De va bättre förr, Hmm.

>och testades tillsammans med AX.25 packetmodem

Wow, amatörutrustning i skarp drift (eller förstudie, i alla fall) :)

Det fanns ganska många radioamatörer i Tvt R vid den här tiden.
Ännu var det en merit att vara radioamatör, meritvärdet skulle inte börja försvinna på allvar
förrän c:a 10 år senare.

När dessutom verksamheten hade trånga ekonomiska ramar fick man använda prylar
med så bra pris/prestanda-förhållanden som möjligt. Det var därför som man ofta byggde ganska stora mottagarsystem
med IC-R71 och använde IC-M700 som styrsändare och mottagare för MARITEX.
Att flera av R-71-orna som jag köpte åt flygradioverksamheten 1985 fortfarande är i gång i Enköping är ett tecken på att
ibland är amatörmateriel bättre än vad tillverkarna tänkt sig.

Motivet för att använda AX.25 var annars att kvaliteten på förhyrda förbindelser ute i "obygden" kunde vara
ganska ojämn, och protokollet gav möjlighet till felkorrigering och integrerad övervakning av förbindelserna.

Ett par TNC-er kostade c:a 1500 kr vid denna tid vilket ansågs bli insparat snabbt genom att förbindelsefel skulle
ha upptäckts på en gång.

Dock kom upphandlingen och implementeringen av det "nya system" som blev en konsekvens av beslutet att rationalisera
att sammanfalla med att Tvt R byggde sitt eget telenät, R-line. Där fanns alla de integrerade drift- och övervakningsfunktioner som vi tänkt att implementera. Behovet av egna sådana bortföll då.

Systemleverantören av den nya centralutrustningen, Nerion A/S, valde att implementera alla DSC-funktioner i DSP med programvara som licensierats från Standard Radio.

Varje radiointerface kunde då innehålla de DSC-funktioner som behövdes på kanalnivå.
Tyvärr ville inte systemleverantören implementera några andra fjärrmanöverfunktioner i DSP än DTMF och inbandstonsignalering.
Helst hade vi sett att all modemsignalering som behövts hade legat i DSP, vilket hade strömlinjeformat systemet betydligt.

I stället fick jag ta fram modem för ett stort antal olika standarder, bl.a. ett trippelmodemkort med AM7910 som fick ersätta alla tontelegrafer i utestationerna.

"Den stora oredans tid" innehöll en hel del spännande inslag...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vill man prova linux så rekommenderar jag varmt Linux Mint (Mint bygger till stor del på Ubuntu)
Main Page - Linux Mint

Snabbt installerat, lätt att installera och startar snabbt,
mycket lätt att installera, förstå och använda för den som aldrig sett linux förut.
För att surfa, ordbehandla och köra psk31 så är det alldeles förträffligt!

Nu är det release 17, Qiana som är aktuell.
 
Last edited:
Hej!

En liten avstickare från datorer och OP-sys...
Tidsmaskinen, Howard The Gem.
Denna tingest fyller 64 år i år, ypperlig för husbehov!

Som en granne sa;
DU, om de har jordfräsar i helvetet så ser de nog ut på de viset, medan jordfräsarna i himlen låter som just den...

The Beast vs B.jpg
 
Det var som tusan...

En liknande tingest minns jag från min tidiga uppväxt men förmodligen var det en vält av något slag,
för den bearbetade inte jorden. Det var en vägentreprenör i Örebros utkanter som hade den.

Jag minns det härliga 4-takts sidventilade ljudet från JAP industrimotorn...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
40-talsteknik. BMB hade en modell kallad Plowmate med sidventil-JAP. Lite trögstyrd...
 
MIn mor hade ett ordspråk som gick ut på att: Skönhet förgås men fulhet består.

Själv har man fått man nöja sig med ett konstant eller!
 
Skönheten kommer väl inifrån.
Har för mig att förruttnelsen tar samma väg.

Ska titta mig i spegeln ikväll, för att se vad som kom först denna vecka.

Om likstelhet inträffar inatt, lovar jag mig själv sovmorron.
 
Last edited:
Som ni håller på att tramsa... Hi hi.

Det var avgjort bättre förr, då höll alla radioamatörer på med radio. Byggde egna sändare och körde telegrafi för glatta livet.

Fortsatt trevlig sommar från ett varmt Skåne
 
Nja Bengt, det fanns en hel del välbärgade amatörer som köpte
nya fina Drake-lines m.m. och färdiga Mosley-beamar, till och
med färdigbyggda baluner......

Jag tror att det alltid funnits det vi nu kallar "stickproppsamatörer".
Skillnaden var att de var tvungna att lära sig CW, nåt som tyvärr
saknas idag :(

Hallå från ett tropislkt varmt Bandhagen !
 
Ja så är det nog Christian. Jag var stickproppsamatör ett tag på 70-talet då jag köpte min första splitternya Drake C-line komplett med alla filter m m.

>>>Skillnaden var att de var tvungna att lära sig CW, nåt som tyvärr saknas idag.

Kan bara hålla med dig. :)

Om morsetelegrafi inte varit obligatoriskt "på min tid" så hade jag kanske inte orkat lära mig radioamatörernas eget språk vilket sett i backspegeln vore stor katastrof. Jag som sysslat nästan uteslutande med morse och svagsignalkommunikation sedan dess.

Även om man får ha viss förståelse för de som bestämt sig för att inte gilla morse så är det ju en stor del av möjligheterna inom hobbyn som man går miste om utan denna färdighet.

Som sagt, det var bättre....
 
Back
Top