Desinformation eller fakta?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Nu har QTC nr 3 anlänt till Skåne och jag har precis läst Styrelsens yttrande som för alla tre motionerna anses besvarade genom yttrandet. Jag tycker Styrelsens yttranden är ganska bra och motionerna kommer sannolikt inte heller att gå igenom på Årsmötet. Bra så.

På sidan 50 finns ett upprop till SSA-medlemmarna skrivet av Roger SA0AND där han lägger ut texten om anledningen till hans motioner och varför det är viktigt att rösta JA.

Tyvärr innehåller Rogers upprop en del mycket allvarliga sakfel men som bekräftar det jag misstänkt tidigare. Roger har missuppfattat hur saker och ting hänger samman men det är så klart mest pinsamt för honom själv. Dessutom utpekas undertecknad och ESR i ganska negativa ordalag i detta sammanhang och det vore kanske inte fel om QTC-redaktören hade erbjudit mig eller ESR genmäle i samma nummer vilket nog hör till god ton?

Det mest tragiska i sammanhanget är väl annars att de i allmänhet dåligt insatta SSA-medlemmarna som inte följt arbetet med provfrågor m m genom Roger nu förses med uppenbart falska uppgifter som inte stämmer med verkligheten och därför vilseleds att tro saker och ting som helt enkelt inte stämmer och inte är sanning.

(Någon som fått QTC nr 3 / 2014 kanske kan scanna in sidan 50 och posta här. Min scanner vill inte fungera idag.)
 
Det vore intressant att se den sidan.
Det låter ju märkligt att redaktören tillåter att någon utsätts för kritik utan chans att försvara sig.
Kanske även icke medlemmar kritiseras?
Kanske jag har kritiserats någon gång (Jag har ju inte möjlighet att läsa tidningen)?
 
Det vore intressant att se den sidan.
Det låter ju märkligt att redaktören tillåter att någon utsätts för kritik utan chans att försvara sig.
Kanske även icke medlemmar kritiseras?
Kanske jag har kritiserats någon gång (Jag har ju inte möjlighet att läsa tidningen)?

Varför skulle det vara märkligt? Det har vid flera gånger visat sig med all önskvärd tydlighet att det är ett etablerat arbetssätt inom hela SSA:s struktur. Tyvärr.
 
Stationer i SM
Upprop till SSA-medlemmar inför
Föreningsstämman den 5/4 2014
Av SA0AND, Roger Sjölin

Bakgrund
Under 2013-2014 så har frågorna, Granskning av styrelsens arbete i
samverkansgruppen, Flera olika licensnivåer, SSA en förening närmare
förfall, när kommer QTC som PDF till medlemmarna och några till
debatterats flitigt. Ofta leder dessa debatter till smutskastning av SSA
som organisation och av medlemmarna i SSA styrelse på SSA forum och
även på Ham.se och utmynnar i personangrepp och krav på den ene eller
andres avgång från SSA styrelse.

Jag tycker att det framkommit 2 klara linjer i vad det egentligen är
frågan om och det är frågan om vilka kunskaps- och kompetenskrav som
skall gälla för att erhålla ett radioamatörcertifikat.
ESR linje;som jag uppfattar anser att de svenska certifieringskraven
måste harmoniseras med de utländska. Den svenska myndigheten PTS
har nu föreskrivit att CEPT-HAREC 1 skall gälla svenska amatörer.

ESR och flera debattörer har gjort gällande att Sverige inte uppfyl-ler dessa krav utan att de svenska certifi eringskraven motsvarar CEPT-NOVICE2
och att PTS därför bör införa en sådan lägre klass i Sverige.
SSA linje;som jag uppfattar anser att endast en certifieringsklass be-hövs CEPT-HAREC och att de svenska certifieringskraven är tillräckliga
och på lämplig kunskapsnivå för att uppfylla denna certifieringsklass.

Tyvärr har inte SSA styrelse ett från något årsmöte beslutat eller uttalat
stöd för denna linje.
SSA styrelse har därmed lämnat fältet fritt för debatter om i stort sett
alla frågor som ofta utmynnar i personangrepp och krav på den ene eller
andres avgång från SSA styrelse.

Jag anser med anledning av ovanstående att det måste bli ett slut på
att det så fort årsmötena är genomförda så börjar det hackas på de olika
frågor som SSA styrelse och dess medlemmar för tillfället arbetar med.

