Den lille elektrikern

SM5JAB

Well-Known Member
Jag kan inte undvika att visa denna! Den lille elektrikern hade en inte försumbar inverkan på min egen utveckling. En av de saker jag minns bäst var hur en ringklocka fungerade där strömmen till magneten slöts/bröts genom klappens vibrationer!!! Hur genialt är inte det?

Hade du den också? Vad minns du mest?
 
Jag tror att jag var 6 eller 7 år när den kom in i huset...

1659849787649.png
Motorn med sin enkla kommutator är det som fastnat i minnet hos mig.

Den efterföljdes snart av Kosmos "Der Radiomann"
1659849437521.png

och lite senare av Philips elektronikbygglådor.

På den vägen är det...
 
Kul, min utveckling började med att demontera den handvevade köttkvarnen i mitten av 50-talet kanske i ett försök till reverse engineering. Sen Lego som var kul, som följdes av Meccano som var ännu roligare och Den Lille Kemisten där allehanda experiment kunde utföras. Sen kom Den Lille Elektriker och på julafton 1965 anlände en radiobygglåda med tomten.

Den Lille Elektrikern men en nyare utgåva, i princip identisk med den ursprungliga 60-talsversionen finns på hyllan här och jag provbyggde de flesta projekten för ca 10 år sedan.

Radiobygglådan försvann spårlöst i början av 70-talet men jag fann en exakt likadan på en auktionssajt i Schweiz efter säkert 20 års letande av och till. Det var för ca 5 år sedan och alla projekten har åter byggts ihop och mellanvågssändaren med tre transistorer har faktiskt avprovats ordentligt på spektrumanalysatorn. Inte den vackraste amplitudmoduleringen men fullt användbar.

Här några bilder att drägla över.... :)

0.jpg 1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

I juni i år kontrollerades HFe och några andra parametrar på de gamla germaniumtransistorerna och så gamla som de var så stämde uppmätt data väl överens med specifikationerna i databladen som efter mycket letande hittades på nätet. Även germaniumdioderna var friska.

Med i sändningen från Schweiz fanns utöver det som listades i instruktionsboken en del extra komponenter och även ett par helt obestyckade hållare. Det enda som saknades var "Telegrafinyckeln" som utgjordes av ett fjädrande plåtbleck försedd med en liten plastknopp. Det kan väl bli ett projekt i 3D-printern vad det lider.

Allt var bättre förr :cool:
 
"Det var inte bättre förr, utan det är sämre nu..."

Hade ett minne av att "Den lille elektrikern" kom från Jugoslavien, och mycket riktigt var det så.
Här en diskussion i ämnet (samt även om metatabletter och annat tekniknostalgiskt) på ett annat forum:


Mekanosatserna och bygglådorna från teknikoptimismens 50 och 60-tal kommer aldrig åter.
De försvann tillsammans med framtidstron och teknikintresset hos det uppväxande släktet.
 
Jag kan inte undvika att visa denna! Den lille elektrikern hade en inte försumbar inverkan på min egen utveckling. En av de saker jag minns bäst var hur en ringklocka fungerade där strömmen till magneten slöts/bröts genom klappens vibrationer!!! Hur genialt är inte det?

Hade du den också? Vad minns du mest?
Just den ringklockan ^^!!
Den gav vidare laboration med ett flerpoligt relä som kopplades i serie med sej själv o slog på strömmen när relät föll…som då drog o stängde av sej själv osv.
Jag hade uppfunnit en summer…långt innan jag visste att det fanns såna.
 
Nja, det säljs fortfarande experimentlådor inom alla områden. Kemilådorna innehåller helt ofaliga ingredisenser, inte saltsyra och blyplåtar som i min ursprungliga låda.

Nedan en modern variant av Den Lille Elektrikern. Av säljtexten kan man nästan ana att intresset bland de unga numera är så svagt att man vänder sig till oss vuxna som vill återuppleva gamla tider. Bra att kunna skylla på ungarna när experimentlådor skall köpas in på ålderns höst.

:)


Vetenskapsmannen.jpg
 
Jag hade uppfunnit en summer…långt innan jag visste att det fanns såna.
Samma här. Jag upptäckte senare (under radiobygglådeepoken) att ringklockan utan klocka kunde förses med en lång trådantenn och gnistsändaren var därmed uppfunnen. Många dagar ägnades sedan åt ändlösa experiment med att undersöka hur lång räckvidd man kunde få med hjälp av familjens Philips transistorradio. Man kom snabbt underfund med var på skalan det hördes kraftigast och det ena gav den andra aha-upplevelsen. Gnistorna blev större och styrkan i radion ökade om fler batterier kopplades in.
 
Det ligger uppenbarligen en hel del i att man egentligen vänder sig till de vuxna som vill
återskapa sina minnen och uppleva sin barndom på nytt.

Med den brittiske 70-tals-artisten Tom Robinsons ord:

"It is never too late to have a happy childhood"
 
Min väg in i bruket började inte med ett kit, även om jag nog tjatade en del... När jag ville ha en grammofon för att spela egna plattor vid 13 års ålder fick jag ett verk med arm och pickup. Förstärkare då? "Den bygger du själv" sa pappa och grävde fram en rörhandbok och en lödkolv. En tripp in till Hefab på Tegnérgatan i Sthlm och sedan var det bara att börja bygga, med viss handledning. 6AU6 - 6C4 - 6AQ5 och en enkel högtalare i en baffel och sen var man fast. Det är fortfarande kul!
 
