DELTA LOOP

SA5A

Nejdå Sture, du "tjatar inte ut mig".
Bara kul att ventilera även "ickeproblem" :)
När jag skrev "vik ihop den", så uttryckte jag mig fel. Skulle ha sagt "veckla ut den" (en j-a skillnad) då tänkte jag mig extremfallet där alla sidorna blir till 1 (en) lång ledare, som då bildar en 1 (en) lambda lång ändmatad antenn. Alltså två halvvågor i motfas. Den kommer att få klöverformat strålningsdiagram. Att "dra ut den" till annan form, såsom kvadrat, rektangel, cirkel eller något mellanting kommer absolut att påverka strålningsdiagrammet på olika sätt. (Förutom matningsimpedansen). Matar man den däremot på mitten (via Delta- eller T eller Gamma eller Omega eller symmetriskt öppnad och matad med stege) blir det två halvvågor i fas med två smalare lober vinkelrätt mot utstäckningen.

Förresten, kan man Gamma-mata i änden på en helvågsantenn ? Se där, flera "ickeproblem". Det normala vore naturligtvis att mata den mot "jordplan" (mylla eller utlagt trådnät). Här blir det en definitionsfråga om det ska kallas Gamma- eller Shuntmatning. Jag efterlyste i ett tidigare inlägg i denna tråd, var gränsen går. Ingen respons så här långt :(
Vi tänker nog i samma banor, det är nog bara sättet att uttrycka sig som skiljer !

Om man behöver en seriekondensator till Gamma beror ju på hur noggrant man kan justera in Gammat. Avstånd till "egentliga" antennen, samt längden på och förhållandet mellan Gammaledaren/antennen blir mer kritisk då. SWR = 1 blir svårt, rentav omöjligt. Men man slipper ju seriekapacitans. Omega ger betydligt bättre och enklare justering därvidlag, men kräver ytterligare en konding....

Min "utvecklade" loop, förvandlad till en lång ledare gäller oavsett vertikal eller horisontell montering. Markreflektionerna kommer givetvis att vara annorlunda i respektive fall. Andra godtyckliga konfigureringar (varav vikt dipol är ett specialfall) än en rak lång ledare blir svårare att analysera, impedansmässigt och strålningsmässigt. Tror jag, jag har inget program för att teoretiskt beräkna sådant.

Fler åsikter ? Någon ?

Sparky
 
Last edited:
Back
Top