Jag har därför utnyttjat min demokratiska rättighet och SSA stadgar
och föreslagit ett antal motioner till årsmötet 2014 för att en gång för alla
(eller till dess årsmötet beslutar något annat) ta bort denna infekterade
fråga (kompetens och kravnivå frågan) från dagordningen så att alla ama-törer som vill fortsätta vara medlemmar i SSA skall veta i vilken riktning
som SSA strävar.

Upprop

Det finns starka krafter som arbetar för att det skall bli svårare än nu att
kunna bli radioamatör. Dessa krafter leds tyvärr av hedersmedlemmen i
SSA, SM7EQL, i sin egenskap av ordförande i föreningen ESR.
PTS översyn av nuvarande provfrågebank används som argument för
att PTS skall besluta att de svenska examinationskraven nedgraderas till
CEPT-NOVIS från nuvarande CEPT-HAREC nivå.

Detta kan innebära att PTS kommer att införa begränsningar av de
skyldigheter och framförallt rättigheter i form av frekvensband, effektni-våer etc gentemot vad som gäller idag.

Att påstå att det är ett absolut krav att de Svenska kraven skall vara
lika med de som gäller inom andra länder är en fråga som påverkar högt
räknat maximalt 2 % av SSA medlemmar!

Jag konstaterar vidare att:
— Oavsett vilken certifikatklass som t ex Sverige utfärdat för en amatör
så måste denne amatör som besöker/bosätter sig i utlandet följa det landets
rättigheter och skyldigheter.
— Någon överenskommelse internationellt eller Europeiskt finns inte
vad gäller vilka rättigheter eller skyldigheter som respektive lands certifi-katsklasser innebär.
— Något regelverk som föreskriver hur respektive lands myndighet skall
följa upp eller genomföra examination av en amatör enligt CEPT-HAREC
eller CEPT-NOVICE finns inte. Det är varje lands myndighet som sätter
nivån på dessa rättigheter/skyldigheter. I Sverige är det PTS.

I Sverige har PTS delegerat denna uppgift som bekant till SSA, ESR och
FRO. Några föreskrifter hur denna utbildning skall gå till, antal examina-tionsfrågor eller hur många rätta svar som krävs för amatörcertifikatet finns
inte så vitt jag kan läsa i föreskrifterna eller i delegationen.
Än så länge är det upp till respektive organisation att avgöra detta.
Så denna kravhöjning kommer enbart att innebära en negativ inverkan
på rekryteringen av nya radioamatörer och sprida olust hos de som redan
tagit sina certifikat.

Något behov av elitistiskt tänkande och segregationen av radioamatör
kåren i så kallade ”riktiga radioamatörer” och övriga behövs inte i dagens
samhälle där snart var och varannan person går omkring med en radiosän-dare i form av mobiltelefon.

Dessa krafter argumenterar också kraftigt för den olyckliga väg som PTS
tagit genom sin delegation av examinationen av radioamatörer i Sverige till
3 organisationer istället för som tidigare endast till SSA.
Nästa steg i deras ambition är att ytterligare splittra radioamatör kåren
även internationellt så att även deras organisationer skall få representation
gentemot t ex CEPT.

En sådan splittrad amatörradio kår kommer att bli en försvagad radioa-matör kår både nationellt och internationellt. De kommersiella krafterna
kommer då att få ännu mera fritt spelrum.
Jag anser att det fortfarande är av vikt att försöka påverka politiker, PTS,
internationella/Europeiska samarbetsorgan om vilken ställning de bör ta.
I detta sammanhang är det min erfarenhet att det är mycket viktigt hur
enade som, i det här fallet, amatörerna är i de frågor de för fram mot denna
grupp av beslutsfattare.

Så därför, tycker Du som jag, så kom till Eskilstuna den 5/4 2014 och
rösta JA på mina motioner eller om Du inte kan det så lämna fullmakt till
någon kamrat tex inom den lokala klubben som skall åka till Eskilstuna.
Om Du inte engagerar Dig och säger Din mening så finns stor risk att
dessa bakåtsträvande krafter får gehör och kommer att försämra Dina rättigheter som Du erhållit genom att ta amatörradiocertifikat.

/Roger Sjölin SA0AND

Not 1 CEPT T/R 61-02 Recommendation on HAREC
Not 2 ECC Recommendation (05)06 CEPT Novice Radio Amateur License
 
Det är inte bara i SSA som takhöjden minskar.

