denkonstigaste kortvågsantenn jag varit med om

SM4FPD

Well-Known Member
Kanske kan det bli fler inslag i detta ämne.
För många år sedan sålde vi på SRS kortvågsradio för yrkesbruk till ett Nordafrikanskt land. Det blev IC-M700, plus AT-120, utsyr för RTTY och en del antenner etc.
Efterhand kom en delegation med "tekniker" som skulle få en kurs i användde service och reparation av dessa radio. detta var grädddan av RF-tekniker i landet. 15 st.
Det gick väl sådär, men efter några dagar då de börjat bli varma i kläderna kröp ett problem fram.
De hade installerat en HF anläggning i ett höghus, 12 våningar.
I källaren radion, M700 150 W, AT-120.
Efter AT-120 en FK dragen genom hela huset, genom kabelvägar, kabelstegar med rör och alla konstens vägar när det gäller kabelvägar ända upp på taket. Där satt ett 2,7 meter långt spröt.
Man tänkte sig att 35 meter FK genom hela husets innandömen skulle vara matare till sprötet på taket.
Problemet var att det gick inget vidare att köra radio.
Man tyckte att en FK var inte en antenn, så länge man "tyckte den var matarlednig", men när den övergick i en sk antenn på 2,7 meter spröt så var den antenn.
Det tog resten av dagen att förklara saken. suck.........
Efterhand insåg de att AT-120 skulle sitta vid antennen och koax plus manöverlednig skulle dras genom huset.

Min konstigaste antenn som oxo gav mig insikten av hur olika kunskap är....

de
FPD
 
Jag har nån parallellhistoria som också handlar om bristande systemtänk/förståelse.
Ett universitet i Kaliningrad där "teknikerna" skulle bygga campusnätverk. Man beställde 120 datorer, 120 skärmar, och 120 skrivare(!). Ingen kom på tanken med att kan använda en skrivare per våningsplan i resp hus. Dom kom till oss i sin penganöd när diskussionerna kring vilka som skulle bli UTAN skrivare blivit för inflammerade. Ja, vi lärde upp dom på många områden. Bland mycket annat fick dom lära sej att man inte stänger av nätverkets servers (Novell) när man går hem... :)

Det saknades en del systemtänk i många länder. Förhoppningsvis bättre nu.
 
Kanske kan det bli fler inslag i detta ämne.
För många år sedan sålde vi på SRS kortvågsradio för yrkesbruk till ett Nordafrikanskt land. Det blev IC-M700, plus AT-120, utsyr för RTTY och en del antenner etc.
Man tänkte sig att 35 meter FK genom hela husets innandömen skulle vara matare till sprötet på taket.
Problemet var att det gick inget vidare att köra radio.
Man tyckte att en FK var inte en antenn, så länge man "tyckte den var matarlednig", men när den övergick i en sk antenn på 2,7 meter spröt så var den antenn.
Det tog resten av dagen att förklara saken. suck.........
Efterhand insåg de att AT-120 skulle sitta vid antennen och koax plus manöverlednig skulle dras genom huset.

Min konstigaste antenn som oxo gav mig insikten av hur olika kunskap är....

de
FPD

FPD de APQ.

Du behöver inte resa till Nordafrika för att träffa på liknande "tekniker". Om vi förflyttar oss tillbaka till 60/70-talet i Sverige kunde du träffa på liknande "radiotekniker" som härjade på 27 MHz.

Jag har ännu värre "tekniska" exempel på denna kategori av utövare...

Jag jobbade 4 år på Televerkets kontrollstation i Onsala.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag minns för några år sedan, när jag skulle demonstrera min RA-200 för några radioamatörer, som tyvärr inte hade haft tid att ta sitt cert, dom låg på 27 Mhz-bandet.

Jag skulle kasta upp min trådantenn i ett träd men hade tyvärr glömt mitt 'kastlod' och använde därför en 'spiskrok' som jag hittade på en skräphög i närheten.

När jag stämde av antennen och öppnade ett QSO med min kompis, 3 km därifrån, så fick jag många beundrande kommentarer från 'Radioamatörerna'.

Hur kan en så liten antenn fungera så bra? Är det spolen som sitter som ett handtag som gör att den blir så effektiv? --------0000

Dom har ännu inte 'haft tid' att ta certet !?
 
Slå nu inte på 27-MHz-folket. Det finns en del dugligt folk bland dom ,och några av oss har t o m blivit nåtsånär habila radioamatörer också.
 
Nu handlar det inte om att 'slå' på någon som redan ligger, men att kunskapsnivån inte är så väldigt hög kan man förstå :rolleyes:
När dom har tagit certet så kanske dom förstår hur en antenn fungerar och hur den bör se ut, dock inte alla, det förstår man när man läser alla 'antennfrågor' i detta forum.
Att köpa sig en bra bok och själv läsa om antenner kanske är för svårt, många kan inte läsa eller förstå engelska eller tyska och då är man ju lite 'handikappad' ;)
Det är alltid lättare att be någon annan fixa det :D
 
Ja bland radioamatörer i synnerhet verkar det finnas ett utbrett behov av att "se ner på och ringakta"

Dock inte bland dom jag har träffat på öga mot öga, så antingen är det bara på forumen grinigheten frodas, eller så är distrikt SM2 förskonat...
 
Se ner på och ringakta eller förbarma sig och hjälpa,
det är den ständiga frågan.

GUD hjälper bara den som hjälper sig själv !

Att i hela livet kräva att andra skall göra jobbet och inte anstränga sig själv är tyvärr alltför vanligt i svedala nu för tiden !

