Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Finns det fortfarande några unga telegrafikunniga radiooperatörer kvar i marinen och på handelsfartygen? De äldre "Morse-stofilerna" skattar ju så småningom åt förgängelsen även dom...... Eftersom maritim volymtrafik på Morsetelegrafi numera har skattat åt förgängelsen så ströks dessa paragrafer ur Radioreglementet för ett 10-tal år sedan...
Det känner jag igen från min korta tid inom civilförsvaret. Någon skulle utses till ställföreträdande chef för radiokommunikationen i ledningscentralen. Det visade sig bli jag med motivationen: "Du förstår dig ju på vad vi håller på med ..."... det är för mycket knappologi och för lite förståelse...
Allt är relativt, sjöbefälsutbildningarna har morse på schemat, men det handlar om något jag upplever som 5 takt, och enl det senaste IMO mötet blir morsen, likväl som astronavigationen kvar i utbildningarna på grund av att man inte anser sig kunna garantera den nya fina teknikens tillförlitlighet.