DELTA LOOP

Jag skulle gissa på en hyfsat vertikal polarisation. Flyttar man matningspunkten till annan plats, ändrar antennhöjd eller vänder på antennen blir det nog andra strålningsvinklar. Men att jorda skärmen i backen?? Det låter som att antennen sitter nära backen? Jag lämnar över ordet btill experterna...
 
Den ska bli jordad i maströr via bom 25 m upp i en stålmast och förses med reflektor + ev direktor. Att öppna den i "botten" och mata symetriskt skulle ge horisontell pol men mekaniskt krångligare. Vill dock ha den DC-jordad utan spets uppåt p g a statisk laddning och åska. Min undran är alltså, att när matningen sker en bit ut på sidan, via gamma, vad blir polarisationen? Inte för att det resultatmässigt skulle betyda nåt, men vore intressant att veta. Kanske någon med ett analysprogram kan ge ett åtminstone teoretiskt svar !
 
Det blir horisontell polarisation. Även om du gammamatar så blir det som mest lågohmigt, och som mest ström både längst ner och på mitten längst upp.
Sture
 
Tack för respons så här långt. Glömde kanske påpeka att jag avsåg strålningen "bredsides" med den vinkel jag angav i nederänden (75 gr).

Tankeexperiment:
Vik ihop den så det blir en vertikal, då blir utstrålningen 2 halvvågor i motfas, klöverformat vertikal pol (bortser från markreflex).
Dra ut den horisontellt, då blir fortfarande utstrålningen 2 halvvågor i motfas, klöverformat horisontell pol (bortser från markreflex).

Allt under förutsättning att den gammamatas och att halvvågselementen inte är åtskilda med separata matningspunkter. (Typ stegmatning).

Då blir resultatet i mitt fall en kombination av SM5KRI's "hyfsat vertikal" och SM4ANQ's "till största delen horisontell"

Eller.... ? Jag lutar nog åt att det inte blir varken eller. En mix alltså. Någon med matematiska kunskaper eller ett program som kan ge besked ?
 
Jag ser inget konstigt med din delta lopp, Sparky. Du behöver inga program eller matematik för att avgöra vilken polarisation den har. Den har horisontell polarisation eftersom den matas nedtill. Gammamatningen kan visserligen ge en viss obalans i strålningsdiagrammet. Om du envisas med att Gammamata får du ta det lilla problemet! ;-) men en vanlig lopp matad nertill har horisontell polarisation!
 
Jag har bara snabbläst denna >>artikel<<, men kanske kan ge vägledning?

Edit
För att markera en länk sätter jag in >> och << man ser knappt skillnaden på textfärgen..
 
Last edited:
SA5A
Jodå, att strålningsdiagrammet påverkas av gamma (en sorts osymmetri) är ok. Det är närmast vinkeln vid matningspunkten (75 gr) som sätter myror i huve't. vad gäller polarisationen.
Med okonventionella gammamått skulle man kunna dra ut matningspunkten till "övre hörnet" av loopen. Då inträder helt andra förutsättningar för strömfördelning och därmed utstrålningens polarisation. Utan gammamatning kan man ju flytta matningspunkten vart som helst egentligen och mata symmetriskt. Praktiskt och mekaniskt svårare förstås om man vill ha symmetripunkten galvaniskt jordad.
Nåväl, det här blir ett experiment. Inte ens säkert att det blir av. Ville bara sondera eventuella erfarenheter.
 
SM3BDZ

Tack för den ! Lusläst många handböcker i ämnet, men den sidan var bra !
Sparat den på HD och ska läsa den i solstolen (när solen kommer fram igen). Det är ju midsommar och huve't är fullt av andra myror... :D

Sparky
 
Sparky: Jag var nog inte helt klar i hjärnkontoret när jag la upp länken tack vare pilsnern jag smuttade på tidigare under kvällen, visserligen bara två flaskor.. Men ändå... PDF:en hade jag i datorn, men tyckte det var lämpligare att länka till dokumentet på nätet.
 
SM5KRI

Ok. Nu funkar länken. Samma länk som BDZ tipsade om tydligen.
Även om det inte direkt ger nåt svar på min konfiguration, så ger det en bra teori om strömmar kontra matningar.

Bara som info:
Min Deltaloop är avsedd för 50 MHz. Vill gärna ha vertikal pol p g a att den ska sitta några meter ovanför en konventionell H-polad Yagi (Optibeam 11-5). Inbillar mig att de påverkar varandra mindre på det sättet.
 
Om du vill ha en vertikalpolariserande delta-loop mata den då i ett av de nedre hörnen. Då blir den ganska rundstrålande med förhållandevis låg strålningsvinkel.
Lycka till
SM4ANQ/Ulf
 
SM4ANQ

Stämmer i o f s, men jag vill ha den DC-jordad i symmetripunkten ! Då återstår tyvärr bara "spetsen nedåt" för ett praktiskt genomförbart arrangemang med koaxmatning via gamma ! Symmetrisk matning med öppen sida (eller hörn) är inget alternativ alltså.
Därav oxo olika längder på sidorna. 75 graders apex lär vara optimalt enligt all litteratur jag har tillgång till. Bredsidesstrålningen blir nog, som de flesta tror, mer horisontell då. I gengäld får man något vertikalt "åt sidorna".
Polarisationen är inte så kritisk, men jag vill absolut inte ha spetsen uppåt plus att det är ett krav på DC-jord !

Sparky
 
Bara en nyfiken fråga, varför har du låst dig vid DC-jord och gamma-matning?

/Lasse
 
SM3BDZ

DC-jord p g a att den ska sitta högst upp i 25 m stålmast. Vill undvika statisk uppladdning och därmed i möjligaste mån undvika blixtkanal.
Gammamatning via koax i nedre spetsen blir det mest praktiska i sammanhanget, både mekaniskt och elektriskt.
 
Back
Top