Delta loop, igen .. lutningsvinkel den här gången ?

Bengt, SM6APQ, har krångel med att lägga in bilder här och bad mig lägga ut denna bild på den B&W spole från Radiomuseet som han skrev om tidigare i tråden.

B.W spole med link.jpg
 
Last edited:
Idén med stora induktorn av coax och skärma tror jag inte på. Det blir stora kapacitanser mellan skärm och innerledare, och det har jag även emot link av coax även om problemet där borde vara mindre. Jag har sett en variant hemma hos SM4BDQ med en elektrostatisk skärm mellan antennspolen och linken, en på var sida om linken som förstås sitter i mitten. Skärmen består av mässingpinnar lödda i ena änden till en jordad skena. Det blir alltså ingen möjlighet till virvelströmmar så magnetiska fält kommer bra igenom men elektriska fält skärmas bra. Thord var vänlig nog att skicka mig ett par bilder, jag bifogar en.

Skriver en som inte byggt så många antennanpassningar.../Jan

HFI de APQ.
Jag tror du har missförstått min beskrivning. Vet ej riktigt vad du syftar på när du nämner "stora induktorn av koax"?
Jag har bara beskrivit EN LINK som är skärmad.

Den skärmade linken har jag labbat med för några år sedan. Jag använde mig först av en konventionell oskärmad link - cirka 3 varv - till min 3,5 - 3,7 MHz balanserade tuner. Jag mätte feederströmmarna vid en viss frekvens inom det nämnda området.
Därefter trädde jag på krympslang på de tre varven - 2 mm CU lacktråd - och trädde sedan på tät skärmstrumpa av RG-58.
Jag fick samma antennström. Jag drog då slutsatsen att skärmstrumpan förorsakade inga förluster. Det är riktigt att kapacitansen mellan lacktråden och skärmens insida är stor, men det är MAGNETFÄLTET från linken som inducerar RF-strömmar i den "stora" avstämda spolen. Kapacitansen mellan innerledare och skärm kan inte hindra magnetfältet.

Det BDQ har gjort är beskrivet i ARRLs antennhandbok. Man har åstakommit skärmen genom att klippa isär en Barker & Wiliamsson spole och sedan kortsluta nederändan så att det hela påminner om en kamm.

Jag hävdar dock att min metod med den skärmade linken är effektivare och lättare att tillverka med undantag av att seriekondensatorn måste RF-mässigt "lyftas" från chassie (jord). Dessutom, ur säkerhetssynpunkt, är det bättre att ha linken galvaniskt ansluten direkt till chassie (jord).

73
Bengt
SM6APQ
 
HFI de APQ.
Jag tror du har missförstått min beskrivning. Vet ej riktigt vad du syftar på när du nämner "stora induktorn av koax"?
Jag har bara beskrivit EN LINK som är skärmad.

D

73
Bengt
SM6APQ

Jag tror att det var min kommentar till Sture, SA5A som spökade till det!

HFI, det var inte i en linkkopplad avstämmare som jag föreslog att använda
en koax utan det gällde PA0FRIs S-match!
 
HFI de APQ

Flera har kommenterat min beskrivning av den skärmade linken i en balanserad antennavstämning. Man tycks tro att kapacitansen mellan innnerledaren - själva linken - och skärmen skulle försämra förmågan att avge eller "ta emot" ett magnetiska kraftfält.

Det finns ett bra exempel där man på liknande sätt inducerar elektrisk ström från ett yttre magnetfält trots att det finns en cu-skärm som omger trådarna, innerledarna alltså.

På fartyg används radiopejl för frekvensområdet 300 - 400 kHz. Pejlen kan även användas på mellanvåg när BC-stationens QTH är känt för att fastställa fartygets position.

Pejlen består av ett vridbart CU-rör som hindrar E-fältet att inducera strömmar i innerledarna - slingan. CU-röret, något större än ett cykelhjul, har en slits, en smal öppning, i symmetripunkten för att inte kortsluta de inducerade RF-spänningarna.
Fungerar fint trots att det finns en betydande kapacitans mellan innerledare och skärm.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Har under week-ändan samlat ihop komponenter för att prova Connys fina förslag till bal. tuner. Kondensatorerna har jag bara placerat på en delrinplatta. Kommer att förbinda kondingarna med skärmstrumpor av RG-213.
Spolen med linken tog lite längre tid att tillverka. Består av två teflonstavar där jag borrade lämpliga hål för spolen - ett c:a 6 mm cu-rör.

Bilden från vänster till höger föreställer de ingående kondensatorerna. "link-kondensatorn, splittstator och de två seriekondingarna som i Connys schema betecknas med Cs. Jag hittade sådana med genomgående axlar så det var mycket enkelt att ganga dom genom att förse axlarna med en porslinsisolerad axelkoppling.

Återkommer med testresultatet.

73
Bengt
SM6APQ

PICT0646.jpg
 
Last edited:
Back
Top