De, dadiditt ditt SM4FPD

SM4FPD

Well-Known Member
Någon som vet var DE kommer ifrån.
Vi skriver ju vid telergafi QSO de SM4XXX
Jag har något minne av att vi förkalra de förr, men minns inte.

Postfranska?
Morse förkortning?
Telrgamspråk?

de
SM4FPD
 
I det gamla Radioreglementet kunde man hitta denna information på flera ställen.
I Artikel 63 § 19 fanns "Method of calling - Morse Telegraphy"

"The call consists of:

- the call sign of the station called, not more than twice;

- the word DE; (= 'från' på franska)

- the call sign of the calling station, not more than twice;

- the information required by No. 4761 and, as appropriate, by Nos. 4764 and 4765 (dessa refererar till
föreskrifter om möjligheten att ange frekvens eller kanal där man lyssnar etc.)

- the letter K."

Eftersom maritim volymtrafik på Morsetelegrafi numera har skattat åt förgängelsen
så ströks dessa paragrafer ur Radioreglementet för ett 10-tal år sedan.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
... Eftersom maritim volymtrafik på Morsetelegrafi numera har skattat åt förgängelsen så ströks dessa paragrafer ur Radioreglementet för ett 10-tal år sedan...
Finns det fortfarande några unga telegrafikunniga radiooperatörer kvar i marinen och på handelsfartygen? De äldre "Morse-stofilerna" skattar ju så småningom åt förgängelsen även dom... :)

/ Göstha
 
Det finns veterligen inga telegrafister kvar i "I-världens" handelsflottor.

Möjligen har ett och annat handelsfartyg från "tredje världen" en telegrafist,
men detta utesluter internationella rutter. Det krävs numera
GMDSS-utrustning och -utbildning för att överhuvudtaget få lämna hamn för internationell fart.

När det gäller militärer internationellt finns morsetelegrafin kvar inom några få områden.
Känner dock inte till någon volymanvändning längre, och "nyutbildningen"
i telegrafi är extremt liten.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Allt är relativt, sjöbefälsutbildningarna har morse på schemat, men det handlar om något jag upplever som 5 takt, och enl det senaste IMO mötet blir morsen, likväl som astronavigationen kvar i utbildningarna på grund av att man inte anser sig kunna garantera den nya fina teknikens tillförlitlighet.

Men personligen upplever jag att radiobiten av GMDSS utbildningen, ROC och GOC är för liten, det är för mycket knappologi och för lite förståelse. Det talas dock om att återinföra telegrafisten ombord i handelssjöfarten, men då med klart förändrade arbetsuppgifter, och en inriktning som ligger närmre en sekreterare.

Det jag nämnde ang, morse kan knappast anses som "nyutbildning" i ordets rätta bemärkelse, men telegrafin, eller snarare morse-koden är långt från död. Däremot får telegrafin inte den ny tillströmmningen av nyttjare den förtjänar.

73

Christopher
SM7WYG
 
... det är för mycket knappologi och för lite förståelse...
Det känner jag igen från min korta tid inom civilförsvaret. Någon skulle utses till ställföreträdande chef för radiokommunikationen i ledningscentralen. Det visade sig bli jag med motivationen: "Du förstår dig ju på vad vi håller på med ..."

Några månader senare skulle jag in på den avslutande kryptoutbildningen, men därav blev noll och intet. Civilförsvaret i dess dåvarande form och därmed min tilltänkta befattning upphörde.

/ Göstha
 
Last edited:
Allt är relativt, sjöbefälsutbildningarna har morse på schemat, men det handlar om något jag upplever som 5 takt, och enl det senaste IMO mötet blir morsen, likväl som astronavigationen kvar i utbildningarna på grund av att man inte anser sig kunna garantera den nya fina teknikens tillförlitlighet.

Telegrafi i "5-takt" tjänar nog mest som orientering om att Morsetelegrafi existerade,
och för att kunna avkoda t.ex. radiofyrars identifiering. Åtskilliga "procedurer" är också härledda från telegrafipraxis, så det kan vara nyttigt att känna till hur de har kommit till.

Något praktiskt värde i ett nödläge har jag svårt att se för telegrafin, eftersom passningen på de traditionella nödfrekvenserna har upphört ombord och i de allra flesta länders kustradiosystem.

Sannolikheten att det skulle finnas någon "morsekunnig" i andra änden som skulle kunna utväxla traditionell nödtrafik på telegrafi ser jag som närmast försumbar. För att ta ett exempel så är sjöräddningscentralerna (MRCC) numera oftast bemannade av operatörer som rekryterats från andra områden och som därmed inte har morsekunskaper.

De kustradiostationer som tidigare hade ansvaret för "nödpassningen" för en tynande tillvaro och har inte längre högtalarpassning på annat än telefonifrekvenser på VHF.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Finns det något reservsystem att ta till om kommunikationssatelliterna skulle blockeras av militärtaktiska skäl om det uppstår en internationell kris?

/ Göstha
 
De militära stormakterna har olika "backup-system" för både taktiska och strategiska kommunikationer.

Däremot har inte handelsflottorna några utsedda sådana, utan förlitar sig på att det finns ett antal "service providers" så att det går att skifta till en ny om problem skulle uppstå. Dessutom används INMARSAT-systemet av militära organisationer så det är rätt osannolikt att detta system skulle stängas ner. Vid ett storkrig slås sannolikt även detta ut, men då har man bekymmer som inte kan lösas med några kommunikationer av slag det vara må.

