De va bättre förr, Hmm.

Hej!

Hmmmm, saker o ting är onekligen annorlunda jämfört med hur det var för si sådär 30 år sedan.
 
Det här sätter kanske faktumet att det visat sig "omöjligt" att sälja amatörradio till dagens uppväxande släkte i blixtbelysning.
Barnens kommentarer om uråldriga datorer kunde lika gärna ha gällt den lika "uråldriga" amatörradion.

Jag kan bara säga att "det var roligt att ha fått vara med",
och ser med ett visst vemod tillbaka på tiderna när det var TLA:er som
t.ex. IBM,DEC,PDP,RSX,PIP,DCL,MCR,BRU,VME och kanske även DOS som gällde inom datorvärlden...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om det ska vara något som attraherar ungdomar numera så ska det antingen vara häftigt och helt nytt - eller så gammalt att det kan närmast vara töntigt men fräckt.... Det enda som närmar sig töntigt men fräckt är det hemliga språket...

Tänk om Zlatan i en öppenhjärtig intervju erkände sin största hemlighet.... "jag har vid sidan om fotbollen lärt mig morsetelegrafi och ni ska bara veta hur häftigt det är att kommunicera med långa och korta i ställer för att tönta sig med SMS" :D

73 de den eviga optimisten... LRR
 
Hej!

Mats, på tal om att gamla saker blir moderna...
När jag började skolan, i nådens år 1974, så hade jag en svart väska tillverkad av nå'n vinylplast(?). Det står PUMA i vitt på den, just den typen av väskor är uppenbarligen MYCKET i ropet just nu!

För, kanske tio år sedan, besökte jag en av de stora teknikkonsulternas huvudkontor i Göteborg, jag skulle hjälpa dem med några animationer. Nåväl, jag hade som vanligt min gamla läderportfölj ("bandyportfölj") med mig. Jag blev erbjuden ganska saftiga summor för den av datorfreaken...

Morse istället för SMS, jodu...!
 
Last edited:
En riktig datoranvändare har byggt sin egen dator med elektronrör och magnetiska kärnminnen,
bara plugn'play-kids köper en plastdator.

Äkta datoranvändare skriver sina egna mjukvaror, tänk vad skulle hända om vi skulle sänka kraven och släppa in Windowsanvändare?
 
Hej!

Mats, ha ha ha ha, telegrafi är bäst...!
Jag har två grabbar, 7 resp 4½ år, de såg videosnutten och tyckte (givetvis) att telegrafi är bäst.
Men, de konstaterade att mobiltelefoner trots allt kan ha en fördel, de är mindre.
De jämförde med mina Brittiska manpack, PRC-320 och PRC-319.
 
:)
En riktig datoranvändare har byggt sin egen dator med elektronrör och magnetiska kärnminnen,
bara plugn'play-kids köper en plastdator.

Äkta datoranvändare skriver sina egna mjukvaror, tänk vad skulle hända om vi skulle sänka kraven och släppa in Windowsanvändare?

Riktiga operativsystem levereras som källkod... :)
Och riktiga programmerare skriver bokföringsprogram i FORTRAN.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Den riktiga programmeraren har förstås en Teletype ASR33 till sin elektronhjärna där programmen laddas in med remsa.
En av de mer stofila, men charmiga, maskiner jag har haft som användes som skrivare ihop med en ABC80. Tangentbordet
gav god träning åt fingermuskulaturen. Om remsstansen var inkopplad gällde det att komma ihåg att ha en burk under ett rör, annars blev det skräpigt på golvet...
För den som vill ha en värdig elektronisk terminal finns alltid DEC VT52.
 
hej hej

svaret ar val veteran .....bilar radio hus
inte köper jag ett nytt hus för att lampan har gået sönder ( huset ar från 1961)
eller en ny radio för att säkringen ar trasig radioen ar en ( heathkit från 1967)
det var bättre för ha ha
 
Den riktiga programmeraren har förstås en Teletype ASR33 till sin elektronhjärna där programmen laddas in med remsa.
En av de mer stofila, men charmiga, maskiner jag har haft som användes som skrivare ihop med en ABC80. Tangentbordet
gav god träning åt fingermuskulaturen. Om remsstansen var inkopplad gällde det att komma ihåg att ha en burk under ett rör, annars blev det skräpigt på golvet...
För den som vill ha en värdig elektronisk terminal finns alltid DEC VT52.
Eller en VT05
 
:)

Riktiga operativsystem levereras som källkod... :)
Och riktiga programmerare skriver bokföringsprogram i FORTRAN.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Nej, nu är du ute och cyklar AOM! Riktiga programmerare skriver inte bokföringsprogram! ;-)
Men FORTRAN är bra, man kan adressera matriser som vektorer vilket gör det enklare att lösa ekvationerna...
Och så slipper man alla irriterande deklarationer... Om man vill...


Skickas från min iPad via Tapatalk
 
Last edited:
>Och riktiga programmerare skriver bokföringsprogram i FORTRAN.

Jag trodde att bokföringsprogram skrivs i COBOL. Dock kan en Riktig Programmerare skriva FORTRAN i vilket språk som helst.
 
Om man vill...
...så går det alldeles utmärkt att bygga sin egen dator med logikkretsar, två 1J24B blir en utmärkt NOR-grind med riktigt måttlig B+ på sisådär 100V, fyra rör åtgår för en SR-vippa, men sen har man lång väg att gå innan man kan starta Windows :)

Nä, uppfinna hjulet har någon redan gjort, jag föredrar att förvalta och ha roligt med hjulet istället.
 
>Och riktiga programmerare skriver bokföringsprogram i FORTRAN.

Jag trodde att bokföringsprogram skrivs i COBOL. Dock kan en Riktig Programmerare skriva FORTRAN i vilket språk som helst.

På 80/90-talet så hade jag en "riktig programmerare" som kollega på Televerket Radio.
Han kodade programmoduler för debitering och redovisning av radiotrafik i FORTRAN, vilket inte har några speciella hanteringsfunktioner för "affärsdata" till skillnad från COBOL.

Allt fick kodas från grunden, och dessutom användes de ganska enkla (sedda i dagens ljus) formulär-och databashanterarna FMS och RMS under RSX-11M+.

En påtaglig prestation.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vi var värst på hela härnösands gymnasium när vi under andra året fick en ABC800 i datasalen (!)
Runt -85/86 tror jag det var...

Dubbla z80:s och med dubbel diskettstation modell LP-skivor naturligtvis.

Det var grejjor det :)
 
Wordplex 7 ordbehandlare med 4 och så småningom 8 arbetsplatser, 2 x 150 MB (!) skivminne och Qume skrivare med skrivhjul - det var grejor det också, i synnerhet på senhösten 1978.

Var då? Jo, på ASEA, Elektroniksektorn i Västerås. Det blev starten på en helt ny inriktning i mitt jobb.

/ Göstha
 
En klasskamrat på CTH någon gång 1975-76 brände hela studielånet på en ABC80 + 2st floppydiskar
med motiveringen att "Nu händer det inte så mycket mer"
 
Back
Top