Den ultimata flerbandsantennen

Om man bortser från förlusterna och vill ha en flerbandsantenn som i stort sett "uppför" sig som en dipol så håller jag med IKR att det är en T2FD.

Sedan får man väl betrakta en terminerad rhombantenn och en logperiodisk antenn som flerbandsantenner med RIKTVERKAN!

Frågan är en aning "grumlig"! Man kan ju också anse att en 2 x 40 m dipol matad med öppen stege och en balanserad tuner vid radioutrustning är en flerbandsantenn eftersom man kan använda systemet på alla HF amatörband från 1,8 till 29,7-MHz.

73
Bengt
SM6APQ
 
OFC-Dipol (Off Center Dipol) är en ytterst trevlig antenn i all sin enkelhet och som kan klara de vanligaste banden på HF inklusive 80m
Jag har en sådan som suttit uppe i flera år. Min är utrustad med en balun som klarar 1Kw. Dessa antenner har "Sweet spots" på varje band där SWR är fullt ok. Har du radio med autotuner är det ännu mycket enklare.
Prestandan upphör aldrig att förvåna. Jag brukar börja med den antennen för att gå över till yagi, men allt som oftast blir jag kvar på den, som den gången när jag körde Japan på den med 58 watt på 18Mhz -Slutsteget råkade stå i "stand by" men det gjorde inget, det blev 5/9 nere i Japan ändå! Såklart var det fina konditioner, men ändå. Den går bra för att vara så enkel.
Det är nog överlägset "Mest o bäst antenn för pengarna"!
Dock måste du ha drygt 40m över på tomten mellan ett par träd eller dyl.
 
........ så håller jag med IKR att det är en T2FD.

Sedan får man väl betrakta en terminerad rhombantenn och en logperiodisk antenn som flerbandsantenner med RIKTVERKAN!

SM6APQ

Ja en romb brukar ha riktningsverkan åt det håll som termineringen pekar. I fallet T2FD är det rakt upp.....
 
G5RV he he .... eller något annat.

Min bästa "multibandare" är en 100 meter FK 1,5 tråd som horisontell loop, med högohmig stege och en hembyggd s-match.

Sture
 
I fallet T2FD är det rakt upp.....

SM0O de APQ

En T2FD uppför sig i stort sett som en dipol. Använder du den för 14-MHz och den sitter cirka 20 m över marken går nog försumbar radiering "rakt upp".

Jag har ganska stor erfarenhet av just denna antenntyp när jag tjänstgjorde i FN-bataljoner och för Världshälsoorganisationen.

Från Zimbabwe hade vi solid kommunikation med Geneve på 16-MHz med en T2FD.

73
Bengt
SM6APQ
 
Glöm inte den horisontala loopen, helst matad med stege.

Som alltid ska den vara så högt monterad som möjligt.
 
APQ de SM0O

Jag betvivlar inte att du använt denna och att den fungerar. Jag har goda vänner som använder denna antenn dagligen.
Inget konstigt med det. Antennen har dock minusgain (dBd) och en viss övervikt i strålningsdiagrammet uppåt, där
motståndet sitter. Plotten är gjord med antennen placerad 6m över marken.

Den påminner lite om ett "ägg" eller "bikupa" till formen :)

Fig6-2.jpg

Inget farligt, jag kan direkt erkänna att jag använt antenner som till nöds ens skulle duga att hänga tvätt i
och som förmodligen knappt strålat alls, så det är INTE ett angrepp eller förlöjligande av de som använder
en T2FD i sin trädgård. Jag ville bara belysa det något lustiga diagrammet.

En romb vidhåller jag till min död att den har kraftig riktverkan i riktning mot den terminerande resistansen.
 
Min loop 6 meter upp, matad med stege, går mellan 40-10m, fungerar tillräckligt bra för att vara tillfällig.
 

Attachments

  • delta.jpg
    delta.jpg
    330,4 KB · Views: 160
APQ de SM0O

En romb vidhåller jag till min död att den har kraftig riktverkan i riktning mot den terminerande resistansen.

SM0O de APQ
VEM har påstått något annat? "Trådstartaren" efterlyste flerbandsantenner och nämner inget om riktverkan!