Inom DARC håller liknande saker på att hända (ur "Was is los im DARC" på qslonline.de):

20.11.2013
Satzungsdiskussion: Nochmals "Treuepflicht"
Am 02.07. 2013 kommentierten wir bereits in dieser Rubrik den Passus zur "Treuepflicht" der nach dem Willen des Satzungsausschusses in die neue DARC-Satzung eingefügt wird.
(neu)
§ 5 (4)
Mitgliederpflichten
1 DARC-Mitglieder haben geltende einschlägige gesetzliche
Bestimmungen zu befolgen und sollen nationale und
internationale Richtlinien zur Selbstregulierung im
Amateurfunkdienst (z.B. Bandpläne) einhalten.
2 Darüberhinaus gilt für die DARC-Mitglieder eine Treuepflicht
gegenüber dem DARC gemäß folgenden Bestimmungen:
a) 1 Vereinszwecke und Interessen des DARC zu fördern.
2 Dies schließt innerhalb und außerhalb des DARC Loyalität zum
Verein sowie Zusammenarbeit mit DARC-Mitgliedern ein und
untersagt vereinsschädigendes Verhalten.

Hört sich ja unverfänglich an, man überliest jedoch leicht was hinter "Treuepflicht" und "Loyalität" verstanden wird.
Dies erläuterte uns aber DK8VR in einem Kurzbericht über eine Tagung des Satzungsausschusses, im April 2013 vor dem sog. Amateurrat u.a. so:
"Die Trennung von DARC-Interna und allgemeinen Amateurfunk-Informationen beginnt mit der Einsicht, dass DARC-Interna auch DARC-intern bleiben sollten/müssen. Daraus folgt, dass freiwillig darauf verzichtet wird, auf der eigenen privaten Webseite DARC-Interna unkontrolliert der Web-Öffentlichkeit bekannt zu geben."

Samma sorts småpåvar, här som där.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag fick motionerna via mail från DL7 för ett tag sedan.

Tycker framförallt nr 2 är hemsk. I den kräver SA0AND i praktiken ett förbud för SSA-medlem att uttrycka åsikter som inte är i linje med styrelsens och årsmötets på offentliga forum och medier. Samt att den som ändå gör detta skall uteslutas.

Det är ju rena diktaturfasoner, och jag blir mörkrädd när jag inser att sådana tankar finns bland medlemmar i vår riksorganisation och officiella representant för amatörradion. Inte undra på att PTS m.fl. inte vill samarbeta med "oss".
Att tygla oliktänkande genom att förbjuda dem har varken med amatörradioanda eller ens demokrati att göra. Nu har jag inte läst vad styrelsen svarar, men det är tragiskt att man ger sådana åsikter så stort utrymme.

Vad gäller motion nr 2 om att en som inte arbetar enligt det SSA skall göra SKALL uteslutas, lämnar ju lite intressanta infallsvinklar öppna som SA0AND kanske inte tänkt sig. Om man vet och har sett allt som hänt i mailväxling kan man ju faktiskt fråga sig om SSA:s ordförande arbetat för eller emot föreningen. Och frågar man vissa skulle han ju t.o.m. då vara föremål för uteslutning. Vem bedömer ?

Nej, detta är TOTALT fel väg. Skiljaktligheter löser man inte genom att tack vare att man har makt att lagstifta göra andra olagliga och portförbjudna. Det är en sorglig tid för SSA.....
 
Tack för du scannade sidan 50 i QTC nr 3 NKK.

Som jag ser på saken så finns det flera ingredienser att fundera över i Rogers upprop.

Om vi tills vidare bortser ifrån själva personpåhoppet som görs och enbart koncentrerar oss på sakfrågorna så ger beskrivningen i uppropet en sorts ögonblicksbild av läget och som sannolikt kommer att bilda beslutsunderlag för de SSA-medlemmar som inte har läst någon annan dokumentation, t ex den från PTS eller tagit del av e-mailkorrespondensen mellan SSA och PTS, att rösta JA eller NEJ för Rogers två motioner. (Även motionerna kanske borde laddas upp här? I så fall sidorna 44-45 inkl Styrelsens utlåtande).

Om man utgår ifrån att det Roger skriver är helt korrekt och med sanningen överensstämmande så kan man säga att ev beslut som SSA-medlemmar tar på SSA Årsmöte den 5 april är välgrundade. Alla har ju rätt till sina åsikter etc.

Men om det i efterhand skulle visa sig att det Roger skrivit och påstått är felaktigt så hamnar vi i ett annat lite besvärligare läge. Då har ju ev beslut som tas ang motionerna vilat på uppgifter som inte är korrekta och det betyder defacto att SSA-medlemmar blivit vilseledda att ta beslut som dom kanske inte skulle gjort om all fakta legat på bordet och hela bilden varit klar.

