Dax för en lektion!

The_one

Well-Known Member
Jag behöver en lektion i vad man kan gör mot "HF i mikrofonen” på 80m.
Detta är vad folk säger till mig att jag har.
Och det kan ju inte vara bra! :confused:
Så min fråga till eder alla är, vad göra?
Det är bara på 80 meter som jag har detta problem.
Vad kan detta bero på?


Tacksam för svar.

73 Andreas
 
Förmodligen har du HF i chassiet, antennen använder din radio, elnätet, nätagget etc som del av antenn, eller som jordplan.
Det är vanligt att man tror att den HF som strålar ut från antennen där uppe i träden ger ett fält som är så starkt att det går in i micken. Sanningen är att om hela radions chassi elnät etc blir HF förande, så kommer ju HF i skärmen till micksladden att leda in HF i mittledare och därmed in i mikrofonförstärkaren.
Ibland har frekvensen betydelse, har du provat olika frekvenser?
För att komma längre behöver vi veta vad du har för antenn, balun, antenntuner, matarledning, rig och effekt ?
 
Det är som sagt svårt att säga något när man inte vet hur antennkonstruktionen ser ut.

Om antennen är en dipol av någon sort är en trolig orsak att matarkabeln kopplar till ett av dipolelementen, så att HF tar sig in till radion via skärmens utsida. Det kan också vara så att
balunen, om sådan finns, är feldimensionerad.

Är antennen någon form av ändmatad tråd så finns det ytterligare möjliga orsaker.

Om tråden strömmatas, dvs tråden är ett udda antal 1/4-våglängder på den aktuella frekvensen,
så får man nästan ofelbart HF-problem. Det som går att göra åt det är att flytta matningspunkten så långt från radion som möjligt, och förse kabeln mellan antennavstämmare och radio med en eller flera HF-drosslar. Situationen förbättras också om man ansluter flera radialer eller motvikter.
HF-strömmar följer "minsta motståndets lag", och flera radialer vid matningspunkten gör att mindre strömmar kan flyta genom radion.

När antennen är spänningsmatad, dvs ett heltal 1/2-vågor lång, kan det koppla kapacitivt mellan antennände och mikrofon/radio. Botemedlet är även här att separera antenn och radio samt förbättra jordningen.

Det finns också andra vägar för HF-strömmar att ta sig till radion, nätledningen är en av dessa.

Sammanfattningsvis kan man säga så att strömmar som har med antennen att göra ska separeras från radions ledningar så mycket som möjligt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Hej och tack för era svar!
Här kommer det lite kompletterande information.
Antennen är av dipol typ betäckningen är Diamond W-8010.
Det sitter en balun på antennen 1:1.
Radion är en kenwood TS-2000.
Som jag har förstått problemet så är det bara när jag kör på 80m.
Det är i a f ingen som har sagt något på de andra frekvenserna.
Så jag antar att det bara finns där men det är inte alltid som det uppträder.
Bara ibland och jag kan inte se något samband mellan tillfällena.
Antennens mitt punkt är på ca:10 meters höjd.
Sedan flakar det lite på sidan till ett avslut på ca:9 meter.
På andra sidan flakar det till ca:4 m.
Det underliggande elementet ligger med ungefär samma vinkel som de övre men med kortare fäst punkter. Matar ledningen är av typ RG-213. Och går rakt ned till radion.
Hoppas att jag har gjort mig förstådd.
Skickar med länken till antennen!

W-8010 SPECIFICATION SHEET

73 Andreas
 
Det kan vara något i ledningarna runt radion som bildar en sluten slinga, där närfält från antennen
inducerar en HF-spänning. Denna kommer sedan in i mikrofoningången via mikrofonsladdens ytterledare.

Något som kan hjälpa är att sätta ett antal ferritkärnor runt både antennkabeln och runt spänningsmatningen till radion. Det kan också vara så att det finns någon anslutning i eller kring mikrofonkontakten på radion som bildar någon form av kopplingsslinga. I så fall har detta nog rapporterats av tidigare användare, så en kontakt med tillverkarens serviceorganisation kan ge tips om någon modifiering som hjälper.
Ofta går det att sätta ett extra lågpassfilter vid mikrofonjacket.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Här kommer det lite kompletterande information........

73 Andreas

vilken mikrofon (märke, modell) använder du ?

t.ex bordsmikrofonen MC-60 har behövt en kompletterande tråd mellan den jordade pinnen i mikrofonens kontakt och själva ytterhöljet på stativet, sen har det gått bra på 80m med störningsfri mik.audio.

finns ett forum på yahoo som heter "KENWOODMICS"
 
Anledningen till att jag frågade om du provat på olika frekvenser var att 80 meter är ett stort band 3,5 till 3,8 MHz. Blir det någon skillnad om du provar olika frekvenser i det bandet?
Sådana här saker kan ibland vara mycket smala.

Sen kan man testa med en annan kaballängd, skarva i 1, 3 eller fem meter koax och se om problemet ändrar sig.

HF spärrar på koaxen bör hjälpa.
Det är smartare at få bort problemet genom att ändra antennsystmet än att försöka få bort HF från micken.
Därför att om antennen strålar ut HF så får du bättre rapporter än om HF hamnar i chassit, jord och in i micken.
 
hehe..det är en MC-60 mic som jag har....

OK! då hjälper det nog inte med ferriter på mic.kabel eftersom MC-60 tycks behöva en gemensam anslutning med mikrofonens jord.
På yahooforumet finns säkert exempel på ts-2000 och mc-60 moddar.
 
