Dax för en lektion!

MFJ-993 är en automatuner som borde klara av nästan vad som helst. Den kan stämma av en järnsäng som det brukar heta.
Jag tror inte det framgår för en del av de som gör inlägg att du kör med en yttre automatuner. Nu verkar det ju som att den visar fel SWR. För att få klarhet måste du prova mot en konstlast. Först då vet du saker och inte behöver tro.
Har du ingen konstlast kan du prova med en 100 Watt lampa 230 Volt.
Bytet av antenn med mindre störnigar till mikrofonen visar att den gamla antenne gav HF i chassit, och du har ändrat något som ju då tyder på detta, dvs nu vet du fler saker.

Att du får omavstäningar vid telegrafi kan bero på att det fortfaranden finns för mycket oblans och HF i chassit. Låg effekt kan hjälpa för att prova, HF spärrar på lednigen kn hjälpa, prova med en rulle koax, exvis 10 varv 10 - 15 cm i diamter, en luftlindad HF spärr. eller bara en annan läng på koaxen.
 
MFJ-993 är en automatuner som borde klara av nästan vad som helst. Den kan stämma av en järnsäng som det brukar heta.
Jag tror inte det framgår för en del av de som gör inlägg att du kör med en yttre automatuner. Nu verkar det ju som att den visar fel SWR. För att få klarhet måste du prova mot en konstlast. Först då vet du saker och inte behöver tro.
Har du ingen konstlast kan du prova med en 100 Watt lampa 230 Volt.
Bytet av antenn med mindre störnigar till mikrofonen visar att den gamla antenne gav HF i chassit, och du har ändrat något som ju då tyder på detta, dvs nu vet du fler saker.

Att du får omavstäningar vid telegrafi kan bero på att det fortfaranden finns för mycket oblans och HF i chassit. Låg effekt kan hjälpa för att prova, HF spärrar på lednigen kn hjälpa, prova med en rulle koax, exvis 10 varv 10 - 15 cm i diamter, en luftlindad HF spärr. eller bara en annan läng på koaxen.

Hello!
Och tack för era svar!
Ett tillägg. Det är bara på 80m som den "löser" ut. Men bara på PSK inte RTTY.
Dock så är mätvärderna helt upp & ner!
Men det kan ju helt klart vara HF som komme i i tunern.
Jag lägger upp lite bilder så kan ni kanske bilda er än bättre uppfattning.

73 Andreas
 
Maströret som stegen löper ner från räknas den som "metallföremål"?

Naturligtvis så låter jag tunern jobba på en låg effekt tills det att den har stämt av 1:1.
Effekten är mellan 10-12W. När allt är OK drar jag på lite till.
Men det är bara när jag kör PSK som den "löser" ut.
Vilket jag inte kan förstå?

Angående jordningen så sitter det ett jordspätt i marken ca:3m utanför rummet.
Men om det räcker eller inte det vet inte jag.

Jag läste igenom manualen för tunern igår.
Och det finns inte något som är specifikt för G5RVén.
Samt att den stämmer ju faktiskt av. Det är inga problem på SSB (telefonin).

73 Andreas

några kommentarer..

Vad betyder "löser ut" ?
Tunern kanske stänger av sig självt om matningsspänningen blir störd eller för låg, dvs. har du kanske problem med RFI till nätaggregatet ?

Har aldrig haft en 993, men om den nu tappar/har haft "störd" spänningsmatning, kan man undra om en SWR kaliberering behövs igen eller om den använder senast sparade data som måste vara ok?

En öppen matare/stege borde inte vara tejpad direkt på ett maströr.

G5RV med öppen matare verkar speciellt, man ska väl ha en extra koppling på baksidan av 993an, ta en titt på bild 12 i manualen.
 
NU kommer bilderna!
OM sysop tytcker att det blev för mycket bilder så är det helt ok att delete dessa efter allt är klart.

Det kom inga bilder?
Det kanske tar lite tid? :)
 
Last edited:
Men är det olika frekvens beroendde på vilket telegrafi mode du kör?
PSK på exvis 3560 kzh och Baudot på 3590 kHz.
Är preopblemen frekvensberoende?
80 mters bandet är stort och mycket stort när det gälller sådana här saker, 3500 - 3800 kHz, och inom detta område kan många olika saker ske.

Skillnaden mellan PSK och RTTY som förmodligen är FSK Baudot är att PSK sänds ofta med låga effekt och Baudot med högre, signalen är i övrig så lika at det inte borde innebära någon skillnad. Dvs en bärvåg med liten frekvenskift.

Att prova avstämmaren mot konstlast ger dig svaret om den är hel eller ej.