Jag tycker att frågor som dessa är intressanta att fundera över och om jag själv hade blivit vilseledd av någon för att sedan ta ett beslut i ena eller andra riktningen så hade jag nog blivit förbannad när sanningen kommit fram. Årsmötesbeslut går ju inte att återta när klubban fallit. Desinformation eller fakta - vad bör väl genomtänkta beslut grundas på?

En lördagsfundering i ett gråmulet Skåne.
 
Stationer i SM
Upprop till SSA-medlemmar inför
Föreningsstämman den 5/4 2014
Av SA0AND, Roger Sjölin


Något behov av elitistiskt tänkande och segregationen av radioamatör
kåren i så kallade ”riktiga radioamatörer” och övriga behövs inte i dagens
samhälle där snart var och varannan person går omkring med en radiosän-dare i form av mobiltelefon.

Här visar SA0AND tydligt att han inte har förstått att amatörradio har en unik ställning som
kräver kompetens - till skillnad från mobiltelefoni där någon annan har tänkt åt användarna.

Förespråkarna för sänkta eller obefintliga krav missar alltid det faktum att amatörradions
möjligheter kräver ett kunnande och att detta kunnande behövs oavsett om det handlar att
kommunicera via hembyggen eller något som köpts över disk.

Radioamatörernas undantag i EU-direktiven beror på att de anses vara kompetenta. Faller det så
faller också hela amatörradion. Då får vi hålla tillgodo med en apparat med (avsevärt) begränsad
effekt, en fast monterad antenn och så vidare. Precis om en mobiltelefon, en PMR-radio osv.
 
Nu har QTC nr 3 anlänt till Skåne och jag har precis läst Styrelsens yttrande som för alla tre motionerna anses besvarade genom yttrandet. Jag tycker Styrelsens yttranden är ganska bra och motionerna kommer sannolikt inte heller att gå igenom på Årsmötet. Bra så.)

Jag har läst styrelsens svar på -ANDs motioner och tycker inte som Bengt -EQL att de är bra besvarade. Styrelsen förklarar inte att PTS klart och tydligt flera gånger i offentliga protokoll sagt att det är PTS som numera själva bestämmer vad som händer med provkraven, därför att SSA inte ville medverka i PTS samverkansgrupp. Den tydligt demokratifientliga och unkna argumentation som -AND använder förpassar både motionären och även SSA allt djupare i skammen. Här hade SSAs styrelse tydligt kunnat visa att man inte längre arbetar enligt den felaktiga version av falska fakta som -AND bygger sina motioner på. I stället skriver man bara att "... motionenen är besvarad". Ett synnerligen fegt och skämmigt svar från SSA, men tyvärr helt förväntat, lögnen är fortfarande rättesnöret för SSAs arbete, både som styrelse och förening. Skäms ni som inte tar ställning i frågan.

Vidare måste man anse att -ANDs upprop är SSAs officiella ställning då varken redaktören eller ansvarige utgivaren kommenterat något annat, ej heller brytt sig om att ge möjlighet till genmäle. Ursäkten att tiden var knapp är bara alltför pinsam...
 
Ingen mening att vara återhållsam, mörkrets makter är nämligen i farten här. Om nu sen någon vill skrika "personangrepp" så vill jag be er fundera över om inte försöket att tysta alla utom de som "tycker rätt" är en betydligt större övergrepp.

”Inrikesministern, polisministern, hade häromdagen ett möte med polis- och säkerhetstjänstens ledare och framhöll därvid att ordningsmakten skall göra allt för att avslöja och utrensa reaktionära gruppen och individer och i rättan tid och utan kompromiss stoppa deras verksamhet. Så talar diktaturens kreatur till varandra.”

Det där var en del av vad vår dåvarande statsminister sa i ett tal 1975 där han angrep dåvarande Tjeckiska regeringen med Gustav Husak som ledare när de tog till maktmedel för att trycka ner medborgarna eftersom de "tyckte fel". Det är med vämjelse jag konstaterar att attityden lever mitt ibland oss.

Man kan tycka att jag med detta inlägg skjuter mygg med kanon, men se varhelst mörkrets makter sticker upp näsan så ska de med kraft bekämpas. Demokrati, yttrandefrihet, föreningsfrihet etc. fick vi inte gratis, det tog 100 år av blod, svett och tårar att komma dit vi är nu.

SA0AND har framfört sina tankar runt sina antidemokratiska motioner tidigare, kan inte låta bli att citera mig själv i det jag svarade i tråden "Granskning av SSA:s arbete i samverkansgruppen".

SA0AND,
Dina åsikter är anmärkningsvärda då du presenterat dig som officer och som vad jag förstår innehaft kvalificerat säkerhetsklassat arbete för Sveriges försvarsmakt.

