DDS VFO

Jo, om det är några lösa delar in i PTO och man har behov att slå näven i bordet så bäst att skaffa ett separat bord för detta ändamål :D
Det vanligaste tillfället där det händer att VFO:n tar ett skutt är när man har någon mer med sig som inte har lika stor känsla för att hålla sig still.
Ex. vis när man kör portabeltesten.
 
Kapicitansdioden / inkoppling av korrigeringsdelen spelar roll förstås -fast vissa använder t.ex röd LED som kapacitansdiod med framgång.

Alla halvledardioder fungerar mer eller mindre som kapacitansdioder, man utnyttjar bara kapacitansen mellan P- och N-skikten i en backspänd diod, vissa dioder är dock tillverkade speciellt för den funktionen.
 
Hej Lars!
... Om jag gör som Du föreslår, så skulle jag då även behöva byta ut enheten bandpassfilter 80786 för att få en heltäckande rig....
OK
Men jag menade inte att bygga om till en heltäckande rig. Jag tänkte mig att man exempelvis kunde använda minnena som bandomkopplare så att säga.

Lycka till
 
OK
Men jag menade inte att bygga om till en heltäckande rig. Jag tänkte mig att man exempelvis kunde använda minnena som bandomkopplare så att säga.

Lycka till
Ja, det skulle jag kanske ha kunnat. Tänkte inte i de banorna. Men nu har jag kommit till skott och beställt en DDS från Electro kit. Jag tyckte liksom att det var den vägen jag hade klart för mig hur jag skulle göra på. Kollade förresten alldeles nyss igen på den av dig föreslagna DDS:en, och jämför med den DDS jag har beställt.
Vad jag kan se så har båda en 10-bitars DAC. Så då ger den inte renare spektrum än den DDS som jag har beställt? Det var ju den tankegången om spektral renhet som fick mig att tveka och starta denna fråga i forumet.
Tack i alla fall för tipset, det kan komma till användning i något annat projekt framöver. Jag tackar också den som tipsade om länkarna till huff & puff. Kanske testar jag något sådant på PTO:n som sitter i riggen nu.
Och tack Karl-Arne som redde ut frågeställningen åt mig.
 
Back
Top