Det är typiskt att SWR mätare går sönder med för mycket HF i chassit. vare sig dessa sitter i riggar, effektmätare, manuella eller automatriska antennavatämamre. De går sönder och visar fel.

emn går allt bra på andra bnd är det ju oxo ett svar på att allt är som det skall
 
några kommentarer..

Vad betyder "löser ut" ?
Tunern kanske stänger av sig självt om matningsspänningen blir störd eller för låg, dvs. har du kanske problem med RFI till nätaggregatet ?

Har aldrig haft en 993, men om den nu tappar/har haft "störd" spänningsmatning, kan man undra om en SWR kaliberering behövs igen eller om den använder senast sparade data som måste vara ok?

En öppen matare/stege borde inte vara tejpad direkt på ett maströr.

G5RV med öppen matare verkar speciellt, man ska väl ha en extra koppling på baksidan av 993an, ta en titt på bild 12 i manualen.


Jag har valt att avsluta stegen med en balun på 1:1.
Istället för att förlänga matarledningen in till radiorummet.
D v s det går från balunen med koax.
Bilden i manualen är för´om man vill gå in med en stege till tunern direkt från antennen.

Men det med maströret skall jag fixa till så att den går ifrån istället.

lustigt att jag inte kunde lägga upp bilderna.

73 Andreas
 
Jag har valt att avsluta stegen med en balun på 1:1.
Istället för att förlänga matarledningen in till radiorummet.
D v s det går från balunen med koax......

73 Andreas

och balunen är avsedd för stege 300-450ohm till koax 50ohm med omsättningstalet 1:1 ?.
I'm lost.....
 
och balunen är avsedd för stege 300-450ohm till koax 50ohm med omsättningstalet 1:1 ?.
I'm lost.....
Tänkte detsamma, Det förekom en annan antenn i Början W-8010 där jag kan tänka mig att det sitter en 1:1 men en G5RV borde väl ha 1:4 balun? (eller ska man skriva 4:1 ?) för att inte tunern ska jobba ihjäl sig.

Jag hade nog gjort som tidigare förslag

*Mät upp alla koax kablar så att dom är OK
*Kolla upp det här med balunen, skumt,,
*Kolla installationen så inte antennen kopplar till koaxen

Intressanta problem, lycka till 73 Håkan SM7WSJ

PS: kollade runt lite på G5RV och det verkar som att det i slutet på bandkabeln ska vara runt 50-60 ohm så 1:1 balunen är nog OK ialla fall.

Dock verkar längden på koax mellan bandkabel och rigg ha betydelse
 
Last edited:
Ett vanligt problem, som ofta visar sig som "HF i mikrofonen", aer att man har ett problem med foer laang jordning.

Ett enkelt saett att komma ifraan problemet aer att skaffa en "artificial ground". Mded detta hjaelpmedel kan du "nolla" HV spaenningen i stationen aeven med laanga jordningskablar/koax.

//Dan
 
Dock verkar längden på koax mellan bandkabel och rigg ha betydelse
Då det gäller G5RV så är längden på bandkabeln viktig, eftersom den tjänstgör som transformator. Däremot skall inte koaxkabelns längd mellan bandkabel och rigg ha någon betydelse. Så har jag åtminstone uppfattat funktionen hos G5RV. Om längden på koaxen har betydelse så är det säkert något annat som inte stämmer. Rätta mig om jag har fel. :(
/Ingvar
 
Jo så länge det existerar den mista stående våg så har koaxialkabellängden betydelse.
Har vi HF i skärmen, dvs osymmetri så har den ännu störrre betydelse.
Att kabelängden inte har betydelse kommer nog från teorin om hur G5RV skall funka. Något som är dolt i dunkel....
Så minsta förändring av kabellängden kan göra stora saker emd hur en avstämningsenhet jobbar.
 
Hello!
Lägger upp lite mätvärden på mina trådantenner.
Ganska rolig läsning.
Tyvärr får ni nog inte se några bilder.

Men jag håller fårtfarande på med mina antenner. G5RV kommer troligen att åka ned under helgen.


G5RV

MHz SWR Z RL
3,5 4,8 10 3,5dB
3,8 6,7 31 2,6dB
7,02 9,0 12 2,0dB
7,100 10 9 1,8dB
14,100 8,6 59 2,0dB
14,245 8,9 46 1,8dB
28,500 1,6 39 12dB

Windom

28,500 1,2 46 18dB
14,245 1,2 35 17dB
14,100 1,4 31 14dB
7,100 2,0 46 9,3dB
7,02 2,0 30 9,0dB
3,8 12 32 1,4dB
3,5 13,4 121 1,2dB

73 Andreas
 
Intressant! Då ska du "bara" ha ner SWR på 80 m med bibehållna värden på de andra banden, sen har du en bra windom-antenn. :)
 
Back
Top