Tidigare har du motionerat till SSA:s årsmöte samt argumenterat för en begränsning av yttrandefriheten. Nu läser jag med förvåning att du argumenterar för inskränkningar av föreningsfriheten. Jag förmodar att du är pensionerad som officer eftersom du öppet vill begränsa dessa grundlagsskyddade rättigheter. På aktiv stat skulle sådana påståenden nämligen tilldra sig den militära säkerhetstjänstens intresse.

Om man läser din motion noga så säger den att du ignorerar Sveriges Grundlag, du vill strunta i de fundamentala rättigheterna som är grundläggande för varje stat som anses vara demokratisk. Din argumentation går dessutom emot Europakommisionen och FN:s konvention för civila och politiska rättigheter.

Varför? Jo din enda grumliga oigenomtänkta avsikt är att SSA:s styrelse till varje pris ska skyddas från avvikande synpunkter under verksamhetsåret samt att det likt i forna Sovjetunionen ska den demokratiska rätten att välja bara omfatta ett parti, eller i detta fall en förening.

Till dig som officer och medborgare i Sverige finns bara följande att säga: Skäms!


Regeringsformen, 2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter. Opinionsfriheter.

1 § Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad

1. yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor,

2. informationsfrihet: frihet att inhämta och ta emot upplysningar samt att i övrigt ta del av andras yttranden,

3. mötesfrihet: frihet att anordna och delta i sammankomster för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk,

4. demonstrationsfrihet: frihet att anordna och delta i demonstrationer på allmän plats,

5. föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften, och

6. religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion.
 
Här visar SA0AND tydligt att han inte har förstått att amatörradio har en unik ställning som
kräver kompetens - till skillnad från mobiltelefoni där någon annan har tänkt åt användarna.

Förespråkarna för sänkta eller obefintliga krav missar alltid det faktum att amatörradions
möjligheter kräver ett kunnande och att detta kunnande behövs oavsett om det handlar att
kommunicera via hembyggen eller något som köpts över disk.

Radioamatörernas undantag i EU-direktiven beror på att de anses vara kompetenta. Faller det så
faller också hela amatörradion. Då får vi hålla tillgodo med en apparat med (avsevärt) begränsad
effekt, en fast monterad antenn och så vidare. Precis om en mobiltelefon, en PMR-radio osv.

Henrik vidrör här själva kärnan i frågeställningen.
Det är ENDAST genom att radioamatörerna anses ha en ganska hög kompetensnivå som vi får fortsätta under de former som finns i dag.

Betänk denna fundering från Tyskland:

"Worin unterscheiden sich CB- und Amateurfunk?
Im CB-Funk wird das Gerät geprüft, im Amateurfunk der Funker."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag har läst styrelsens svar på -ANDs motioner och tycker inte som Bengt -EQL att de är bra besvarade. Styrelsen förklarar inte att PTS klart och tydligt flera gånger i offentliga protokoll sagt att det är PTS som numera själva bestämmer vad som händer med provkraven, därför att SSA inte ville medverka i PTS samverkansgrupp. Den tydligt demokratifientliga och unkna argumentation som -AND använder förpassar både motionären och även SSA allt djupare i skammen. Här hade SSAs styrelse tydligt kunnat visa att man inte längre arbetar enligt den felaktiga version av falska fakta som -AND bygger sina motioner på. I stället skriver man bara att "... motionenen är besvarad". Ett synnerligen fegt och skämmigt svar från SSA, men tyvärr helt förväntat, lögnen är fortfarande rättesnöret för SSAs arbete, både som styrelse och förening. Skäms ni som inte tar ställning i frågan.

Vidare måste man anse att -ANDs upprop är SSAs officiella ställning då varken redaktören eller ansvarige utgivaren kommenterat något annat, ej heller brytt sig om att ge möjlighet till genmäle. Ursäkten att tiden var knapp är bara alltför pinsam...

Du glömde revisorerna!
 
Du glömde revisorerna!

Nja... tyckte inte det var lönt att blanda in dem. Dels vet de troligtvis inte vad andra har sagt att de skrivit, dessutom hade revisorerna blivit uteslutna från SSA om de framfört kritik om -ANDs demokrtifientliga tankar hade gällt, fast antidemokratin inom SSA som den ser ut idag kanske inte skiljer sig i sak ens med beaktande av -ANDs antidemokratimotion... :(
 
Jag är fortfarande förbluffad över hur oskickligt hela denna soppan hanterats. Har haft inbetalningskortet till medlemsavgiften på skrivbordet några veckor nu men idag åkte det i papperskorgen. Jag ser ingen framtid för SSA i sin nuvarande form längre och det är inte en förening jag vill vara medlem i förrän det finns en insikt att en ändring behövs och en vilja att förändra. Inte då att styra och ställa med hårdare regler och järnhänder utan istället använda moderna medier och forum för att förstärka demokrati och delaktighet.