73
Bengt
SM6APQ
 
Suck, nej det var du APQ som tog in romben i diskussionen. Som vanligt kommer de stora bokstäverna fram
så fort minsta rad skrives som kan eventuellt kanske tolkas som kritik eller mothugg till dig. Tröttsamt :(
Men vi kan släppa det om du tycker det är så väldans off topic...

Till trådstartaren -IXY, vill jag rekommendera 3 alternativ, utan att veta vilka möjligheter som finns tillhands i form
av utrymme och eventuella träd att hänga upp trådar och annat i. Vet egentligen inte ens om frågan gäller rent
allmänt av intresse för vad vi andra tycker eller om IXY skall sätta upp något eget nytt och vill få in tips ?

Alla dessa tre har jag provat, två är i daglig drift sedan år tillbaka. Kan ju inte rekommenderat nåt jag inte använder själv :)

1: Med det klassiska "om plats finnes" är den horisontala loopen ypperlig och funkar kalas, trots en del misskreditering
på utländska sidor, oftast uteslutande skrivet av folk som inte lyckats med sin uppsättning, sin matning eller kanske
missförstått hela antennen.

2: En "doublet" eller "random dipole". Två ben i vardera riktning, så långa du kan få dom, mata med en 1:4 Guanella i mitten.
Du kommer att bli förvånad över hur bra det funkar ! Du kommer dessutom hitta ett eller flera band där tuner ej behövs!

3: Den absolut enklaste varianten, en randomwire ("longwire" av slumpartad längd ur principen man tager vad man haver) med
så lång tråd du bara kan få ut. Kan böjas, formas som ett L, hissas upp i en flaggstång eller bara hänga från ett träd bort
till matningen.
Matas bäst med en 9:1 eller 4:1 UnUn och kräver att du har en tuner för att kunna köra alla band.

Alternativ 2, "doublet" eller som jag säger "randomdipolen" en är särklassigt bäst fungerande och stabilast i mitt tycke, ingen tvekan !

Kan som kuriosa berätta att jag nu kört 96 av de 100 länder som krävs för ett DXCC på den antennen under de 10
månader jag vistats i Skåne och läst vid Järnvägsskolan i Ängelholm.

Vill nu för säkerhets skull poängtera att ovan 3 tips baseras på mina egna långvariga erfarenheter.

Det är alltså MIN högst privata åsikt, andra har säkert andra åsikter (som synes i tråden).

Jag vill också poängtera att, oavsett vilken antenn vi pratar om så är matning, montering och terräng/omgivning
helt avgörande för hur pass bra det hela i verkligheten kommer att fungera.

Ha en trevlig lörda' !
 
Last edited:
Nej, nu verkar det vara något missförstånd här. En antenn med riktverkan, t.ex. romben, kan väl också användas som en multibandsantenn även om strålningsdiagrammet ändras på olika frekvenser?
Sture
 
SM0O de APQ

Du skrev:
2: En "doublet" eller "random dipole". Två ben i vardera riktning, så långa du kan få dom, mata med en 1:4 Guanella i mitten.

En 1:4 balun har ett utgångsvärde på cirka 200-ohm om den matas med en 50-ohmig koax. Vad grundar du din tro på att en doublet eller random dipole har 200-ohm på alla frekvenser?

Om t ex antennen på en viss frekvens råkar vara en helvåg, d v s vardera benet en halv våglängd blir spänningen mycket hög vid centerisolatorn och följaktligen också impedansen. Här lämpar sig definitivt inte en 50:200-ohm balun!

73
Bengt
SM6APQ
 
Hur fungerar en 80m dipol på 6m?

På 6m är den ju flera våglängder lång så.... ;)

Men jag antar att du menar en dipol för 80m som hänger på 6m höjd, den fungerar utmärkt som NVIS antenn då merparten av strålningen går rakt upp och den har antagit en rundstrålande karaktär.
 
På 6m är den ju flera våglängder lång så.... ;)

Men jag antar att du menar en dipol för 80m som hänger på 6m höjd, den fungerar utmärkt som NVIS antenn då merparten av strålningen går rakt upp och den har antagit en rundstrålande karaktär.

Då kanske det inte är så oväntat att en T2FD också strålar en del uppåt om den hänger på den höjden?
 
Back
Top