Delar av Radiobyggboken m.fl. på nätet

Ja tänk vad alla nya amatörer gått miste om. Precis allt spännande har de missat eller hur. Den moderna ersättaren för Radiobyggboken tycks vara Kjell & Companys katalog. Undrar om den får samma kultstatus som John Schröders böcker om 40-50 år?
 
jag kikar gärna in på bokbörsen.se emellanåt,
ibland gör man fina fynd där men tyvärr finns där ingen radiobyggbok just nu, däremot en E:22 från 1986 :)

..fast just radiobyggboken torde väl finnas i en och annan bokhylla, fråga i nån ring på 80m eller sätt ut en annons på dx-radio vettja!
 
Vem var denne J.Schröder egentligen? Han verkar ha varit inblandad i det mesta som rörde elektronikhobby mellan ca 1950-1970.

Själv innehavare av Radiobyggboken 1-3 och HIFI-teknik. Har haft ett ex. av Kortvågshandboken som har försvunnit. Dessutom minns jag att några andra av hans böcker lånades på bibblan i Karlskoga när jag växte upp.

Teknos handböcker för AM- och FM-teknik finns också i bokhyllan och är läsvärda.

Vissa boktitlar var lite roliga "Det är hål i transistorn" tog ett tag innan polletten föll ner, lite som "En svensk tiger". Sedan kände man sig dum som att man inte förstod det på en gång.
 
ASX

Många av oss har nog lyckats behålla en hälsosam barnslighet och vetgirighet trots att skägget är grått och ögonen lätt skumma.

Din tid kommer.

/Janne
 
FBJ skrev; "Går det att få tag i Schröders böcker?"

Jo, dom dyker upp ibland på loppisar men försvinner på två röda sekunder. En annons på DX-radio kanske kan fungera. Många av de gamla amatörerna som nu är på väg att ställa tofflorna och trilla av pinnen har böckerna i bokhyllan. Eftersom de inte äter bröd (böckerna alltså) så får de stå kvar bland dammet. När efterlevande sedan städar ur skiten åker väl det mesta i containern. Hör med di gamle som du träffar på klubben eller på field days. Chansen att få träff är nog ganska stor trots allt. Hmmm, trodde att du redan hade alla tre delarna plus kortvågshandboken! Hur har du klarat dig utan dessa? Bör inte saknas i något hem.
 
Ja tänk vad alla nya amatörer gått miste om. Precis allt spännande har de missat eller hur. Den moderna ersättaren för Radiobyggboken tycks vara Kjell & Companys katalog. Undrar om den får samma kultstatus som John Schröders böcker om 40-50 år?

Nu är väl inte K&CO som är dagens informationskälla - det verkar snarare vara Youtube.

Men vi var svultna på information & kunskap och man, i alla fall jag, lånade dessa böcker
och läste dem om och om igen för att få ur dem all information.

Denna hunger har inte dagens unga då de i det närmaste drunknar i all tillgänglig information.
För dagens unga är det snarare att välja rätt, eller snarare bort den onödiga information
som pressas på dem.

Det är en överlevnadsstrategi som de tvingas till. På samma sätt som de eviga turerna till
biblioteket var vår.

Men detta är ett ämne som tagit upp alltför mycket utrymme på ham.se och ska nog om det
ska tas upp igen, placeras i en egen tråd :)
 
Vem var denne J.Schröder egentligen? Han verkar ha varit inblandad i det mesta som rörde elektronikhobby mellan ca 1950-1970.

Själv innehavare av Radiobyggboken 1-3 och HIFI-teknik. Har haft ett ex. av Kortvågshandboken som har försvunnit. Dessutom minns jag att några andra av hans böcker lånades på bibblan i Karlskoga när jag växte upp.

Teknos handböcker för AM- och FM-teknik finns också i bokhyllan och är läsvärda.

Vissa boktitlar var lite roliga "Det är hål i transistorn" tog ett tag innan polletten föll ner, lite som "En svensk tiger". Sedan kände man sig dum som att man inte förstod det på en gång.

John Schröder är en oerhört produktiv författare. Han började skriva i radiopressen redan på 1920-talet och medarbetade tidigt i Populär Radio. I början av 50-talet blev han tidningens chefredaktör. Han var född i Åmål 1913 och fick amatörsignalen SM5ZE redan 1929.
En ingenjörsexamen, från har jag för mig Tekniska Läroverket i Örebro, åstadkoms också i början av 1930-talet.
Tittar man i Kungliga Bibliotekets lista så återfinns ett 80-tal titlar från John Schröder.
Under slutet av 50-talet så verkade han även som frilansskribent och konsult.