73/Kent MMJ
 
Att det finns medlemmar som blivit förda bakom ljuset är (tyvärr) helt förståeligt.

Men hur har de i styrelsen samt övriga från SSA som varit delaktiga/inblandade i samverkansgruppen samt revisorerna tänkt förklara sig?

De kan knappast påstå att det inte kommit signaler från flera håll som gjort gällande att SSA (med ordförande i spetsen) gjort en hel del dumma saker när det gäller SSAs medverkan i samverkansgruppen...
 
Motioner till föreningsmöte inom
Föreningen Sveriges Sändareamatörer SSA
Saxat ur SA0AND brev 2013-07-14 och
bakgrund till motion 1 och 2
/Redax

Har med stigande förvåning och bestörtning följt senaste tidens så kallade debatt kring frågorna, Granskning av styrelsens arbete i sam-verkansgruppen, Flera olika licensnivåer, SSA en förening närmare förfall, När kommer QTC som pdf till medlemmarna samt den smutskastning som sker av SSA som organisation och av medlemmarna i SSA styrelse på SSA forum och även på Ham.se.
Jag anser att det måste bli ett slut på att det så fort årsmötena är genomförda så börjar det hackas på de olika frågor som SSA styrelse och dess medlemmar för tillfället arbetar med. Det normala vore ju att till årsmötet ställa motioner om de frågor man vill ha genomförda på ett visst sätt och dessförinnan argumentera för dessa frågor.
Men de så kallde debattörerna har en ovanlig förmåga att låta bli att skriva dessa motioner och även SSA styrelse har hitintills visat en för dålig förmåga att definiera sina intentioner i motioner till årsstämman för beslut.
Tyvärr så innebär ju detta att styrelsen lämnat fältet fritt för så kallade debatter om i stort sett alla frågor som ofta utmynnar i personangrepp och krav på den ene eller andres avgång från SSA styrelse.
Jag är relativt ny i föreningen, 7 år, men om jag inte missminner mig så har åtminstone 3 olika sådana drev förekommit under denna tid.
Och nu har SSA ordförande sett sig tvungen att lämna provfrågegruppen. Jag anser att detta är minst 3 gånger för mycket och vill därför bidra till att vi får lite bättre ordning i SSA och arbetsro för den demokratiskt valda styrelsen och dess medlemmar.
Vad jag förstått har styrelsen i mycket få fall om i något använt sig av möjligheten att utesluta en medlem från SSA. Som jag ser det så finns det ingen fördel att behålla medlemmar i SSA som konsekvent inte följer tagna årsmötes-beslut och SSA stadgar även om det skulle hålla uppe antalet medlemmar. Jag föreslår därför följande 2 motioner till SSA att avgöras senast vid nästa årsmöte 2014 eller vid extra årsmöte därförinnan.

Motion nr 1
SSA skall verka för att nuvarande certifierings-nivå (HAREC) behålls och att kraven för denna nivå inte ändras mer än vad som krävs från myndigheten PTS.
Detta innebär i klartext att:
bibehålla erhållen delegering av certifiering av radioamatörer i Sverige.
bibehålla erhållen delegering av att administrera anropssignalerna i Sverige.
bibehålla nuvarande kravnivå för att erhålla amatörradiocertifikat.
några differentierade amatörradiocertifikat nivåer ej skall införas.
CW-kravet ej skall återinföras.
Intill dess att PTS beslutat om något annat skall SSA styrelse argumentera för denna syn i sina kontakter med PTS och övriga beslutsfattare.

Motion nr 2
SSA styrelse uppmanas att frångå hittillsvarande policy att vara restriktiv i att utnyttja möjligheten, stadgarna §19, att utesluta medlem som inte följer stadgarna §4 eller på annat sätt är uppenbarligen är olämplig att inneha av SSA utfärdat amatörradiocertifikat.
Detta innebär i klartext att:
SSA styrelse skall utesluta medlem (även hedersmedlem) som inte rättar sig efter
(genom att i t ex olika externa medier motarbeta, förtala) i demokratisk ordning
fattade årsmötes beslut. (t ex motion nr 1 om den antas).
Det är fullt tillåtet att föra debatt i god ton inom t ex SSA medlemsforum eller i andra av SSA styrelse sanktionerade forum t ex hos lokala SSA klubbar. Uteslutningsprocessen beskriven i stadgarnas paragraf 19 skall självfallet följas)

Saxat ur SA0AND brev 2013-12-30 och
bakgrund till motion 3.
/Redax
Ref Skrivelse 2013-11-19

Efter diskussion med SSA ordförande sänder jag in följande motion till SSA årsmöte 2014 gällande statistik ur SSA medlemsdatabas.