Några reservsystem för de fasta satellit- och fiberförbindelserna finns veterligen inte längre.

Fram till början av 90-talet uppehölls en beredskap för ersättning via HF-radio av brutna utlandsförbindelser av Televerket Radio, men i samband med bolagiseringen ville varken Telia eller statsmakterna hålla på med sådant. Hela systemet åkte därefter "i skroten".

Så kan det gå.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Beträffande den signalering som ligger som krav i STWC 95 så är det inte för fyrar, utan tänkt för optisk signalering, och det är också så den används om än sällan.
Efter som det tidigare nämnts att ROC och GOC är utbildnings certifikat för användande av de olika GMDSS systemen, kan det nämnas att det som en del i de kurserna finns både signalflaggor och optisk signalering.
Så det är som sagt avsett för att användas, betvivlar dock starkt att du skulle få svar från en svensk handelskasse om du anropar med optisk signalering.

Vidare, finns det andra exempel på hur man stängt ner satelitsystemen, eller skapar "tysta" zoner, vilket utifrån programvaran i Inmarsat systemen låter sig göras förhållande vis enkelt.
Och i de lägena har vi intet annat att falla tillbaka på än MF/HF, och det är där jag upplever att mer av tiden skulle läggas.

Förövrigt sker ju även förändringar i Inmarsatsystemen, och jag hörde tidigare idag att Inmarsat B skall fasas ut till 2014, och ersätts förmodligen av Fleet systemen. i modifierad form.

Så även den "nya" tekniken är i ständig förändring. Men det innebär ju inte att man skall glömma bort MF/HF som man gärna gör nu och koncentrerar sig på Inmarsat.
Ännu så länge finns det massor av kustradiostationer som passar MF/HF, men utnyttjandet från fartyg från västvärldens flaggstater, är troligen begränsad.
Det är inte ofta man ropar på kustradiostation idag och beställer telefonsamtal, eller sänder telex.

Inmarsat har utan tvivel revolutionerat möjligheterna till kommunikation för mig som sjöman,
möjligheten att kunna hålla kontakten med hemlandet, med enklare, och betydligt mer ekonomiska förutsättningar.

Tycker utvecklingen till trots, att vi skall hålla fast vid morsen, det finns många lägen då den tar sig fram när inget annat gör det.

Ha en trevlig helg, och goda konditioner ( i snögloppet )

Christopher
SM7WYG
 
Visst kan man tycka att man ska hålla kvar vid telegrafin, och när det gäller amatörradio tycker även jag det med ett visst eftertryck.
Dock tycker de som "håller i pengarna" i yrkesmässiga sammanhang att telegrafi och telegrafister kostar alldeles för mycket sett i relation till den trafikkapacitet som erbjuds.

Under början av 90-talet arbetade jag inom Televerket Radio bl.a. med att studera kustradions rationaliseringspotential, och i detta sammanhang kom jag att göra jämförelsen med MARITEX och radiotelegram.

Detta helautomatiska radiotelexsystem, vilket i mångt och mycket kom att föregripa DSC-delen i GMDSS, och som då hade ett drygt 20-tal radiokanaler fördelade på två stationer
motsvarade grovt trafikkapaciteten hos en konventionell kuststation med c:a 300 skiftgående telegrafister. Driftkostnaden för MARITEX var några procent av vad en sådan station skulle ha kostat, för att inte tala om hur det skulle ha gått till att rekrytera och utbilda en sådan mängd av personal.
Dessutom skulle jag inte ha avundats den som skulle ha varit chef över ett sådant "svårskött pastorat".

Slutligen är det en seglivad myt att "hörselmottagen telegrafi" alltid tar sig fram när inget annat gör det.

På 80-talet utvecklades HF-modem, "ARTOR" och "HARPCall", i Schweiz för bl.a. ett identifierings- och varningssystem för luftvärn. Dessa modem använde en mycket intelligent kodning med både tids- och frekvensdiversitet och kunde felfritt överföra meddelanden i kanaler som var så störda att absolut ingenting av signalen kunde höras med örat när man lyssnade.

Under HF92-konferensen på Fårö demonstrerades hur man kunde dölja modemens signalering t.ex. under en rundradiosändares modulering så att datatrafik med ganska god genomströmning gick fram utan att det hördes någon skillnad alls. Endast med en mycket speciell signalanalysmottagare gick det att upptäcka datasignalerna.
Sådana system är rejält överlägsna örat.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Den här tråden börjar bli så intressant att inläggen från Karl-Arne (SM0AOM) och Cristopher (SM7WYG) mycket väl skulle kunna ligga till grund för en artikel eller artikelserie i QTC.

Vad är det som säger att inte en gren inom amatörradion skulle kunna vara inriktad på just kommunikation under mycket störda förhållanden med synnerligen begränsade ekonomiska insatser, flera tiopotenser under vad jämförbar militär eller kommersiell utrustning idag går lös på? Det kanske redan finns och i så fall har gått en gammal stofil som mig förbi.

/ Göstha
 
Här är en till som läser med stort intresse!
En artikel om de där avancerade modem'en (ARTOR, HARPcall och Fårö-demonstrationen) i QTC skulle iaf jag sluka direkt. :)
Du har möjligtvis någon populär-vetenskaplig länk att dela med dig av?

73 SM0RVV
 
Back
Top