Den som har flest antenner på taket när han dör vinner

... Jag får inte ens ha en trådantenn där jag bor.
Jag tycker att blint antennförbud för en sändaramatör är en förtäckt form av diskriminering. De så kallade besluten av hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar tar inga individuella hänsyn. Det finns i huvudsak två verkliga skäl: Bekvämlighet och missunsamhet. Eventuellt föregivna byggnadstekniska skäl är i regel en bekväm undanflykt, punkt.

Om en äldre amatör behöver flytta till ett pensionärsboende, ska man inte inbilla sig att särskilt många lägger två strån i kors för att göra det möjligt att fortsätta med hobbyn, ens i begränsad omfattning. Vävning och allehanda andra trevliga former av sysselsättning eller tidsfördriv befrämjas och slås upp med krigsrubriker i reklamtrycksakerna, men amatörradio - icke! "Varför kan inte du vara som andra?"

Visserligen har jag något enstaka lysande exempel på motsatsen, men sådana baseras alltid på personliga relationer med beslutsfattaren, som måste vara tillräckligt betrodd för att kunna medge undantag - inte för att tillämpa någon positiv regel. Sådana har man sorgfälligt gjort rent hus med.

/ Göstha
 
Last edited:
Jag får inte ens ha en trådantenn där jag bor.
/Micke

Hur motiverar föreningen ditt förbud?
Det är väl inte en komplikation som uppstod efter att du lyckades spåra störningarna i huset?
Skriv en utförlig ansökan om antenntillstånd att lämna in till styrelsens nästa månadsmöte.
/Ingvar
 
Hur motiverar föreningen ditt förbud?
Det är väl inte en komplikation som uppstod efter att du lyckades spåra störningarna i huset?
Skriv en utförlig ansökan om antenntillstånd att lämna in till styrelsens nästa månadsmöte.
/Ingvar


Jag har skickat in en formell ansökan med ritningar och bilder på tänkt utförande. Jag hade i text förklarat vikten av att detta ärende behandlades i styrelsen och med styrelsens och min samverkan kunna komma fram till en lösning.

Styrelsen skickade ut denna förfrågan på remiss till fastighetsskötaren som skickade vidare till sotaren som sa att det var förbjudet att ha trådar på taket.
Jag kontaktade då sotaren och förklarade vad han hade ställt till med sitt felaktiga uttalande och krävde en förklaring.
Han svar kunde med lite god vilja tolkas som en dementi och detta skickades tillbaka till styrelsen som tog upp ärendet på nästkommande styrelsemöte.

Deras beslut stog fast med svaret "tyvärr för din del så blir det NEJ"

På frågan om grunden till beslutet fick jag inget svar.

Jag blev då så förbannad att jag bara spännde ut en tråd.

Nu har man en viss förståelse för det som skett och erkännde att det hade varit bättre att förklara varför jag fick ett NEJ.

Förklaringen var att jag personligen inte kunde beviljas tillträde till taket då förreningen alltid är ansvarig om någon olycka inträffar.

Fastighetsskötaren har tillstånd att arbeta på taket men inte jag.
Givetvis köper jag detta argument.

---Då är det bara en fråga om taktillstånd anförde jag och hävdade att antennen kunde monteras upp av person med tillstånd.

---jo det stämmer, om du har lust att betala vad det kostar!

Om jag i framtiden skulle skicka in en ny förfrågan om antenntillstånd bör jag visa på att aktoriserad personal finns för att utföra jobbet.

Detta blir kanske lite väl opraktiskt om jag skulle vilja justera eller byta ut något på antennen, jag måste då kalla på "barnvakten" för att utföra jobbet.

Märk väl att jag inte har fått detta tillstånd utan det ska givetvis behandlas på nytt i styrelsen och vad hindrar dom från att en en gång ge mig ett NEJ bara för att...

Nu är finns det flera bra personer i styrelsen och dom skulle rösta för att jag fick behålla min tråd som löper från balkong till ett träd.
Alltså tills vidare sitter tråden kvar till dess att nytt beslut är tagit vid nästa möte.


Denna lilla historia har alltså utspelats de senaste dagarna och jag är fortfarande knäsvag:eek:

Körde lite radio i natt.....det var kul.

73
/Micke
 
Jag bodde själv i en HSB förening under 14 år tills för två år sedan och försökte med jämna mellanrum bearbeta styrelseledamöterna att få sätta upp något på taket. Men man avfärdade varje gång mina önskemål. Förklaringen varje gång var att man haft skador på fastigheten från antennuppsättningar på 70-talet.

Mina försök att låta en auktoriserad antennuppsättare med erforderliga tillstånd och certifikat utföra arbetena hjälpte föga. Man var orolig för klagomål från övriga bostadsrättsinnehavare på dels det visuella men också "elektriska störningar" som man uttryckte det.