Chefredaktörskapet för Populär Radio och Radio&Television varade fram till 1967, när förlaget Nordisk Rotogravyr anställde
den starkt HiFi-inriktade Ulf B Strange som kom från veckopressen.

Ragnar Forshufvuds "Det är hål i transistorn" från samma förlag 1965 var en bok som också avmystifierade och populariserade transistortekniken.
Författaren knöts tidigt till "transistorgruppen" vid KTH tillsammans med bl.a. Markesjö, Leine och Wallmark.

Jag kan även bidra med en relaterad anekdot i ämnet "kollision mellan teori och praktik".

När jag var anställd på CTH precis i början av 80-talet så hade jag en del kontakter med
Inst. för Tillämpad Elektronik där Göte/SM6DTN var forskningsingenjör. En stor historieberättare.

Ett par år tidigare hade en teknolog fått som examensarbete att utföra effektsteget till en ultraljudssvets, och vederbörande räknade omsorgsfullt ut att effektförlustens toppvärde i transistorn skulle uppgå till något 100-tal W och dimensionerade kylflänsen därefter. När anordningen skulle testas blev resultatet
att transistorns inre förgasades och brände hål i kapseln. Teknologen hade förbisett att man inte kan tillämpa maximaldata för ström och spänning samtidigt. När detta nådde handledaren så lär han ha sagt "-Det är bäst att vi godkänner honom innan någon blir skadad..."
Transistorn demonterades och Göte lade den i en påse med en följelapp "Det är hål i transistorn" samt skickade den till Ragnar Forshufvud som vid denna tid var verksam hos Bofors.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Han hade också försäljning av de av honom konstruerade byggsatserna som fanns i Radio&Television genom egen firma som hette EBAB.
Firman hade först adress i Vallentuna,men han öppnade senare en butik i Djursholm.Jag var där några gånger och handlade komponenter och pratade teknik med honom.
Några exempel på byggsatser här:
Gz43UMx.jpg
 
..fast just radiobyggboken torde väl finnas i en och annan bokhylla, fråga i nån ring på 80m eller sätt ut en annons på dx-radio vettja!

Min är totalt sönderbläddrad. Jag använder fortfarande nomogrammen. Suveränt när man snabbt ska göra en svängningskrets och inte orkar plocka fram räknesticka/miniräknare/dator.

/Roland
 
Min är totalt sönderbläddrad. Jag använder fortfarande nomogrammen. Suveränt när man snabbt ska göra en svängningskrets och inte orkar plocka fram räknesticka/miniräknare/dator.

/Roland

Jag lade upp en nomogramsamling i pdf-fomat här
bara att skriva ut önskade sidor dubbelsidigt och laminera för långvarigt bruk på lödbänken ;)
 
FBJ skrev; "Går det att få tag i Schröders böcker?"

Jo, dom dyker upp ibland på loppisar men försvinner på två röda sekunder. En annons på DX-radio kanske kan fungera. Många av de gamla amatörerna som nu är på väg att ställa tofflorna och trilla av pinnen har böckerna i bokhyllan. Eftersom de inte äter bröd (böckerna alltså) så får de stå kvar bland dammet. När efterlevande sedan städar ur skiten åker väl det mesta i containern. Hör med di gamle som du träffar på klubben eller på field days. Chansen att få träff är nog ganska stor trots allt. Hmmm, trodde att du redan hade alla tre delarna plus kortvågshandboken! Hur har du klarat dig utan dessa? Bör inte saknas i något hem.

Jag har faktiskt aldrig haft någon av dessa böcker men känner igen (efter)namnet, får bli en koll på loppis längre fram när radioriet har kommit i gång på det nya QTH:t här.
 
Hej jag var också där i Stocksund på 70 talet och handlade mönsterkort och spolstommar till kortvågsmottagaren som det
beskrivs i del två av radioböckerna,

mvh Lasse sm0ydo

Hade han inte en byggbeskrivning med en hörlursförstärkare med korsmatning också?
 
Hade han inte en byggbeskrivning med en hörlursförstärkare med korsmatning också?

Jag som audiotok blir ju lite nyfiken nu.. kommer du ihåg om det handlade om kanalmixning (lägger ihop lite från respektive kanal för att flytta ljudbilden) eller om en hörlursförstärkare med cirklotrontopologi?
 
Back
Top