DDS VFO?

SM5DRY

Well-Known Member
Jag har just byggt en AM sändare med rör för 80 m. Det sitter 6146or både i slutsteg och modulator. Jag har kört den på en kristall och det fungerar utmärkt. Men den saknar VFO och det måste jag ju ha. På Ebay säljs så kallade DDS VFO för billiga pengar från Kina. Dom innehåller väl en Aurdino och en PLL krets. Men kvaliteten på dom är förmodligen dålig. Det finns även en PLL krets som heter MC145163 man kanske kan ta. Finns det någon som har erfarenhet av detta?
 
Det vanligaste är idag i QRP sammanhang verkar vara att stoppa in en SI5351A krets men den behöver även den en styrprocessor.
Det finns ett flertal färdiga lösningar att köpa eller bygga om man googlar på "si5351a based vfo".
 
Tack för info! Ja, den verkar vettig. Men jag vill inte hålla på och programmera. Men jag hittade denna som är färdig-programmerad:


Den kan man ju ha till mycket. Fast den kostar ju lite men den smällen får man kanske ta.
 
MC145163 är rätt mycket jobb för en frekvenssyntes.
Den är programmerad via ett BCD-kodat parallellsnitt och har ett maximalt delningstal av 9999,
så för att få till 1 kHz steg får man antingen ha oscillatorn på 3,5 MHz eller på 35 MHz och sedan dela
med 10. Sedan behöver man göra VCO och loop-filter med stor omsorg för att inte få oönskade sidband.

Si5351 ger betydligt bättre prestanda för mindre insats.

Frågan är dock om en DDS eller PLL är alldeles nödvändig för en AM-sändare på 80m.
En viss frekvensdrift har ingen betydelse i dessa sammanhang, utan en VFO av konventionellt snitt
ger helt godtagbara resultat. Clapp-VFO:n som blev våldsamt populär efter kriget

1677935775509.png

En sådan här oscillator fast helst med avstämningskretsen på 1,75 MHz ger en tidstypisk stil på sändaren.
 
Last edited:
Jag har just byggt en AM sändare med rör för 80 m. Det sitter 6146or både i slutsteg och modulator. Jag har kört den på en kristall och det fungerar utmärkt. Men den saknar VFO och det måste jag ju ha. På Ebay säljs så kallade DDS VFO för billiga pengar från Kina. Dom innehåller väl en Aurdino och en PLL krets. Men kvaliteten på dom är förmodligen dålig. Det finns även en PLL krets som heter MC145163 man kanske kan ta. Finns det någon som har erfarenhet av detta?

Jag har erfarenhet av MC145... - familjens parallelprogrammerade syntkretsar.
I alla fall de jag pysslade med var hopplöst känsliga för "statistisk" elektricitet.
Minsta överspänning/misshandel fick dom att gå sönder på ett otrevligt sätt: Funktionen
degraderades samtidigt som kretsen blev glödhet!

Om man vill bygga något parallelprogrammerat vilket har sina fördelar om det skall
handla om en fast frekvens (Läs: DIP-switchar) rekommenderar jag att åstadkomma
funktionen med olika IC för olika delfunktioner. Andra varianter av MC145-familjen
är nerlagda till fördel för seriellt programmerade syntar. Men då tillkommer en
liten CPU.

När man byggt med rör - varför inte gå hela vägen? Spänningarna finns ju redan.
 
Bra synpunkter! Egentligen skulle man ju kunna köra med en enkel VFO. Och lite frekvensdrift skulle inte göra så mycket. Jag tyckte att det skulle vara kul att prova något nytt. Kanske en VF0 med en enkel frekvensräknare med 5 siffror?

Sändaren ser hemsk ut menn det ska ju bara vara för ett par AM QSO per år!
 

Attachments

  • 20230304_104330.jpg
    20230304_104330.jpg
    1,1 MB · Views: 38
Det går att identifiera 2 p-p 6146 i modulatorn och 2 parallell för PA-steget.
Vad består resten av sändaren av?
 
Eftersom att jag hittade en Collins modulations-transformator till en amerikansk torpedbåtssändare, TCS-12 så var jag inspirerad av den. Så jag byggde med 12A6 oscillator, 12A6 drivsteg och sedan två 6146or slutsteg. Det skulle ha varit två 807 i slutsteget men jag saknade sådana rörhållare tyvärr. Modulatorn består av 6SJ7 mic förstärkare, 12A6 drivsteg och sedan två 6883 i push-pull. Nättrafo från Tektronix skåp. Det är roligt att bygga med rör och de flesta grejorna låg i lådorna.
 
Med tanke på att sändaren är inspirerad av Collins TCS så kanske man kan spinna vidare på den designen.

1677969651186.png
och komplettera den med en VFO som helst är separerad från själva sändaren.