Motion nr 3
Jag föreslår att SSA årsmöte beslutar att SSA som komplement till avdelningen Kansli och QTC i tidningen QTC varje månad publicerar statistikutdrag från SSA databas över medlemmar och utgivna signaler och/eller inför en sida på SSA hemsida där statistiken presenteras och kan uppdateras online genom knapptryck. Kanske kan detta också bidra till att få SSA medlemmar att aktivera sig mer i rekryteringen av nya medlemmar samt att de erhåller en känsla av ett öppnare SSA om medlemsregistret synliggörs och åskådliggör hur medlemskåren utvecklas över tiden. Även om statistiken kommer att variera mycket över tiden så ser jag inget hållbart skäl till att inte kunna publicera denna statistik. Om så anses nödvändigt kan ju även de omständigheter som eventuellt påverkar statistiken förklaras vid publiceringen.
Om så önskas, för att kunna uppfylla denna motion, ställer jag mig till förfogande gratis att hjälpa till med att ta fram ett automatiserat verktyg för att ta fram denna information ur databasen.
Med vänlig hälsning
Roger Sjölin SA0AND
Centralvägen 32 C
184 32 Åkersberga
Tfn 0736 – 72 11 19


Motionsutlåtande om motion nr 1
I motionen föreslås årsmötet besluta att:
bibehålla erhållen delegering av certifiering av radioamatörer i Sverige.
bibehålla erhållen delegering av att administrera anropssignalerna i Sverige.
bibehålla nuvarande kravnivå för att erhålla amatörradiocertifikat.
några differentierade amatörradiocertifikat nivåer ej skall införas.
CW-kravet ej skall återinföras.
Styrelsen har i arbetet med provfrågorna, inom ramen för PTS provfrågegrupp i huvudsak agerat utifrån de ståndpunkter som motionären föreslår.
PTS har nu förklarat att de kommer att ta fram nya provfrågor. De har informerat oss om
att de inte har för avsikt att höja förkunskaps-kraven. Men att det skall finnas fler frågor som
täcker in fler ämnesområden i CEPT T/R 61-02.
PTS har också meddelat att de nu inte har för avsikt att förändra nu gällande certifikatsklass.
Styrelsen anser att SSA skall följa de krav som PTS ställer för att erhålla certifikat.
Styrelsen föreslår att årsmötet beslutar att anse motionen besvarad.

Motionsutlåtande om motion nr 2
I motionen föreslås att:
SSA styrelse uppmanasatt frångå hittillsvarande policy att vara restriktiv i att utnyttja möjligheten, stadgarna §19, att utesluta medlem som inte följer stadgarna §4 eller på annat sätt är uppenbarligen är olämplig att inneha av SSA utfärdat amatörradiocertifikat.
”Detta innebär i klartext att:
SSA styrelse skall utesluta medlem (även hedersmedlem) som inte rättar sig efter (genom
att i t ex olika externa medier motarbeta, förtala) i demokratisk ordning fattade årsmötes
beslut. (t ex motion nr 1 om den antas).”
Frågan om uteslutning från föreningen regleras i stadgarnas paragraf §19:1. Föreningspraxis i
Sverige är att det den typen av paragraf har tilllämpas förhållandevis restriktivt. Styrelsen anser att det bör vara undantagsvis som en medlem skall uteslutas.
Det bör enligt styrelsen prövas i varje enskilt fall. Styrelsen anser inte det lämpligt att nu föreslå årsmötet någon ny tillämpning av uteslutningsparagrafen.
Styrelsen föreslår att årsmötet beslutar att anse motionen besvarad.

Motionsutlåtande om motion nr 3
I motion 3 föreslås att årsmötet beslutar att SSA publicerar statistikutdrag från medlemsregistret varje månad i QTC och/eller inför en sida på SSA.se med dessa statistikuppgifter.
Motionären erbjuder sig också att i samverkan med kansliet ta fram en teknisk lösning för
detta. Kanslichefen har tillsammans med motionären tagit fram en datarutin som gör det möjligt
att nu enklare ta fram statistik ur medlemsregistret.
Styrelsen har beslutat att medlemsstatistik redovisas i QTC varje kvartal.
Styrelsen har också beslutat att medlemsstatistiken läggs upp på SSA.se kvartalsvis.
Styrelsen föreslår att årsmötet beslutar att motionen är besvarad.
 