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Har stora svårigheter med koncentrationen och uppmärksamheten är tydliga tecken på problemen.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos dessa personer är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

Hur hjälper man dom?

"Läraren gillade inte mig så därför lärde jag mig inte matte eller engelska", "kan inte du göra det åt mig" är tyvärr de kommentarer man får.

Lite tråkigt tycker jag :confused:
 
Last edited:
Kanske ingen konstig antenn i sig men lite lustigt ändå..

Jag pratade med en EI på 20m, hans antenn var en "liggande J-pole"
Jag blev nyfiken och undrade hur han resonerat då han satt den horisontellt,
"inga problem" - "är det konditioner kommer jag riktigt långt!"

Anledningen till att J-polen låg vågrätt var att han byggt färdigt den i trädgården men hade räknat lite fel på längden och då insett att hans fästpunkt var ett par meter för låg.
Antennen hade legat i trädgården på ett par plaststolar i snart tio år..

Funkar det så funkar det :)
 
Kanske ingen konstig antenn i sig men lite lustigt ändå..

Jag pratade med en EI på 20m, hans antenn var en "liggande J-pole"
Jag blev nyfiken och undrade hur han resonerat då han satt den horisontellt,
"inga problem" - "är det konditioner kommer jag riktigt långt!"

Anledningen till att J-polen låg vågrätt var att han byggt färdigt den i trädgården men hade räknat lite fel på längden och då insett att hans fästpunkt var ett par meter för låg.
Antennen hade legat i trädgården på ett par plaststolar i snart tio år..

Funkar det så funkar det :)

Nu var det inte 'spiskroken' som var antennen utan tråden från radion till 'spiskroken' :)
Alla antenner fungerar - en del bra - andra mindre bra - en del inte alls :)

Huvudsaken att man experimenterar och provar, samt mäta på den med lämpliga instrument, d.v.s. gör något själv, det är då man lär sig.

Den som aldrig har gjort fel har inte lärt sig något :)

(Det är så jag har fått en stor del av min utbildning) :D
 
En J-pol är ju inget annat än en variant av en ändmatad ½-vågsantenn, varför skulle inte den kunna monteras horisontellt?
 
Den konstigaste antennen måste väl vara en konstantenn? :D

...fast jag vill minnas att jag en gång läste i en gammal (blå/vit) QTC att en cykel användes som antenn. Minns dock inte vilket band som användes vid tillfället. :rolleyes:
 
För många år sedan läste jag en notis i en hobbytidskrift aom berättade att man hade börjat använda bananplantor som TV-antenner i Indien --- man anslot helt enkelt en 50 ohm koaxkabel mellan stammens mitt och dess skal vid nedre delen av stammen. Kanske dessa antenner fungerade bäst för snabel-TV ...
------------------------- Janne
 
Nu finns stamceller, som man kan genmanipulera sina trädstammar med.
Stamceller för att göra tallstammar till bra HF-antenner finns redan på Granngården.
Som alla vet är bambu lämpliga som antenner pga av dess ledningsförmåga, det är Stamceller från dessa stammar som använts för att få fram preparaten.
Nu är ju inte stamceller för svenska furor egentligen avsedda för radioamatörer, utan mer för tillväxten och skogsägarens intresse för större skörd.
En bieffekt för HF.

Ang 27 MHz folket
Det finns lika mycket föreställningar tro och myter som bland kaoaxialkabler där.
Vore kul med lite stöd i form av vetenskap.

Man kunde dela upp i kategorierna: radioamatör, riktig radioamatör och 27 MHz knutte.
Sen betygsätta dem, procent av riktiga radioamatörer som är duktiga i radioteknik, tveksamma i radioteknik eller dumma i radioteknik.
Dvs tre betygsgrader, och tre kategorier.
På så vis kunde vi få vetenskap att kontra tyckandet, tron och myterna med.

Kul med den liggande J-polen, men som någon redan nämnde är det ju J:et bara en antennanpassare för en halvvåg.

de
FPD
de
FPD
 
Jaha ja, nu är du väl ändå ute och cyklar -FPD ?!

Ännu mer kring temat "dom och vi" ... Radioamatörer och riktiga radioamatörer! Fy fan vad jag är TRÖTT (ja jag skriker!) på att behöva läsa dom epiteten. Är vi tillbaka här nu? igen?

73 från Johan
SA-signal, men tränar CW, bygger lite - men inte med radiorör, vad är jag för djur med din terminologi/ indelning? Skämmes -FPD, skämmes!
 
Ja Johan anledningen till mitt inlägg är samma skäl som har, att du är trött på saken.
Mitt inlägg var menat att göra spektakel av saken som även i dennna tråd togs upp.
Det var inte jag som började, om du läser lite längre upp.

Däremot efterlyste jag verklighet, vetenskap och fakta istället för dessa myter och föreställningar.

VAa jag var ute efter var sanning vetenskap och saklighet, istället för tro, myter och föreställningar.

Ang Stamcellerna så läste jag fel på datum, det är inte 2013-04-01 idag, det ser jag nu.

För övrigt är det roligt att se inlägg som handlar om ingressen, konstiga antenner.
Och det finns underliga saker, "där ute", och många har erfarenheter.
Med ledning av dette kan man lära sig hur folk tänker, och med ledning av detta lära sig att förklara saker på ett sätt som är begripligt.
Dvs det är vikigt att kunna även hur det görs fel.


Roy
 
Ja, nog är det allvarligt när det är så allvarligt att det inte går att skämta om! Kanske för allvarligt?

Enligt det gamla visdomsordet:

"Det som är så allvarligt att det inte går att skämta om, är inte värt att tas på allvar"

73/Lasse
 
Back
Top