Om kristalloscillatorn är kopplad på samma sätt som på schemat är den lämpad att koppla om till en
"buffert-dubblare" och sedan kan man använda ett 6AG7 som elektronkopplad Clapp-oscillator och låta
dess resonanskrets på 1,75 MHz sitta i en separat låda som förbinds med oscillatorröret med två
koaxer. Då får man mycket drivning utan risk för återverkan mellan PA-steg och oscillator, något som ofta inträffar
när man har VFO:ns avstämningkrets på samma frekvens som utfrekvensen och på samma chassie som resten av
sändaren,

Sändardelen i Collins TCS var rätt ovanlig i SM, har bara sett en sådan en gång, hos en SM7:a för minst 20 år sedan.

Mottagaren var vanligare, hade själv en sådan till låns från min mentor SM4COK precis i början av 70-talet.
Minns fortfarande hur tung den var, trots sitt ganska lilla format. Den kan ses till vänster i denna drygt 50 år gamla bild med en betydligt yngre SM4AOM...

1677970515097.png

"Tempus Fugit"
 
Jag har använt en billig funktionsgenerator liknande denna till min 6L6 dsb tx:

Tyvärr så funkar den inte till så mycket annat jag pysslar med + att de är väldigt billigt byggda, så jag kan nog egentligen inte rekommendera ett köp. Helt okapslad, dålig nätdel (brann av en drossel på inkommande fas).

Till min kommande reparation och igångsättning av min Central Electronics 20A behövs också en extern VFO. Troligtvis blir det en SI5351A som oscillator då frekvenserna på allt utom 80/20m blir rätt udda på den sändaren. En modifierad BC-458 var tänkt att användas, men var inte så sugen att modifiera mitt exemplar.
SI5351 blir inte "kosher", men man får väl komplettera med ett 6CL6 som buffertsteg.
 
Något man ska vara medveten om när det gäller användning av DDS-baserade funktionsgeneratorer
som oscillatorer i sändare, och i någon mån även i mottagare, är att de inte är specificerade för varken spuriousundertryckning eller sidbandsbrus.

Enklare former av funktionsgeneratorer brukar vara begränsade till -70 dB undertryckning av oharmoniska spuriouser nära mittfrekvensen och på sin höjd -100 dBc/Hz undertryckning av sidbandsbrus. Signalgeneratorer avsedda för utvärdering av mottagare har betydligt bättre värden i båda fallen, men kostar därefter.

1677996461884.png

Man behöver välja arkitektur och komponenter med omsorg för att komma ner till nivåer som kan accepteras för i synnerhet sändare, och det är klokt att undersöka undertryckningen innan man släpper ut en sändare "i luften".
 
Tack för alla bra svar! Innan jag går vidare med denna sändaren så måste jag kolla modulationen. Jag har ingen AM mottagare här hemma så jag får nog kolla med oscilloscope. Jag börjar förstå att dessa DDS kretsar inte uppfyller de krav som Karl-Arne nämner. Så en separat VFO med 6AG7 på 1.75 MHz låter vettigt. Karl-Arne, varför ska man ha två coaxer emellan?
 
Man gör en "remote-tuning VFO" där spänningsdelaren i Clapp-oscillatorn sitter ute vid den avstämda kretsen,
och galler- och katodanslutningen får gå i var sin koax mellan röret och kretsen.

Sådana VFO:er var mycket populära "i forntiden" och man använde rätt ofta dubbelkoax RG-22/U, men den kan ersättas med två separata RG-58/U, eftersom RG-22 torde vara svår att hitta idag, för att inte tala om kontaktdonen...

1678005713630.png

6AG7 ger mer effekt än 6AH6 så man kan driva en buffer direkt, i synnerhet om en
resonanskrets för 3,5 MHz sitter i anodkretsen.

1678006204775.png

Man får laborera lite med värdena för C13 och C14 för att alltid få oscillatorn självstartande.



1678005420226.png

Poängen med att göra så här är att man dels isolerar VFO:ns frekvensbestämmande krets termiskt från
resten av sändaren, och att dels risken för återverkan mellan PA och VFO minskar. Man ska dock ha i minnet
att gallerkretsen till VFO:n har rätt hög impedans så man bör ha lite ordning på hur koaxerna dras.
 

Attachments

  • 1678005333281.png
    1678005333281.png
    60,2 KB · Views: 6
Last edited:
Bra, då får det bli en extern box för detta. Jag förstår att det är bra att ha detta helt separat. Men det skulle ju vara praktiskt att skruva fast en liten box med denna externa krets utanpå sändaren?
 
Det står en fritt...

När man endast kör AM så blir inte temperaturdrift och känslighet från vibrationer av telegrafinycklingen så kritiska.
Man kan "komma undan" med mycket under sådana förhållanden;
många körde Geloso-VFO:n tillsammans med ett eller ett par AM-modulerade 807 på samma chassie utan att någon klagade.
 
Back
Top