Den perfekta antennen för hyresboende?

De som är intresserade av en grundlig testrapport om Isotronen kan titta på "The Isotron revealed" part 1 och 2av Dave/WX7G, på sidan Preview Articles

I beskrivningen som Bjarne hänvisar till ovan skriver DL7PE "...Any antenna needs also a sufficient area to couple the radiation into the atmosphere. By stretching the capacitive plates to a greater physical length, as well as by the implementation of the feeding coaxial cable as a low-radiating counterpoise, this area has thus been considerably enlarged and contributes to high efficiency."

Om de understrukna orden ovan ändras till "high radiating counterpoise" blir beskrivningen litet mer sanningsenlig.

73 JanneG

Diskussionerna om CFA- och EH-antennerna fick mig att en gång i tiden läsa på om Landsdorfers och Meinkes arbeten, och det snällaste man kan säga är att DL7PE läst dem som "f-n läser bibeln"...

Att alla de beskrivna antennerna inkl. "Isotronen" arbetar genom att koppla kapacitivt till feederns ytterledare står utom tvivel.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Det konstiga är att det finns de som köper prylarna.........

73 de Bjarne

Här är ett citat från ett yttrande av G3NOQ/Alan Boswell gällande Isotron-eller Microvert-antenner och liknande :

"Suppose we consider a lawn-sprinkler fed by a water-pipe and pump. The pipe leaks. The owner says, 'That's all right, some extra piece of grass is being watered', so he's happy. On the other hand the leak could be over a piece of concrete, or (worse) in the kitchen. Then someone comes along and
says: "For only $299.99 I have a device that will help your pipe to leak" . ----- . . That is my view of leaking feeders ;)

Bra liknelse, inte sant? 73/JanneG

Ja Janne, det är kanske en fråga om att kunna ta till sig vad man läser....

:)

73 de Bjarne

De som bygger de här typerna av antenner, är antingen väldigt nyfikna eller har inga andra möjligheter. Därför finns det ett behov - och hur dåligt det än fungerar, är väl ändå några enstaka QSO:n lite då och då bättre än inga QSO:n alls. -Och en dålig antenn är alltid bättre än en usel antenn... eller?

Jag tycker inte man ska slänga in alla antenner under samma kategori och sedan jämföra dem. Jämför istället antenner av liknande storlek med varandra - så blir det hela lite mer rättvist.

GSG Rikard......det vet du. Min kamerastativantenn är på gränsen

73 de Bjarne

De som bygger de här typerna av antenner, är antingen väldigt nyfikna eller har inga andra möjligheter. Därför finns det ett behov - och hur dåligt det än fungerar, är väl ändå några enstaka QSO:n lite då och då bättre än inga QSO:n alls. -Och en dålig antenn är alltid bättre än en usel antenn... eller?

Bra skrivet! Jag en EH-antenn som är ett prototypbygge från ett antennföretag. Den är 750 mm lång, 50 mm i diameter och fungerar endast på 14 MHz med skaplig bandbredd. Men fungerar gör den. T.o.m. ganska hyggligt. Jag har själv kört ganska många QSO:n på den. Beroende på placering behövs en AT - annars är SWR omkring 2,5-3.

Det allra roligaste är dock den uppståndelse som blir omkring den här antennen - som egentligen inte är någon antenn?

Back