Den Ultimata mobil riggen

SM4XIH

Member
Hej Alla!

Jag har letat runt i modifieringar och allmänna beskrivningar men inte riktigt funnit allt.

Jag söker en Mobil rig med följande:

vanlig FM på 78-79 MHz
VFM på 87,5-108 MHz
och sen naturligtvis tx/rx på 2meter och 70cm
kanske även FM rx på 959 MHz alltid kul att lyssna på ;)

men framför allt kombinationen rundradio + amatörradio i samma låda.
Allt detta går utmärk i tex min lilla icom E90, men jag vill ha det i en mobilrigg.

Några tips?

73/Markus - sm4xih
 
Har själv letat och jag tycker att det är lite konstigt att dom inte gör bredare mottagning på mobilriggarna. Det hade ju vart guld att kunna scanna 78-79mhz i amatörradio stationen.

Min teori är att mottagaren skulle bli betydligt mottagligare för störningar från bilen eller omgivningen. Det märker man ju på bredbandiga handapparater, speciellt om man ansluter en yttre antenn.

Den enda mobilstationer som jag vet är ICOM IC-706 som tar 78-79mhz. Ev även Yaesu 857 och liknande modeller. Men det är ju rätt dyra apparater att ha i bilen.
 
Hej, kör med 706 som mobil-rig, och det här med BREDA mottagare gör tyvärr att man får in
en massa annat tex på 78Mhz även + 2 x 10.7 Mhz = ca 100 Mhz där det är FULLT med stationer.
/ 73 Tommy SM6NZB

Ps Vad lyssnar man på 78-79 Mhz ? Polisen sänder nästan inget vid en liten Laser-kontroll och flyttar sig snabbt. Ds
 
Och polisen kan även använda sig av PMR (446.00625 - 446.09375) stationer vid laser-kontroll.
 
Back
Top