Debatten kring strålningen från alla 3G-master som byggdes för några år sedan gjorde det inte bättre/enklare att få sätta upp antenner. Folk blev livrädda för allt som kunde vara en antenn!
 
Mina försök att låta en auktoriserad antennuppsättare med erforderliga tillstånd och certifikat utföra arbetena hjälpte föga. Man var orolig för klagomål från övriga bostadsrättsinnehavare på dels det visuella men också "elektriska störningar" som man uttryckte det.

Jag har en känsla av att det är precis så det kommer att sluta för mig också
När jag väl har hittat rätt antennuppsättare så hittar man på nya skäl till varför man inte vill ha antenner på taket.

Jag måste alltså göra en bedömmning om det är värt besväret att driva processen vidare.

/Micke
 
Jag måste alltså göra en bedömning om det är värt besväret att driva processen vidare.

/Micke

Det var precis det jag gjorde och kom fram till att jag måste bli min egen fastighetsägare om jag någonsin skulle få upp några antenner.
 
Det är tråkigt med såna människor som bara vill visa sin makt och inte vara det minsta tillmötesgående. Det borde gå att lösa dessa typer av tillstånd med någon sorts kontrakt mellan styrelsen och bostadsinnehavaren, att all skadegörelse p.g.a. antennmontaget ersätts av den senare.:confused:

I QTC nr5 är det en radioamatör som säljer hela sin utrustning då brf inte tillåter ens mobilantenn på balkongräcket.:(

Mobilmaster är folk livrädda för, men samtidigt kan de gå och pilla på sina "nallar" överallt. I bilar, bussar, på övergångsställen osv...:mad:

/Ingvar
 
I samband med takrenovering åkte hela mitt antennsystem ner, och det var tvärstopp i föreningen att återmontera det, antar att en takbesiktingsman var insyltad i orsaken till det beslutet mtp. garantier och försäkring.
Min tur i oturen var att man samtidigt rensade bort gamla central radioTV antennerna och att jag då kunde överta centralTVmaströret samt koaxkabelkanalen (ett förslag jag fick driva på hos styrelsen, det var noll påverkan på taket med den installationen) - så det blev Goodbye till 5el 10/15/20m beam och Hello VHF/UHF riktantenner. Aurora konds fick en helt ny betydelse efter det....;)
 
Ett tips som jag använt som var beskrivet i QTC är följande: Be att få sätta upp antenner, och kom överens med hyresvärden att dom åker ner om någons radio/TV blir störd.

Jag gjorde detta och antenner med rotor kom upp. Men jag anslöt inga koaxer eller rotorstyrkabel.

Det gick en dag. Därefter ringde hyresvärden "Folk har klagat. Du stör deras mottagning. Du måste plocka ner antennerna."

Vi kom överens att mötas på taket. Så skedde, och jag visade (något stolt) upp de oanslutna antennerna.

Hyresvärden nickade förstående, och sa sedan att "Jag förstår precis". Du kan låta grejorna sitta kvar och ansluta dom.

Det kom inte några mer klagomål...
 
Ett kvastskaft färgat med silverfärg brukar också kunna "störa". :)

Men jag måste berätta något positiv från tiden då våra barn var 1 resp 3 år gamla.
Vi bodde överst i ett tvåvåningsradhus på Klostergården i Lund.
Jag hade blivit sugen på amatörradio igen efter ett antal år med annan hobbyverksamhet (dansmusik).

Fastighetsägaren hade sitt kontor i Malmö och jag skrev en ansökan per brev om antennuppsättning på det platta taket på fastigheten. Efter någon vecka ringde det på dörren, det var direktören själv som kom. Vår son var förkyld så direktören ville helst stanna vid dörren. Vi talade en kort stund om mina antennplaner och det var inga problem, bara inte något blev skadat på huset.

Han hade alltså besvärat sig med att åka från Malmö till Lund bara för att ge mej ett muntligt tillstånd! Han tyckte inte att det skulle behövas några papper!
Vad säger ni? Det var väl en solskenshistoria!
Jag behöver väl inte berätta att jag nollställde allt på taket innan vi skulle flytta till vårt eget lilla hus på landet...
/ Old man Ingvar
 
Last edited:
Det gick bra med en 18AVQ också, utan ansluten station. Den gången var min då nyblivna XYL rätt munter, efter att ha pratat med en "störd" granne vid dörren. Grannen hörde sedan aldrig mer av sig i det ärendet.

Jovisst, hon är fortfartande min XYL, trots ett och annat mer välmotiverat "störningbesök" under de följande åren. Vi firar 40-årig bröllopsdag om drygt en månad, och har känt varandra sedan sommaren 1950. Nu i sommar blir vi pensionärer tillsammans.

/ Göstha
 
Back
Top