denkonstigaste kortvågsantenn jag varit med om

Ja, faktiskt. Det var 1973 eller däromkring. Vi (Jag och SM7EYW) hade en avstämmare nere vid radion och en TV-monitor som visade draken inne i shacket. När den senare försvann så låg 300m tråd ute på marken och över en väg...:D....inga bilar märkte dock något.

Jag har tänkt att försöka med en heliumballong vid tillfälle och en tunn tråd, men det har inte blivit av ännu. Kanske några tivoliballonger som barn brukar få skulle räcka att lyfta upp 50m (5/8-ing på 80m) tunn tråd?

Det var min gammla drake Hi

Stig/SM7DYZ
 
Apropå den konstigaste antennen: när jag gick till sjöss 1970 visste även sist ombordmönstrad jungman vad en 300 ohms bandkabel var. Centralantennerna i båten förmedlade enbart am-signaler till hytterna, inte TV-signaler. Hur då se TV på de billiga 12-tummare man köpte på t ex "Botlek" tax-free stores i Rotterdam? Jo, man drog en 300 ohms bandkabel genom de oftast öppningbara mässingsventilerna och upp längs fartygssidan. Ett kvastskaft surrades fast vid räckverket och kablen surrades vid skaftet. Som man var kompis med "trikarn"' kunde man av honom få en 150W eller 250W glödlampa stor som ett kalkonlår och avsedd för de portabla "solarna", d.v.s. däcksbelysningen.. Lampan monterades med eltejp (mycket hållbar i salt miljö...) och anslöts till kabeln. Om glödtråden som avslutade kabeln hade en impedans runt 300 ohm eller om kabeln i sej fungerade som antenn vet jag inte men man fick in TV-bild. Mången elektriker blev rikt belönade med kall dryck som tack för hjälpen och mönstrade ofta av fartyget svårt malttyngd och frodig.
F.ö körde jag mitt första /MM- QSO med ST-600:an på "Hood River Valley" i Stockhoms hamn, hösten 1970. Även där en konstig antenn a la Kajsa Warg. Medförd FT-243 kristall på 3543 sattes in i excitern och svängde lydigt. Antenn fanns ingen, den hade tekniske direktören på rederiet låtit montera ner under reparationsveckan. I en garderob fann jag dock en förlängningssladd som jag hängde ut längs fartygssidan. ST-600:an svalde snällt okänd impedans och jag körde SM5:eek:r hela helgen. (de blev väl först senare dubbade "nollor" tror jag..?). Dagen efter hade jag en verbal fajt med en ilsken argentinsk städerska som inte kunde dammsuga kaptenens hytt då hon saknade sin förlängningssladd. Frugan fnyser åt mina sjömanshistorier ..r därför passar jag på här där toleransen är vid och urspårningar från temat en del av kulturen. 73 Bernt SM6EVE
 
Last edited:
MFA, tack för länken. Kan kanske bli något till sommaren. Har saknat att kunna köra 80m utan krångel med att hänga upp trådar. Inge mycket till träd längs stranden...
 
Last edited:
Back
Top