Nu får du nog förklara för en som inte fattar så mycket.
Vad menar du när du skriver "HF spärrar på koaxen bör hjälpa"?

73 Andreas
 
Du menar mig förståss The One, se på AOMs inlägg han förklarar vad HF spärrar på kabeln gör.
Att jorda "bort" den HF som kommit på avvägar är både svårt och dyrt, dyrt med den mödosamt alstrade HF signalen. Varför skicka den i backen? Bättre i så fall att dra ner efekten. Att "jorda bort HF" är dessutom svårt.
Att ändra mikrfoningången på en radiostation kan i vissa fall hjälpa, av något skäl, men samma sak igen varför inte försöka få antennen att stråla effekten istället för att ha effekten i chassit, elnätet och mikrofonsladden?
På ICOM stationerna finns HF spärrar på alla ledare i mickontakten, även jord och skärm. Dvs avsikten är att hindra HF i chassit att vandra ut i miksladdensn jord och skärmledning. Räcker inte detta bör man överväga att kontrollera sin antenn och dess symmetri.

Har du HF i chassit? Känn efter då, lägg ut bärvåg och känn försikigt om du bränner dig på chassit.
En annan indikator kan vara att SWR mätaren ändrar sig om du tar i chassit, eller tar i koaxens medan det ligger ute bärvåg.
Jag vet de som bänner sig på exvis telgrafnyckeln, så att de får brännsår.

Linda en HF spärr, RF-Choke eller vad det kan heta, på en koaxbit och skarva in för att se om saker ändrar sig
 
Allt det som AOM och FPD skriver är helt rätt, men jag ber att få påminna om inlägget från SM0NCL om att ansluta mikrofonstativets ytterhölje till jordstiftet på mikrofonkontakten. Börja där!

Att sedan känna efter med ett finger om det finns HF på utrustningen är både enkelt och fiffigt. Jag vet hur det känns att bränna sig på telegrafinyckeln.

73 / Göstha
 
Jaha då skall vi se!

Det blev inte riktigt som jag tänkte men....

Jag satte upp en ny G5RV + en inverterad Windom antenn.
Problemen som jag hade tidigare är borta men jag har nya problem!
Tunern fixar inte att stämma av hela 20 på G5RVén??
Samt att Tunern "löser ut" när jag kör PSK 31 på 80 & 40m??
Plus att mättarna på Tunern (MFJ-993) visar helt offroad!
Det kan stå att jag har 70W i reflekterad effekt.
Och att jag har 250W FWD. Fast än jag bara har steget i 50W´s läget.

Kan man justera frekvensen på en G5RV?

73 Andreas
 
G5RV är en antenn med balanserad matning, som kanske trivs bäst ihop med en tuner som har en riktig balanserad utgång, vilket din tuner kanske inte har? Därav alla de konstiga utslag man får ..
 
Men vilken antenn skulle jag ha valt istället för den?

//Andreas

Det kan ju vara rent handhavandefel så först och främst: Om du har en manual till tunern, läs igenom den, kanske du hittar någon instruktion om hur man kopplar en antenn typ G5RV till tunern, om det nu går. Nu är jag inte bekant med just din modell hur den fungerar, men en del tuners brukar ha en särskild koppling på baksidan för detta, en bygling eller särskilda uttag som man kan välja från fronten.

Men det kan ju finnas andra orsaker, hur antennen är uppsatt, matarledningen på en G5RV kanske är för nära andra metallföremål plåttak eller annat, som påverkar. Du kanske har HF tillbaka som ställer till det. Har du koll på att koaxen mellan riggen och tunern är OK? m.m. jordning?

Är det en automatisk tuner kanske du först ska stämma av med en låg effekt, dvs några få watt från sändaren och när tunern hittar ett läge som fungerar så kan du öka effekten. En del tål inte att stämma av med hög effekt in från sändaren, i varje fall de jag har provat att använda.
 
Last edited:
Det kan ju vara rent handhavandefel så först och främst: Om du har en manual till tunern, läs igenom den, kanske du hittar någon instruktion om hur man kopplar en antenn typ G5RV till tunern, om det nu går. Nu är jag inte bekant med just din modell hur den fungerar, men en del tuners brukar ha en särskild koppling på baksidan för detta, en bygling eller särskilda uttag som man kan välja från fronten.

Men det kan ju finnas andra orsaker, hur antennen är uppsatt, matarledningen på en G5RV kanske är för nära andra metallföremål plåttak eller annat, som påverkar. Du kanske har HF tillbaka som ställer till det. Har du koll på att koaxen mellan riggen och tunern är OK? m.m. jordning?

Är det en automatisk tuner kanske du först ska stämma av med en låg effekt, dvs några få watt från sändaren och när tunern hittar ett läge som fungerar så kan du öka effekten. En del tål inte att stämma av med hög effekt in från sändaren, i varje fall de jag har provat att använda.

Maströret som stegen löper ner från räknas den som "metallföremål"?

Naturligtvis så låter jag tunern jobba på en låg effekt tills det att den har stämt av 1:1.
Effekten är mellan 10-12W. När allt är OK drar jag på lite till.
Men det är bara när jag kör PSK som den "löser" ut.
Vilket jag inte kan förstå?

Angående jordningen så sitter det ett jordspätt i marken ca:3m utanför rummet.
Men om det räcker eller inte det vet inte jag.

Jag läste igenom manualen för tunern igår.
Och det finns inte något som är specifikt för G5RVén.
Samt att den stämmer ju faktiskt av. Det är inga problem på SSB (telefonin).

73 Andreas
 
Back
Top