HEFAB ja...

1659891053816.png
Erinrar mig att jag handlade där på postorder ett par gånger i slutet av 60-talet.
Annars köpte jag rör hos Radio-Special på Engelbrektsgatan eller hos SM4AMP på Karlsgatan i Örebro.

Med en tår i ögonvrån konstaterar man nu att ett ECC83 då kostade 2:65, ett EL84 2:85 samt ett EL34 7:85...

"Ur led är tiden..."
 
Last edited:
Fick en Philips bygglåda ( trol EE 2003 ) i julklapp på 70-talet , kommer ihåg att man missat att bifoga batterier ( 4,5 V ) och
det var inte förrän 3:e dag jul eller så som jag kunde köpa batterier eftersom affärerna var stängda.
 
Kul, min utveckling började med att demontera den handvevade köttkvarnen i mitten av 50-talet kanske i ett försök till reverse engineering. Sen Lego som var kul, som följdes av Meccano som var ännu roligare och Den Lille Kemisten där allehanda experiment kunde utföras. Sen kom Den Lille Elektriker och på julafton 1965 anlände en radiobygglåda med tomten.

Den Lille Elektrikern men en nyare utgåva, i princip identisk med den ursprungliga 60-talsversionen finns på hyllan här och jag provbyggde de flesta projekten för ca 10 år sedan.

Radiobygglådan försvann spårlöst i början av 70-talet men jag fann en exakt likadan på en auktionssajt i Schweiz efter säkert 20 års letande av och till. Det var för ca 5 år sedan och alla projekten har åter byggts ihop och mellanvågssändaren med tre transistorer har faktiskt avprovats ordentligt på spektrumanalysatorn. Inte den vackraste amplitudmoduleringen men fullt användbar.

Här några bilder att drägla över.... :)

View attachment 8308 View attachment 8309
View attachment 8310
View attachment 8311
View attachment 8312
View attachment 8313

I juni i år kontrollerades HFe och några andra parametrar på de gamla germaniumtransistorerna och så gamla som de var så stämde uppmätt data väl överens med specifikationerna i databladen som efter mycket letande hittades på nätet. Även germaniumdioderna var friska.

Med i sändningen från Schweiz fanns utöver det som listades i instruktionsboken en del extra komponenter och även ett par helt obestyckade hållare. Det enda som saknades var "Telegrafinyckeln" som utgjordes av ett fjädrande plåtbleck försedd med en liten plastknopp. Det kan väl bli ett projekt i 3D-printern vad det lider.

Allt var bättre förr :cool:
Det var inte bättre förr men det är sämre nu
 
"Det var inte bättre förr men det är sämre nu" sätter vi ett minustecken vid men, så blir summan noll.
Dvs det är lika bra nu som då.......
Som att doppa ena handen i varmt vatten och andra handen i kallt vatten, = lagom.

Jag minns lla de där lådorna, och man såg dem i affärer, men jag fick ldrig någon.
Däremot fick jag en klase 1,5 v ringledningsbtterier, de där som är som en ölburk stora.
Fick lära mig att seriekoppla och parallellkoppla och så var det igång.
I avsaknad av experimentlåda fick man själv tillverka strömbrytare och anslutningssladdar.
Men att göra spirallindning på sladdarna fann jag inget skäl till, kanske folk tyckte det som imponernade ut men....

Clas Olssons vita telefonlurar, ( inte leksakslurar) för 3 kr styck var ett lyft för kommunikationsintresset.

Däremot had ejag gott om mekano, dvs lådor med små plåtar med massor av hål, skruvar, och muttrar. de gick att göra konstruktioner med.
Även det var lärorikt, men troligen blev de felsta sådana lådor utspridda i lla lådor när köksnordet skulle nvändas, så det inte gick att bygg något meningsfullt.
Det fattades alltid skruv och mutter, men de gick att kompletter Clas olson sålde 100 pack M3, som idag kotar skjortan för bara 10 st. Och de är 3 Mm stora dvs 3 Megameter.

Men idag då, det finns ju bygglådor med smådatorer, men de är ju knappst något för den åldern då teknikintresset grundas, dvs 10 - 15 år.

Idag byggs inte ens "spionsändare" verkar det som.


SM4FPD
 
Jag hittade min lille elektriker! Inte komplett, saknar spolen för kompassen och några sladdar.

Jag hade en Philips-låda också, men den hittar jag inte. Den blev nog bortbytt. Jag minns inte vilken det var, men någon i EE 2XXX-serien. Jag minns att lådan var grönaktig och hade parabolantennen på sig. Det var nog inte den mest avancerade lådan, men det mest avancerade projektet var en radio. Jag tror inte att jag någonsin fick radion att fungera :-(

Jag minerade en gång trädgården med en kinapuff med en kanthaltråd runt stubinen. Sladd in till lådan, batteri och strömbrytare. Kanske blev det den värsta utskällning jag fick som barn...

20220809_143725.jpg
 
Back
Top