägga att jag har en ubc9000xlt scanner jag lyssnar på. Tacksam för hjälp. /Anders.
 
Hejsan!

Jag har störningar från en bärbar dator om laddaren är ansluten. Tar jag bort batteriet men låter laddaren sitta kvar försvinner oftast störningarna. Har däremot inte störningar om jag har antennen utomhus så länge inte datorn är ansluten via datakabel till radion.
Är din dator kopplad till radion? Isåfall kan det störa via den kabeln.
Står datorn nära fönstret?
Går det att sätta antennen så att det är vägg och inte bara fönster mellan antennen och datorn?

73 de Björn
SI6B / SM6VTK
 
Jag har haft samma problem med bärbar dator och laddning som Björn. Men det är mest på kortvåg som den har stört. När det gäller stationära datorer så kan jag inte säga att jag haft några direkta problem.

WLAN, Routrar och adsl modem stör nåt kopiöst på olika band. Det varierar väldigt mellan fabrikat och modell. Den senaste är wlan routern "la fonera" som stör mycket på högre frekvenser, VHF och UHF. Min phillips router stör mycket på låga VHF speciellt med wlan aktiverat.

Låter som att du är tämligen säker på att det är datorn som stör men det kan ju vara annan kringutrustning som är boven i dramat...

73 de Fredrik SM6VTT
 
Hade samma problem för ett antal år sen när jag var en flitig scannerlyssnare, dock satt antennen på taket ca 7m ovanför. Datorn störde inte på 2m och 70cm, men på en hel massa andra frekvenser.
Lösningen på mitt problem var att sätta feriter i båda ändar på alla sladdar till och från datorn, tangentbord, monitor alla RS232-kablar mm.
Detta gjorde stor nytta, det blev tyst på dom flesta frekvenser.
Men det fanns fortfarande kvar på vissa frekvenser.
Botemedlet mot dom sista irriterande störningarna från datorn var att sätta dit dubbelskärmad koax till antennen.
Efter detta var det tyst på dom egenproducerade störningarna.

/Kenth
 
Back
Top