MCD skrev: "Vidare måste man anse att -ANDs upprop är SSAs officiella ställning då varken redaktören eller ansvarige utgivaren kommenterat något annat, ej heller brytt sig om att ge möjlighet till genmäle. Ursäkten att tiden var knapp är bara alltför pinsam..."
----

Det jag tycker är dålig stil från SSA och QTC-red är att man skyller på tidsbrist när det gällde möjligheten till genmäle i samma nummer. När jag läst uppropet i QTC nr 3 mailade jag QTC-red den 28/2 kl 12.21; "Hej Jonas, Jag har precis läst Rogers upprop i QTC där han nog förtalar mig och ESR vilket borde gett möjlighet till genmäle i samma nummer. Tråkigt att du inte hörde av dig Jonas. Tyvärr är det så att hans upprop innehåller flera allvarliga sakfel som innebär att de SSA-medlemmar som läser uppropet förses med osanna uppgifter i sak. Det är sakuppgifter som är lätta att kontrollera sanningshalten av t ex genom PTS officiella dokumentation som finns i ärendena...."

Svaret från QTC-red kom samma dag kl 15.01; "Hej Bengt, det var extremt kort om tid innan tidningen skulle till tryckeriet, varför det inte blev någon rimlig chans till genmäle redan i nr 3...."

Om man kikar i QTC nr 2 så finns på sidan 38 en tidplan där manusstopp för QTC nr 3 anges till den 5/2. Det är alltså den datum som manus till Rogers upprop skulle ha varit redaktionen tillhanda. Nu vet jag att det i regel går att tänja lite på stoppdatum och om det finns plats över få in bidrag senare. Om viljan funnits så nog hade det funnits några timmars frist så att ett någorlunda genomtänkt genmäle kunde formuleras.

Å andra sidan så är detta bara ytterligare ett tydligt exempel på hur SSA arbetar och precis samma sak inträffade ju i samband med att Styrelsen gjorde sitt berömda uttalande på SSA.SE sommaren 2013 där sakfelen var så många och grova att t o m PTS reagerade och skickade ett skarpt brev till SSA. En starkt förkortad version av uttalandet, med färre sakfel, publicerades senare i QTC.

Det stora problemet är att SSA inte klarar av att hantera för SSA "obekväm fakta" och redovisa denna fakta på ett sakligt och trovärdigt sätt. Sak samma med Rogers upprop. Var och en som satt sig in i dessa ärenden kan ju enkelt jämföra med källorna och själva se att mycket av det som SSA skriver defacto inte är korrekt. I slutänden blir det därför alla de medlemmar som blint litar på SSA som vilseleds utan att de har en aning om det plus att det sprids rykten som helt enkelt saknar grund.

Här har SSA något att jobba på den saken är klar.
 
Web-redaktören och QTC-redaktören spelar numera i samma division där man systematiskt åsidosätter elementära pressetiska regler.

Att använda SSA:s officiella "informationskanaler" för att sprida rena lögner om ESR och dess funktionärer utan möjligheter till genmäle
är mycket dålig stil och bekräftar min allmänna uppfattning att SSA är bortom all räddning.

Bortförklaringen att uppropet kom in sent precis innan pressläggning och att det därför inte fanns tid för ett genmäle håller inte. Det hade tagit högst 5 minuter att låta ESR:s ordförande få en kopia av uppropet via e-post och ett genmäle hade då kunnat formuleras med vändande post.

Sannolikt har beslutet att tänja på pressläggningstiden samt inte ge tillfälle till genmäle varit förankrat på högsta ort inom SSA, därför att
innehållet i uppropet sammanfaller med ledarskiktets uppfattning om saken. Det faktum att uppropet publicerades utan någon som helst inledande redaktionell text eller kommentar styrker uppfattningen att vad som framförs även utgör SSA:s officiella ståndpunkt.

Eftersom texten även innehåller felaktiga påståenden om PTS roll i saken kommer det timade inte att direkt förbättra SSA:s redan ansträngda relationer till PTS.

Sammanfattningsvis kan man säga att de krafter inom SSA som velat minska medlemsinflytandet, som manifesterat i tillämpningen av de nya stadgarna, har lyckats över all förväntan. Det demokratiska underskottet i SSA har nått tidigare oanade nivåer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top